سردار عبداللهی عنوان کرد

طرح قرارگاه خاتم برای انتقال آب از خلیج فارس به مرکز ایران/ آمادگی قرارگاه برای انجام 10 ابرپروژه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: قرارگاه در قالب طرحی با عنوان «طرح ناب» به وزارت نیرو پیشنهاد داده که آب را از خلیج فارس به ایران مرکزی انتقال دهیم؛ بر این اساس بسترهای طرح نیز آماده است.
کد خبر: ۶۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ - 04February 2016

طرح قرارگاه خاتم برای انتقال آب از خلیج فارس به مرکز ایران/ آمادگی قرارگاه برای انجام 10 ابرپروژه

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) شامگاه چهارشنبه در دومین همایش ملی مدیریت جهادی، با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در خصوص ساخت و بهرهبرداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اظهار داشت: این پروژه که ماحصل تلاشهای صد درصدی مهندسان ایرانی است، در حالی صورت گرفت که شرکتهای خارجی تصور میکردند با خروج از ایران و اعمال تحریمهای اقتصادی میتوانند جوانان کشورمان را نا امید و مایوس سازند؛ در صورتی که این جوانان با 125 میلیون نفر کار که هیچگونهای حادثهای هم در برنداشت، توانستند این پروژه مهم را به مرحله بهرهبرداری برسانند.

وی افزود: در زمان افتتاح 16.5 میلیاردی متر مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق کردیم؛ که اگر این مقدار گاز را بر اساس قیمت جهانی آن یعنی یک دلار میخریدیم یا بر اساس قیمتی که از ترکمنستان به میزان 1400 تومان میخریدیم،هزینه آن بسیار زیاد میشد.

وی ادامه داد: قطر در برابر ما مثل یک روستا است؛ اما در حال حاضر از میادین مشترک ما در خلیج فارس روزانه 1700 میلیارد متر مکعب برداشت میکند؛ در صورتی که ما روزانه 450 میلیون متر مکعب برداشت میکنیم.

سردار عبداللهی سپس با بیان اینکه پیشنهاداتی رابه دولت دادیم مبنی بر اینکه آمادگی داریم 10 ابر پروژه را انجام دهیم، عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا طرحی را به دولت ارائه داد، مبنی بر اینکه این قرارگاه آمادگی دارد 10 ابرپروژه را انجام دهد؛ که 5 پروژه آن در حوزه وزارت نفت قرار دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) اضافه کرد: هزینه صرف شده برای این پروژهها تا به امروز 25 میلیارد  دلار بوده و 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای اتمام آن 4.5 الی 5 میلیارد دلار اعتبار لازم است. البته زمانی هم که برای این کارها پیشبینی شده کمتر از 2 سال است؛ اما عایدی آن رقمی معادل 40 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

وی بیان داشت: یکی از این پروژهها که در حوزه نفت قرار دارد پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس است؛ پروژهای که از نظر وسعت بزرگترین پالایشگاه جهان محسوب میشود؛ زیرا در زمینی به وسعت 700 هکتار در حال احداث است؛ که میتواند  360 هزار بشکه محصول شامل 60 میلیون لیتر بنزین برای سوخت جت و گازوئیل و سایر محصولات تولید کند.

سردار عبداللهی تصریح کرد: اقتصاد ما متکی به درآمدهای نفتی است؛ نفتی که 130 دلار بود، امروز به 30 دلار رسیده است؛ پس اگر اقتصاد مقاومتی را اجرا نکنیم و بهصورت عملیاتی از آن بهره نگیریم، همچنان باید به درآمدهای نفتی متکی بمانیم.

وی در خصوص پیشنهادی که به وزارت نیرو داده شده نیز عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در قالب طرحی با عنوان «طرح ناب» به وزارت نیرو پیشنهاد داده که میتوانیم آب را از خلیج فارس به ایران مرکزی انتقال دهیم؛ بر این اساس بسترهای آن نیز آماده است؛ زیرا چنانچه طرحهای پارس جنوبی به بهرهبرداری برسد 215 میلیون متر مکعب گاز مازاد خواهیم داشت؛ که با توجه به احداث خط لوله 56 اینچی هزار کیلومتری از عسلویه تا ایرانشهر میتوانیم شبیه تاسیسات پارس جنوبی برای انتقال آب و شیرین کردن آب استفاده کنیم؛ علاوه بر این با این کار میتوانیم 5 هزار مگاوات برق نیز به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار