ضرورت هم‌افزایی نهاد‌ها برای مقابله با تهدیدات نوین

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: هم‌افزایی و همکاری میان نهاد‌های مختلف برای تقویت پدافند غیرعامل و ایجاد یک شبکه منسجم یک ضرورت است.
کد خبر: ۶۹۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶ - 15September 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، جلسه شورای عالی حوزه‌های علمیه با حضور سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، «محمدحسین اسماعیلی» رئیس ستاد همکاری مشترک حوزه و پدافند غیرعامل و مسئول دفتر پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه، معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه و مدیران و نمایندگان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعه الزهرا، جامعه المصطفی العالمیه، معاونت صیانت حوزه‌های علمیه، مرکز فناوری اطلاعات، مرکز آموزش‌های کاربردی حوزه، معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل و دفتر برنامه‌ریزی و نظارت، برگزار شد.

ضرورت هم‌افزایی نهاد‌ها برای مقابله با تهدیدات نوین

سردار جلالی در این مراسم، به تاریخچه شکل‌گیری سازمان پدافند غیرعامل و تغییرات آن در طول زمان پرداخت و ضرورت ایجاد ساختار‌های جدید برای مقابله با تهدیدات نوین را مورد تاکید قرار داد.

وی به تأثیر فناوری و رسانه‌ها در جنگ‌های مدرن و ضرورت توجه به این مقوله‌ها در استراتژی‌های پدافند غیرعامل تأکید کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به بیان اهمیت هم‌افزایی و همکاری میان نهاد‌های مختلف برای تقویت پدافند غیرعامل و ایجاد یک شبکه منسجم اشاره کرد و افزود: چالش کاهش جمعیت جوان و پیر شدن جمعیت که تضعیف منابع انسانی کشور را به دنبال دارد و همچنین شناخت تهدیدات و تغییرات در حوزه علم و فناوری و تهدیدات بیولوژیکی و زیستی ناشی از آن مسائل مهمی است که می‌توان از ظرفیت روحانیون برای آشنایی و آگاهی سازی جامعه استفاده کرد.

سردار جلالی با تاکید بر لزوم همکاری بین حوزه‌های علمیه و نهاد‌های دولتی برای شناسایی و مقابله با تهدیدات افزود: باید برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده انجام شود تا حوزه‌های علمیه بتوانند بیش از گذشته در هدایت جامعه نقش ایفا کنند.

به گفته سردار جلالی تجارب گذشته، به ویژه در مواجهه با بحران‌هایی مانند کرونا، اهمیت توجه به نقش و ظرفیت روحانیت و حوزه‌های علمیه را در شرایط بحرانی نشان داد.

در ادامه اسماعیلی، مسئول ستاد مشترک حوزه‌های علمیه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده از جمله ساختار تشکیلاتی پدافند غیرعامل حوزه‎های علمیه، برنامه پنج ساله پدافند غیرعامل با محوریت آموزش، پژوهش و شناسایی تهدیدات موجود و ظرفیت‌های موجود در سازمان پدافند غیرعامل و حوزه‌های علمیه و طرح تشکیل قرارگاه دفاع فرهنگی با محوریت پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه پرداخت.

اهمیت توجه به مفهوم پدافند غیرعامل در مواجهه با بحران‌ها و حوادث اجتماعی و فرهنگی، همکاری بین نهاد‌ها و نیاز به ایجاد تفاهم‌نامه‌های تخصصی و کمیته‌های مشترک برای بررسی و تحلیل مسائل، تحلیل تهدیدات و برآورد سالانه تهدیدات و نیاز به جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف، آینده‌پژوهی و بررسی روند‌ها و پیش‌بینی مشکلات آینده به منظور آمادگی بهتر از جمله مسائل مورد تاکید در این نشست بود.

تنظیم و به روزرسانی قوانین و مقررات به‌منظور پاسخگویی به نیاز‌های جدید و حفاظت از زائرین با تأکید بر مسئولیت‌های تامین امنیت در آستان‌های مقدس و نیاز به برنامه‌ریزی برای جمعیت‌های انبوه از جمله دیگر مواردی بود که حاضرین در جلسه پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین در این جلسه برگزاری نشست‌های تخصصی مشترک برای بحث و تبادل نظر در موضوعات مختلف فرهنگی و استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه برای آینده پژوهی و تحلیل و بررسی مسائل فرهنگی مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار