رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه:

تبیین و تشریح راه شهدا، موفقیت در مسیر زندگی انسان است

«کرمی» گفت: شهدا نیازی به تعریف و تمجید ندارند و ما نیاز داریم راه و مسیر زندگی خود را مشخص کنیم، لذا هر چه بتوانیم در تبیین و تشریح راه شهدا تلاش کنیم در واقع راه موفقیت و مسیر زندگی خود را بیشتر شناخته‌ایم.
کد خبر: ۶۹۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹ - 16September 2024
تبیین و تشریح راه شهدا موفقیت در مسیر زندگی انسان استبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «شهرام کرمی» رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه امروز در اجلاسیه شهدای حقوق‌دان استان کرمانشاه که در مجموعه فرهنگی بعثت برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت به عموم مسلمانان جهان، اظهار داشت: صحیح‌ترین توضیح از شهادت در منظر خدا و قرآن است و زبان آدمی از بیان وصف ویژگی شهدا و ارج شهادت قاصر است و ما در حد امکان دنیوی شهدا را قدر می‌دانیم و در یادواره‌ها و مراسمات از شهدا یاد خواهیم کرد.
 
وی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری که مبنی «بر گرامی‌داشت یاد و خاطر شهدا کمتر از شهادت نیست» ، افزود: در جوامع غیردینی و کومونیسم برای درگذشتگانی که در دفاع از وطنشان جان خود را از دست داده‌اند احترام قائل می‌شوند، در کشور ایران با همه این قدمت و عزت باید نام شهدا را با زیبایی تمام گرامی بداریم.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه شهدا نیازی به تعریف و تمجید ندارند، تصریح کرد: ما نیاز داریم راه و مسیر زندگی خود را مشخص کنیم، لذا هر چه بتوانیم در تبیین و تشریح راه شهدا تلاش کنیم در واقع راه موفقیت و مسیر زندگی خود را بیشتر شناخته‌ایم.
 
کرمی گفت: هر میزانی که مردم به حقوق و تکالیف خود آگاهی بیشتری داشته باشند کار نظام و حاکمیتی قضایی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد و مشکلات و شکایات کم‌تری به وجود خواهد آمد.
 
وی در رابطه با وظایف حقوق‌دانان در قبال شهدا و جامعه، گفت: تکلیف ما در راستای جهاد تبیین که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری ایت در این زمانه پر از حاشیه، معظلات و جنگ نرم در فضای مجازی که به شدت حکم فرما شده؛‌ مشخص و سنگین است.
 
کرمی اضافه کرد: اگر چه گاهی شاید قوانین به درستی اجرا نشده اما هیچ نقضی در اصل قوانین جمهوری اسلامی ایران نیست. حقوق‌دان وظیفه دارن این قوانین را برای مردم تشریح و آگاه‌سازی کند.
 
رئیس دادگستری استان کرمانشاه به وجود آمدن اشتباه، جرم و رفتن به سمت بی‌راهه را عدم وجود آگاهی از حقوق و قوانین دانست و خاطرنشان کرد: آزادی انسانی و حقوق شهروندی که در اسلام لحاظ شده که در صدر قوانین جمهوری اسلامی است و باید نشر و توضیح داد و ذهن عجین سده جوانان به فضای مجازی را آگاه کنیم.
 
وی آگاه‌سازی مردم از حق خود را تکلیفی برعهده حقوق‌دانان عنوان کرد و بیان کرد: بسیاری از مردم درگیر مشکلات حقوقی در ادارات مختلف هستند که ناشی از عدم آگاهی به حق و تسلط به قوانین حقوقی و کیفری است که در روند پیگیری پرونده  از نتیجه نهایی ناامید و از حاکمیت ناراضی می‌شود‌.
 
وی اضافه کرد: هر میزانی که مردم به حقوق و تکالیف خود آگاهی بیشتری داشته باشند کار نظام و حاکمیتی قضایی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد و مشکلات و شکایات کم‌تری به وجود خواهد آمد.
 
رئیس دادگستری استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای به آمار پیشگیری از وقوع جرم و تشکیل پرونده، تصریح کرد: در سال 1402 بیش از 610 هزار پرونده تشکیل شده، این آمار خوبی برای استان ما نیست که همه امور خانوادگی، شخصی و اجتماعی را به دستگاه قضایی با ظرفیت کم موکول شود‌ و انتظار تعلل نیز ندارند. درست است که وظیفه دستگاه قضایی باید تعیین و تکلیف کند اما گاهی ممکن است با نارضایتی مردم مواجهه شود.
 
کرمی با بیان اینکه مردم در حل مشکلات شخصی، خانوادگی و اجتماعی باید پای کار باشند، گفت: مردم با بصیرت، آگاه‌سازی و اشراف کامل به موضوعات مواجهه امور خود را انجام دهند و به عدم تشکیل پرونده‌های کم اهمیت کمک کنند تا دستگاه قضایی بتواند به نحو احسن با مجرمین، مفسدان، اختلاس‌گران و جرائم بزرگ‌تر برخورد جدی داشته باشد‌. محدود به موضوعات کم اهمیت نشود‌.
 
وی تلاش در جهت آگاه‌سازی در مردم جامعه حتی یک نفر را مؤثر دانست و در خصوص سازش، افزود: در بسیاری از مواقع برخی موضوعات که در محاکم مطرح می‌شود در خانواده‌ها قابل حل شدن است و لزومی بر شکایت و خارج کردن بحث از بیرون خانواده ندارد این قبیل موضوعات توسط بزرگان خانواده قابل حل شدن است و که جای تأسف است که این موضوع کم رنگ شده ابن فرهنگ باید در میان مردم ترویج یابد تا مشکلات جزئی خانوادگی در میان خانواده و توسط بزرگان حل شود و میزان تشکیل پرونده‌ها کاهش خواهد یافت.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار