استاندار خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی در تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری پیشگام است

قناعت گفت: خراسان جنوبی در حوزه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری پیشگام است.
کد خبر: ۶۹۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸ - 17September 2024

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبیبه گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی موسیقی مقامی آوای کویر، اظهار داشت: این دوره از جشنواره بعد از هفت سال به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که اتفاق مهمی است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما در استان پیشروی در سند تحول فرهنگی است، افزود: مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر تقویت هویت ایرانی اسلامی دارند.

قناعت گفت: خراسان جنوبی با پشتوانه غنی فرهنگی و وجود مفاخر و مشاهیر برجسته، نقش بسزایی در مقابله با شبیخون فرهنگی دارد.

استاندار عنوان کرد: دومین جشنواره ملی آوای کویر به مناسبت یادبود استاد ذوالفقار بیتانه برگزار شد که هم حیات‌بخش موسیقی بود و هم جان‌بخش شد.

وی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله تهامی و ابن‌حسام خوسفی در استان هم خبر داد.

قناعت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی تبدیل شده، بیان کرد: در حوزه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری پیشگام هستیم.

استاندار در پایان خواستار توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی مقامی شرق کشور شد.

رونمایی از سند هویتی استاد "ذوالفقار بیتانه"

"ذوالفقار بیتانه" استاد عرصه موسیقی مقامی و آیینی خراسان جنوبی است که عمری را صرف ساختن و نواختن سازهای سنتی کرد.

وی در جشنواره‌های مختلف موسیقی مقامی در استان خراسان جنوبی و کشور صاحب رتبه و منزلت بود و از گنجینه‌های خاص موسیقی خراسان بزرگ محسوب می‌شود که پنجه او حلقه وصل موسیقی شرق خراسان بزرگ و جنوب آن بوده است.

استاد ذوالفقار بیتانه از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست هنرمندان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفته بود و یکی از میراث‌داران موسیقی خراسان و از سازنده سازهای سنتی این منطقه است.

وی که در حادثه رانندگی از ناحیه سر مصدوم شده بود پس از عمل جراحی به کما رفت و در بخش آی سی یو (مراقبت های ویژه) بیمارستان شهید چمران فردوس بستری شد اما تلاش برای بهبودی این هنرمند نتیجه‌بخش نبود و دچار مرگ مغزی شد.

زنده یاد بیتانه یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ از بیمارستان شهید چمران فردوس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پیوند اعضا منتصریه مشهد منتقل شد و با اهدای عضو به پنج بیمار جان دوباره بخشید.

وی در زمره استادان به نام موسیقی سنتی ایرانی است و نام او در صفحه ۲۷۸ اطلس فرهنگی - هنری خراسان ذکر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار