سرلشکر سلامی: سپاه باید در عرصه هوش مصنوعی پیشگام باشد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه باید بر هوش مصنوعی متمرکز شود و از این فناوری در عرصه جنگ‌های شناختی بهره ببرد.
کد خبر: ۶۹۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷ - 17September 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «حسین سلامی» در آئین رونمایی از پروژه‌ها و شبکه فناوری ارتباطات در سپاه استان اردبیل اظهار داشت: عصر حاضر، عصر ارتباط کامل در زمان حقیقی است؛ یعنی در آن واحد از یک نقطه با تمام نقاط جهان در ارتباط هستیم و قرن مرگ فاصله‌هاست و امروزه فاصله‌های جغرافیایی مانعی در دورسازی روابط نیست.

سرلشکر سلامی

سرلشکر سلامی افزود: دشمن می‌تواند از یک نقطه با تمام نقاط درون جامعه ارتباط برقرار کند و نشان می‌دهد که فرم‌ها و اَشکال نبرد جدید تغییر کرده است و فناوری‌هایی ظاهر شده‌اند که اساس ماهیت شکل و همه ابعاد منازعات را تغییر داده‌اند و بنابراین ما مجبور هستیم که پیشرفت کنیم و محکوم به قوی بودن و پیشرفته بودن هستیم؛ زیرا اگر از دشمن عقب بیفتیم، صحنه را می‌بازیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما به دنبال دوم شدن نیستیم و فقط می‌توانیم اول بشویم. در این مسیر باید حرکت کنیم و نباید ناامید باشیم، بلکه با اعتماد به نفس بالا قدم برداریم و می‌توانیم همه آنچه دنیای پیشرفته بدان دست یافته است، دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات صحنه‌های جدیدی را رقم زده و در جنگ‌های اطلاعاتی، دشمن از این فناوری در شکل کامل استفاده می‌کند و با بهره‌گیری از آن می‌تواند سرقت اطلاعات را انجام داده، تمام موقعیت‌ها را کشف کند و تمام تصاویر و اصوات را ببیند و بشنود.

سرلشکر سلامی افزود: امروز هوشمندسازی سیستم‌ها، بی‌خدمه‌سازی سلاح‌ها و تجهیزات و خودکارسازی سامانه‌ها و هوشمندی و استفاده از هوش مصنوعی برای اتخاذ راهکار‌های درست موضوعاتی است که روابط را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد و مجبور هستیم که دقیقا در امتداد این فناوری‌ها رشد بکنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروزه اکثر فناوری‌های روز جهان بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و فاوا‌ها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چنین فضایی باید رشد کنند و فناور‌ی‌های نوین برا رسیدن به اهداف نظامی و غیرنظامی را در این عرصه رشد دهند. 

وی تشریح کرد: شبکه‌های فرماندهی و کنترل امروز باید مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات باشند؛ چرا که یک فرمانده امروزه با استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند تمام تحولات میدان نبرد را در منطقه ببیند و بشنود و سامانه‌ها را کنترل و هدایت کند و در مرکز مانیتور تصویر پهپاد‌ها و رادار‌ها و گشت‌های هوایی و... را ببیند؛ این موضوع به فرمانده امکان اتخاذ تصمیم صحیح را می‌دهد.

سرلشکر سلامی ادامه داد: فناوری ارتباطات و اطلاعات امروز در تمام زندگی ما فراگیر است و بسیج یک شبکه انسانی گسترده بوده و الان دیگر نمی‌توان مثل روش‌های گذشته فراخوان انجام داد و یا جلسات را با اتلاف زمان، انرژی، وقت و... به شکل سابق برگزار کرد و این امکانات به ما اجازه می‌دهد که اتصالاتمان از لحاظ ذهنی و فکری به لحظه شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: ما اکنون در ابتدای کار هستیم و شتاب ما برای رسیدن به نقاط اصلی، خوب است؛ اما راضی به وضع موجود نباید باشیم و نیازمند کار‌های بزرگ‌تری هستیم.

وی گفت: تأکید و توصیه‌ام این است که این مسیر امتداد پیدا بکند و ما باید در هوش مصنوعی پیشرفت‌های بزرگی را صورت بدهیم و این موضوع یکی از مطالب مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاه باید بر هوش مصنوعی متمرکز شود و از این فناوری در تمام عرصه جنگ‌های شناختی و نبرد‌های فرهنگی و... بهره ببرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار