رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبایی:

حرکت به سمت تولید علم بومی، یک ضرورت است

معتمدی گفت: تولید علوم انسانی بر مبنای نگاه اسلامی غایتی است که باید در این مسیر حرکت کنیم، اما مسیر دشوار است و هر آنچه در این مسیر ما را کمک می‌کند باید مورد استفاده قرار گیرد. ما علم بومی هم نداریم، لذا باید به سمت تولید علم بومی نیز حرکت کنیم.
کد خبر: ۶۹۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ - 19September 2024

حرکت به سمت علم بومی، یک ضرورت استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «عبدالله معتمدی» رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبایی، در نخستین نشست آموزشی فرهنگی بسیج اساتید این دانشگاه با رویکرد تحول علوم انسانی، گفتمان انقلاب اسلامی و دانشگاه، که در زائرسرای کرامت مشهد برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: مجموعه همدل بسیج اساتید که دغدغه انقلاب دارد و زمینه اشتراک نظر را در امور مختلف فراهم می‌کند؛ به همین خاطر دیدگاه ما در جمع و گردهمایی‌ها با اشتراک نظرها، متفاوت‌تر و جامع‌تر می‌شود. به بیان دیگر؛ همفکری و اشتراک نظر در جمع اساتید باعث می‌شود که از مشکلات جامعه آگاه و نحوه مواجهه با آن را بیابیم.

وی در ادامه تشریح کرد: باید نگاه اصلاحی و انتقادی هر دو با هم باشد و از طرف دیگر باید در مورد مسائل دانشجویان و دنیای متفاوت آنان بتوانیم مخاطب‌شناسی کنیم و چگونگی گفت‌وگو با آنان را دریابیم.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این نشست زمینه تعامل و اندیشه را فراهم می‌کند و مقدمه جدیدی برای تشکیلات منسجم بسیج در فضای دانشگاه است که می‌تواند در دانشکده‌ها مستقر و از ظرفیت‌های آنها در تمامی زمینه‌ها بهره برد.

وی تأکید کرد: در بسیج اساتید دو محور مدنظر ماست؛ یکی گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه و دیگر تحول در علوم انسانی است.

معتمدی یادآور شد: به دلیل اهمیت تحول در علوم انسانی در این سه سال تلاش کردیم تا در زمینه تحول در علوم انسانی در حد مقررات و دستورالعمل‌ها این را تسری دهیم. این تحول؛ در وجه اسلامی‌سازی با اهمیت‌ترین، سخت‌ترین و در واقع غایت تحول در علوم انسانی است و این تغییر دشوار خواهد بود.

وی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: این موضوع نیاز به فرآوری دارد و با توجه به سختی کار هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر می‌شود اما ضرورت دارد که این تحول انجام شود. باید راه زیادی طی شود و باید علمی مبتنی بر استنباط از متون مذهبی و اسلامی باشد، نیاز به فلسفه‌ مضاف و فلسفه‌های علوم انسانی است تا به این امر ورود کرده و آن را به سرانجام برسانیم .

رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: نیازمند آن هستیم با مبانی دین و مباحث مرتبط با دانش اسلامی آشنا شویم چراکه حرف علمی سلیقه‌ای نیست.

وی در پایان صحبت خود تأکید کرد: تولید علوم انسانی بر مبنای نگاه اسلامی غایتی است که باید در این مسیر حرکت کنیم، اما مسیر دشوار است و هر آنچه در این مسیر ما را کمک می‌کند باید مورد استفاده قرار گیرد. ما علم بومی هم نداریم، لذا باید به سمت تولید علم بومی نیز حرکت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار