یادداشت: علی قیاص‌وند

ضرورت تقویت شاخص‌های فرهنگی دفاع مقدس در جامعه

از دیگر شاخص‌های فرهنگ دفاع مقدس معادباوری بود، اعتقاد به رسیدگی دقیق و عادلانه به اعمال در آخرت است که شوق شهادت را همواره در کام رزمندگان شهیدی چون «سید فاضل میراسماعیلی»؛ «احلی من العسل» می‌کرد.
کد خبر: ۶۹۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶ - 20September 2024

ضرورت تقویت شاخص‌های فرهنگی دفاع مقدس در جامعهگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ علی قیاص‌وند؛ هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زمانی نیست؛ گنجینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند. (بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۴).

به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس باید به نکات تبیین، نشر و تعمیق فرهنگ وشاخص‌های آن از زوایای مختلف پرداخت که می‌تواند درتقویت شاخص‌های فرهنگ دفاع مقدس در جامعه کمک کند.

 با همگرایی وهم افزایی تمام متولیان امر، مسئولان، فرهیختگان جامعه می‌توان برای مایوس شدن دشمنان نظام، فرهنگ دفاع مقدس را تقویت و ترویج نماییم، که تحقق یافتن این امر نیاز به کوشش و فعالیت افزون‌تر دارد.

 دفاع مقدس یک مقطع تاریخی صرف نیست بلکه یک جریان و تاریخی است که همچنان ادامه داشته و باید این فرهنگ بر خواسته از دفاع مقدس را برای تضمین انقلاب ادامه دهیم.

 آن چیزی که باعث توسعه و حرکت به جلو می‌شود، التزام به این فرهنگ است. هرگونه بی توجهی و کم کاری در رابطه با ادامه فرهنگ برتر دفاع مقدس قابلیت توجیه داشته و صلاحیت افراد از آنها سلب می‌شود.

علت درخشش سردار دلها شهید «حاج قاسم سلیمانی» در میان سایرین این بود که وی پس از بازگشت از جنگ براساس شاخص های فرهنگ دفاع مقدس تلاش و فعالیت‌های خود را ادامه داد.

 از شاخص های فرهنگ دفاع مقدس شناخت خداوند است، شناخت خداوند، در فطرت بشر ودیعه‌ای نهاد قرار گرفته است که ایمان به خداوند، مرحله والاتری از شناخت او است.

در دوران دفاع مقدس همه باور داشتند که تمام امور و از جمله نصر و فتح به دست خداست و با این نگاه وارد صحنه کارزار می‌شدند. اعتقاد، باور قلبی ونگرش خداباورانه ابتدا در فرماندهان و سپس در رزمندگان به رفتار خدایی منجر می‌شد.

با نگاه به دستخط فرمانده شهید «حسن باقری»، ایمان و توکل به خداوند از شرایط اصلی انتخاب فرماندهان و مدیران آن دوران ذکر می‌شود. بنابراین اعتقاد وایمان به خدای متعال اهم ترین پشتوانه دفاع مقدس بود که از یک جهت عامل حضور در جبهه حق علیه باطل و حراست از نظام نوپای اسلامی بود و از جهت دیگر عامل پیدایش خشم مقدس نسبت به دشمنان انقلاب اسلامی و صف آرایی در مقابل جبهه کفر بود.

از دیگر شاخص‌های فرهنگ دفاع مقدس معادباوری بود، اعتقاد به رسیدگی دقیق و عادلانه به اعمال در آخرت است که شوق شهادت را همواره در کام رزمندگان شهیدی چون «سید فاضل میراسماعیلی»؛ «احلی من العسل» می‌کرد.

در حال حاضر که با پدیده‌های گوناگون و نوپدیدی در زمینه‌های تغییر فرهنگ و هویت سازی در کشور مواجه هستیم نیاز است که اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد: بازگویی وبیان مولفه‌ها و گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس در لایه‌های مختلف جامعه چه در سطح مدیران، سیستم آموزشی و دانشگاه، فرهیختگان و نخبگان و در رسانه‌های ملی و مجازی به منظور تولید نشر و بازشناسی فرهنگ دفاع مقدس در جهت تعمیق وتوسعه هویت و فرهنگ ملی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها