پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دفاع مقدس یکی از مقاطع فراموش نشدنی و بی‌نظیر تاریخ ایران است

«احسانی» گفت: دفاع مقدس یکی از مقاطع فراموش نشدنی و بی‌نظیر تاریخ ایران است و یک مقطع تاریخی بسیار مهم محسوب می‌شود که با هدایت و رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) و ایستادگی مردم نتایج و دستاورد‌های بزرگی را برای ملت به ارمغان آورد.
کد خبر: ۶۹۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴ - 23September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، بزرگ‌ترین رویداد تاریخی ایران اسلامی در طول تاریخ این سرزمین و به‌خصوص دوران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به حساب می‌آید. در این جنگ نابرابر با دشمن تا دندان مسلح، رشادت‌هایی مثال‌زدنی و در نوع خود بی‌سابقه رقم خورد.

«محمد احسانی» رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس که در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس حضوری فعال داشت؛ پای گفت‌وگو با او می‌نشینیم تا پنجره‌ای به آن دوران گشوده شود.

برای آغاز صحبت لطفا خودتان را معرفی کنید؟

محمد احسانی هستم متولد سال ۱۳۳۸ در شهرستان سرخه که ۳۰ ماه در جبهه های جنگ تحمیلی حضور داشتم.

لطفا از آغازین روز‌های اعزام به جبهه و انگیزه حضورتان بگویید؟  

در اولین روز‌های تجاوز نظامی همه جانبه دولت بعثی عراق به کشور اسلامی در یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ به همراه چند تنی از دوستان پایگاه بسیج عباسیه سمنان که اولین اعزام بسیجیان از سمنان بود عازم جبهه شدم. باتوجه به اینکه دوره‌های آموزش نظامی را نگذرانده بودیم در ابتدا به پادگان آموزشی کلاهدوز سمنان و سپس به پادگان آموزشی امام حسین (ع) تهران اعزام پس از طی دوره آموزش‌های لازم به غرب کشور اعزام شدیم.

انگیزه حضورمان در جبهه پاسخ به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان ما امام خمینی (ره) و دفع تجاوز از کشور اسلامی ایران بود.

چطور شد جانباز شدید نحوه مجروحیت خود را بفرمایید؟

در اولین اعزام، ابتدا به غرب کشور پادگان ابوذر سرپل ذهاب و در نهایت به منطقه سومار و نفت شهر اعزام شدیم. در این منطقه که اوایل جنگ بود به علت نبود امکانات لازم، در چادر مستقر بودیم که توپخانه دشمن بعثی از منطقه گیلان غرب، مقر ما را مورد اصابت قرار داد که من به همراه چند تن از دوستان مجروح شدیم و با توجه به اصابت ترکش به دست و چند جای دیگر بدن که موجب قطع انگشت دستم شد به افتخار جانبازی نایل آمدم.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره تان را از دوران دفاع مقدس بگویید؟

جنگ همراه با تلخی‌های فراوان است از آواره شدن هموطنان از خانه و کاشانه خود گرفته تا شهادت رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل، یکی از این تلخ‌ترین حوادث شهادت سردار مهدی زین الدین در شمالغرب کشور بدست گروهک‌های فریب خورده بود.

جنگ حوادث شیرین زیادی دارد از سرنگونی هواپیما‌های متجاوز گرفته تا عملیات‌های که توسط رزمندگان اسلام برای بیرون راندن دشمن بعثی انجام می‌شده که یکی از این حوادث شیرین، آزادسازی شهر خرمشهر در خرداد سال ۱۳۶۱ با کمک الهی توسط رزمندگان اسلام بوده است.


توصیه شما به نسل جوان برای آشنایی با ارزش‌های دوران دفاع مقدس و رشادت‌ها و ایثارگری‌هایی که در آن دوران صورت گرفت چیست؟

دفاع مقدس یکی از مقاطع فراموش نشدنی و بی‌نظیر تاریخ ایران و یک مقطع تاریخی بسیار مهم محسوب می‌شود. مردم ایران در شرایطی که تازه با نهضت اسلامی خود توانسته بودند حکومتی جدید را در کشور شکل دهند و هنوز ساختارهای سیاسی و نظامی جدید را آرایش نداده بودند و تحت فشارهای تبلیغاتی و اقتصادی برخی قدرت‌های بزرگ بودند که دچار تهاجم نظامی ارتش بعث شدند.

در حین جنگ هم کشورمان با ترورهای منافقین و برخی دیگر از مشکلات مواجه بود. از آن طرف، رژیم بعث عراق از همه امکانات برای شروع یک جنگ برخوردار بود، مشکل مالی نداشت و حمایت تسلیحاتی هم می‌شد و تبلیغات جهانی هم به نفع آن رژیم بود. در چنین وضعیتی، ایران توانست به مقابله با قوای متجاوز عراق بپردازد و همه سرزمین‌های اشغالی خود را با عملیات نظامی بازپس بگیرد.

با این وصف، با هدایت و رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) و ایستادگی مردم و مجاهدت رزمندگان اسلام، جمهوری اسلامی ایران در پایان جنگ، نتایج و دستاوردهای بزرگی را برای ملت به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار