یادداشت/ سید جلال امینی

دفاع مقدس بستری برای کادرسازی انقلاب اسلامی

ظرفیت منحصر به فرد دفاع مقدس در کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور، انقلاب و اسلام، مانند فرماندهان شهید نشان از اهمیت این حماسه دارد.
کد خبر: ۶۹۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲ - 24September 2024

دفاع مقدس بستری برای کادرسازی انقلاب اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «سید جلال امینی» مدیر آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ مجموعه مجاهدت‌ها، حماسه‌ها و پایمردی‌هایی که ملت مسلمانان ایران در طول هشت سال در مقابل رژیم بعث صدام انجام داد دفاع مقدس نام گرفت.

ایستادگی و مقاومت رزمندگان اسلام در مقابل ارتش بعث صدام و هم‌پیمانانش، منجر به خلق دوره‌ای بی‌نظیر در تاریخ ملت ایران شد که به جهت آمیختگی آن با معارف و ارزش‌های دینی از آن به‌عنوان دفاع مقدس تعبیر می‌شود.

معرفی رزمندگان، شهدا و خاندان معظم آنان به‌عنوان الگوی اجتماعی می‌تواند تاریخ یک ملت را نسل به نسل منتقل کند و باعث حفظ هویت ملی و ارزش ملت باشد.

فرهنگ شهادت باید به درستی و هنرمندانه روایت شود تا دچار تحریف نشود. باید در یک حرکت جهادی بزرگ، بستر حضور دانشجویان، طلاب و اساتید انقلابی در مدارس برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان و رفع شبهات و پاسخ به سوالاتشان فراهم شود.

الگوسازی از افتخارات گذشته به منظور حفظ و پاسداشت دفاع مقدس، منجر به حاصل شدن پیروزی‌های شبیه همان مدل در استمرار راه انقلاب است. در ۲۰۰ سال گذشته، بی‌سابقه است که یک وجب از خاک میهن دست دشمن نماند.

در شرایط تحریم، در دفاع مقدس، به موفقیت‌های خوبی در رشد خودکفایی و تولید محصولات بومی با کیفیت جهانی رسیدیم که در عرصه کنونی اقتصاد می‌تواند الگوی خوبی باشد.

ظرفیت منحصر به فرد دفاع مقدس در کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور، انقلاب و اسلام، مانند اسطوره‌های دفاع مقدس و فرماندهان شهید نشان از اهمیت این حماسه دارد.

اثبات «ما می‌توانیم» و اینکه الگوسازی و بهره‌گیری از ارزش‌های دفاع مقدس، توانسته نظام را به خودباوری، ایستادگی و استقلال همه‌جانبه برساند.

بازخوانی دفاع مقدس، منشا هدایت و راهنمایی آحاد ملت می‌شود و راهگشای نسلی هست که تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در گرو عزم و اراده آنها است و منبع الهام‌بخش و بخشی از هویت عزتمند تاریخ کشور محسوب می‌شود.

تزریق‌کننده انرژی، حرکت، توان و تکاپو در مبارزه با دشمنان و حرکت به سمت اهداف عالی انقلاب و اثبات اینکه در میدان تقابل حق و باطل، ایستادگی در برابر باطل، نتیجه‌بخش خواهد بود و تداوم دفاع پیروزمندانه و مقتدرانه ملت، حقیقت انکارناپذیر تاریخ معاصر است و ضامن اخراج آمریکا از منطقه و جراحی اسرائیل به‌عنوان غده سرطانی از جغرافیای اسلام خواهد بود.

تغییر روش‌ها در همه شرایط علی‌رغم وجود دشمن و دشمنی، تبدیل تهدید به فرصت پیروزی در سایه وحدت حول محور ولایت از دیگر علل اهمیت دفاع مقدس به شمار می‌شود.

از مؤلفه‌های معرفتی و معنوی دفاع مقدس می‌توان به تربیت انسان الهی و اجتماعی، انسان مبتکر و خلاق، غلبه تکلیف‌گرایی بر نتیجه‌گرایی، آزادی و آزادگی، اتحاد، انسجام و تحکیم هویت ملی اشاره کرد که این معارف و مولفه‌ها در حل و چاره‌جویی مشکلات جامعه، کمک‌کننده است.

دلیلی همچون حمایت دو قدرت دو قطبی جنگ سرد از صدام، جدا نشدن ذره‌ای از خاک ایران، حمایت کشورهای غربی و عربی از صدام، عدم تحمیل اراده سیاسی دشمن و پیروزی سیاسی و نظامی ایران می‌توان دفاع مقدس را نسبت به سایر جنگ‌ها منحصر به فرد کرده است.

دفاع مقدس گنجینه‌ای تمام نشدنی و منبع الهام‌بخش برای نسل‌های بعدی که باید آن را درست بشناسیم و معرفی کنیم.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار