به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،علی زرافشان در مراسم اولین جشنواره ملی حامیان مدارس شبانهروزی که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار کرد: در بند 16 سند تحول بنیادین تحقق عدالت آموزشی و تربیتی در ابعاد کمّی همگانی و الزامی بهعهده آموزش و پرورش گذاشته شده است و این نهاد موظف است که شرایط دسترسی آموزش را برای همگان فراهم کند و سپس به عدالت کیفی با رعایت تفاوتهای فرهنگی و جنسیتی بپردازد.
وی افزود: آموزش و پرورش موظف است با تأکید بر شایستگیهای پایه زمینه دستیابی دانشآموزان در سنین لازمالتعلیم را طی 12 پایه به صورت 4 دوره سه ساله و برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه برای همگان فراهم کند.
زرافشان ادامه داد: پوشش تحصیلی در دوره اول و دوم متوسطه بیش از 94 و 82درصد است که البته پوشش ظاهری تحصیلی بیشتر از این مقدار است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 19 مدرسه راهنمایی شبانهروزی برای دانشآموزان پسر کشور تأسیس شده بود. آموزش و پرورش برای مناطق کمتر توسعه یافته روستایی و عشایری که امکان اعزام معلم در دوره اول و دوم متوسطه ندارد از راهکارهایی مانند آموزش بزرگسالان، آموزش از راه دور، روستامرکزی، خوابگاه مرکزی و مدارس شبانهروزی بهره میبرد که مدارس شبانهروزی از این جهت پرکاربردترین و فراگیرترین راهبرد آموزش و پرورش است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس شبانهروزی از سال 57 تا سال 93 در دوره اول متوسطه یکهزار و 129 مدرسه با جمعیت 108هزارو 310 دانش آموز و در دوره دوم متوسطه 2 هزار و 222 مدرسه با جمعیت 295 هزار و 869 دانشآموز را تحت پوشش قرار دادند که یکی از افتخارات آموزشو پرورش در تحقق عدالت آموزشی محسوب میشود.
زرافشان تصریح کرد: افزایش درصد پوشش تحصیلی، ارتقای سطح کیفی آموزش و کاهش افت تحصیلی، فراهم کردن زمینه برای تربیت دانشآموزان، پیشگیری از تبعات اخلاقی از مهاجرت دانشآموزان به مراکز شهری و استفاده بهینه از نیروی انسانی و امکانات آموزش وپرورش از اهداف تأسیس مدارس شبانهروزی است و باید نیازهای عاطفی دوری از خانواده، تأمین فضا وامکانات، تأمین هزینه و امکانات ایاب و ذهاب، تأمین سرانه غذایی مناسب مطابق با دوران رشد، تأمین کتاب و کتابخانه و هوشمندسازی در تأسیس مدارس شبانهروزی مورد توجه قرار گیرد.
منبع:تسنیم