مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه خبر داد؛

چاپ سالانه ۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در کرمانشاه

«باقری» از چاپ سالانه حدود ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۶۹۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶ - 25September 2024

چاپ سالانه ۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در کرمانشاهبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «زهرا باقری» مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه شامگاه (سه شنبه) در نشست نقد و بررسی کتاب" تنها در قلاویز" مستند زندگینامه شهید «علی اشرف چاوشانی» نوشته "شمسی وفایی" که با حضور نویسندگان، کارشناسان، نویسنده و خانواده این شهید در سرسرای نهاد کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد؛ به بودجه ۱۰ میلیارد ریالی حوزه انتشارات کتاب دفاع مقدس این نهاد اشاره کرد و افزود: این مبلغ برای ۶۰ عنوان کتاب در سال بسیار کم است.

 مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه از چاپ سالانه حدود ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان خبر داد و گفت: برای ارتقاء کیفیت انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس نیازمند اعتبار مالی هستیم.

وی تاکید کرد: با وجودی که اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان هر سال سعی بر انعقاد قرار داد با انتشارات حرفه ای و با کیفیت تر دارد؛ گفت: اما باز به خاطر اعتبار کم و حجم بالای کار منجر به بی دقتی و کاهش کیفیت آثار و استمرار انتقاد به حق نویسندگان و کارشناسان این حوزه می شود.

گفتنی است در این نشست؛ «محمدآشنا عباس منش» شاعر و نویسنده کرمانشاهی با اشاره به ویژگی خاص نوع شجاعت و فداکاری شهید "علی اشرف چاوشانی" و همچنین قلم و توانایی نویسنده این اثر « شمسی وفایی» که از نویسندگان مطرح کشوری در حوزه دفاع مقدس است؛ خواستار ارتقا کیفیت چاپ کتاب از نظر طراحی روی جلد، ویراستاری و صحفه بندی شد.

وی در ادامه تکمیل خاطرات ذکر شده با جزئیات بیشتر را کمک به جذابیت و شناخت بهتر خوانندگان از شهید و از منطقه دانست.

عباس منش همچنین با ارج نهادن بر مستند بودن کتاب اما بیان کرد: اگر بین خاطرات پیوستگی بیشتری بود و منقطع نبود؛ کتاب گیرا و خواندانی تر می شد، خواننده در برخی جاهای کتاب دچار سرگمی در زمان و مکان خاطرات بیان شده؛ نمی شد.

وی در ادامه برخی از اسامی مناطق و مفاهیم ذکر شده در این کتاب را نیازمند معرفی بیشتر و یا توضیحات در پا ورقی برای شناخت بیشتر خوانندگان دانست و ابراز امیدواری کرد در چاپ دوم به آنها پرداخت شود.

فیلم زندگی پدر شهیدم را می سازم

«حمزه چاوشانی» فرزند ارشد شهید علی اشرف چاوشانی نیز در این نشست نقد و بررسی کتاب با اشاره به خاطرات بسیار زیادی از رشادت، شجاعت و فداکاری پدر شهیدش؛ گفت: حتی اگر ارگان ها برای تهیه فیلم از زندگی پدرم به ما کمک نکنند با هزینه شخصی فیلم زندگینامه پدر شهیدم را می سازم.

چاوشانی در ادامه به سختی اخذ مجوز برای بیان خاطرات وقایع عملیات «مرصاد» از ارتش و جمع آوری مصاحبه و اطلاعات در این کتاب اشاره کرد و گفت: همین سختگیری ها باعث شده از شجاعت و فداکار شهدایی مانند پدر من در ارتش کمتر گفته شود.

وی همچنین از عدم همکاری برخی از مسئولان و همرزمان شهید که اکنون در جایگاه و پست بالای نظامی و کشوری قرار دارند، انتقاد کرد و گفت: به خاطر موقعیت خودشان در این کتاب از آنها خواسته اند اسم شان را نبرند و یا برخی خاطرات در این کتاب آورده نشود.

چاوشانی در پایان به ذکر چند خاطره از روز شهادت پدرش علی اشرف چاوشانی از شاهدان عینی اشاره کرد که چگونه پدر شهیدش در آخرین لحظات زندگی اش تک و تنها در مقابل دشمن ایستاده و روی قول خودش ایستاده که به همه گفته بود «که نه عقب نشینی می کند و نه اسیر می شود»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار