مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان مطرح کرد؛

توجه به ویژگی‌های بومی در ساخت موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان

سرهنگ «رشیدی» گفت: در ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان به ویژگی‌های بومی استان لرستان توجه شده است که به اذعان مهندسین ر و کارشناسان، از بهترین سازه‌های است که تاکنون بنا شده است.
کد خبر: ۶۹۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶ - 27September 2024

توجه به ویژگی های بومی در ساخت موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان به گزارش خبرنگار  دفاع‌پرس  از لرستان، زنده نگه داشتن نام و یا شهدا پیش از آنکه خدمتی به آـن عزیران محسوب شود، خدمتی به خود ما و جامعه بشری است که با مرور خاطرات شهیدان و با یاد آوری مستمر نام آنان و حماسه آفرینی‌هایشان در میدان نبرد با دشمن رسالت تاریخی خود را فراموش نکنیم.

مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور با هدف، زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا، ایثارگری‌های رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال دستاورد‌های آن دوران طلایی ساخته شده اند.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان لرستان آماده افتتاح و بهره برداری است. بدین منظور گفت وگویی با سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ترتیب داده ایم که متن آن را در ذیل می‌خوانید:

دفاع‌پرس: در معماری مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان به چه نکاتی توجه شده است؟

از لحاظ فنی، این مجموعه به شیوه معماری اسلامی و کلاسیک ساخته شده است همچنین  ویژگی‌های بومی استان لرستان در ساخت آن مورد توجه قرار گرفته است که به اذعان مهندسین رده مافوق و کارشناسان، از بهترین سازه‌های است که تاکنون بنا شده است چرا که در ساخت آن همه‌ی آیتم‌های موزه‌ها و مراکز فرهنگی در نظر گرفته شده است.

دفاع‌پرس: موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

قسمت‌های مختلف موزه شامل سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، کلاس‌های آموزشی، گالری‌ها و ... است. طراحی فضای باز و هر آنچه که در موزه تعبیه می‌شود، برای خانواده‌ها، کودکان و سایر بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
همچنین با ساخت موزه‌های دفاع مقدس امکانات عالی برای برپایی نمایشگاه ها، برگزاری یاواره‌ها و کنگره‌های شهدا، جلسات، اختتامیه‌های جشنواره‌های ادبی، فرهنگی و هنری و وجود دارد.

 دفاع‌پرس: در مورد گالری‌ها توضیح دهید؟

در یکی از طبقات این موزه به‌مناسبت هشت سال دفاع مقدس، هشت گالری داریم که بناست تصویر نقش‌آفرینانی که در هشت سال دفاع مقدس داشتیم را در این گالری‌ها به نمایش بگذاریم. یک گالری نیز ویژه تصاویر و آثار امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری داریم.

دفاع پرس: اهمیت ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان از نظر شما؟

 استان لرستان ۴۶ هزار رزمنده به میادین نبرد حق علیه باطل فرستاد و تا کنون۶هزار و ۵۵۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. شهر‌های مختلف لرستان در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ بار توسط ارتش رژیم بعث عراق بمباران شدند. وظیفه ما این بود که یک ساختمانی با این عظمت به عنوان موزه دفاع مقدس بسازیم.

دفاع‌پرس: اگر بخواهید به مردم یک توصیه در مورد مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس داشته باشید، آن توصیه چیست؟

بازید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی برای مردم تبدیل به یک فرهنگ و یک عادت شود، مانند عادت به مطالعه.

دفاع‌پرس: به نظر شما برای افزایش تاثیر گذاری موزه‌های دفاع مقدس بر مردم بایستی چه اقداماتی صورت بگیرد؟

کتابخانه‌های مجهز طراحی شود و کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت در اختیار عموم مردم قراربگیرند، راویان خوش بیان، آموزش دیده وآگاه با دفاع مقدس در اینگونه مکان‌ها حضور داشته باشند و برای بازدید کنندگان روایتگری کنند و استفاده از مستندات دفاع مقدس، تولیدات ادبی و هنری فاخر، جانمایی ادوات جنگی در محوطه موزه از راه‌های تاثیر گذاری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
با ایجاد استودیوی برای مصاحبه با رزمندگان پیشکسوت، آزادگان خانواده‌های شهدا و ... مصاحبه کنندگان و مستندسازان به استفاده ااز این ظرفیت کارشان را پیش ببرند.

دفاع پرس: حالا که مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان در آستانه‌ی افتتاح هست چه صحبتی با رزمندگان پیشکسوت دارید؟
 اکنون به محتوا نیاز داریم، همه افرادی که در هشت سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند مجدداً باید پای کار بیایند که بتوانیم این موزه را تکمیل کنیم. خیلی از رزمندگان پیشکسوت هنوز برای بیان و نگارش خاطرات خود از جنگ هشت ساله اقدامی نکرده اند که انتظار می‌رود بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند رزم یک رزمنده تا وقتی که خاطرات خود را ننویسید تمام نمی‌شود، اقدام نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها