بررسی عملکرد شهید «سید حسن نصرالله» در شکوفایی حزب‌الله

انتخاب شهید «سید حسن نصرالله» به عنوان دبیرکل مقاومت لبنان، زمینه‌ساز شکل‌گیری دوران جدیدی در حوزه توانمندی‌های نظامی و عملیاتی حزب‌الله بود، به صورتی که این جنبش از یک گروه چریکی به یک ارتش مجهز و قدرتمند تبدیل شد.
کد خبر: ۶۹۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰ - 01October 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با انتخاب «سید حسن نصرالله» به عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، دوران جدیدی در حوزه توانمندی‌های نظامی و عملیاتی حزب‌الله شکل گرفت و در طول ۳۲ سال، به خوبی مشاهده می‌کنیم که این جنبش از یک گروه چریکی به یک ارتش مجهز و قدرتمند تبدیل شده است.

عملکرد درخشان «سید حسن نصرالله» در شکوفایی حزب‌الله

شهید «سید حسن نصرالله» با جذابیت و ویژگی منحصر به فردی که داشت ده‌ها هزار نیرو را از میان جوانان لبنانی جذب و تحت آموزش قرار داد و به تدریج حزب‌الله را از یک گروه شبه نظامی به قدرت تاثیرگذار در تحولات منطقه تبدیل کرد. او در دوران رهبری خود بر حزب‌الله به دستاورد‌های نظامی و سیاسی بزرگی دست پیدا کرد.

از طرف دیگر سخنرانی‌های پرشور و شخصیت قوی و سازش‌ناپذیر شهید «سید حسن نصرالله» در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها از جمله عواملی بود که باعث محبوبیت دست‌نیافتنی او در جهان عرب و امت اسلامی شد. این محبوبیت در حد و اندازه‌ای بود که از او به عنوان قهرمان و الگوی حقیقی مقاومت در منطقه یاد می‌شد.

اما مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی مهمترین چالشی بود که «سید حسن نصرالله» در ابتدای دبیرکلی با آن مواجه بود. زیرا در آن زمان رژیم صهیونیستی به مدت یک دهه جنوب لبنان را در اشغال خود داشت. این‌گونه شد که دبیرکل حزب‌الله لبنان با کمک نیرو‌های مقاومت عزم خود را برای بیرون کردن دشمن صهیونیستی جزم کرد و در نهایت هم توانست دشمن صهیونیستی را از خاک لبنان اخراج کند.

پس از بیرون کردن ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، حزب‌الله با آسودگی خیال و البته با تهدید‌های کمتر به تقویت بنیه دفاعی خود پرداخت تا اصل بازدارندگی را در برابر دشمن صهیونیستی ایجاد کند. بر همین اساس، حزب‌الله لبنان با اتکا به توانمندی‌های داخلی متخصصان خود در ساخت سلاح‌های سبک و سنگین موفقیت‌های فراوانی را کسب کرد.

البته سلاح‌های جدیدی که توسط متخصصان و مغز‌های متفکر حزب‌الله تهیه و تولید شد به خوبی کارآیی خود را در اولین تقابل جدی این گروه مقاومت اسلامی لبنانی با رژیم صهیونیستی نشان داد. این سلاح‌های حزب‌الله با توجه به کیفیت و تاثیرگذاری بالایی که در میدان جنگ داشتند موجب شدند تا صحنه نبرد به نفع حزب‌الله لبنان برگردد و دشمن صهیونیستی شکست سخت و تلخی را تجربه کند.

حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه خود با ارتش رژیم صهیونیستی موفق شد تا ۴۳۰ نظامی صهیونیست به هلاکت رسانده و ۱۳۰ تانک دشمن را نیز منهدم کند. عملکرد و نبرد این گروه مقاومت لبنانی در این جنگ آنقدر خیره کننده پشمگیر بود که موجب شد تا حزب الله لبنان برای نخستین بار در برابر ارتش «اسرائیل» به پیروزی نظامی و سیاسی بزرگی دست پیدا کند. البته در نهایت این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، به پایان رسید.

اما نکته بسیار جلب توجه و تامل برانگیز این بود که پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی موجب شد تا برای نزدیک به دو دهه از هرگونه درگیری مستقیم و جدی با این گروه مقاومت اسلامی لبنانی خودداری کنند. این پیروزی آنقدر بزرگ و باورنکردنی بود که موجب شد تا شهید «سید حسن نصرالله» به محبوبیتی کم‌نظیر و یا حتی بی‌نظیر در میان کشور‌های عربی و اسلامی دست پیدا کند.

اگر بخواهیم به توانمندی‌های راکتی و موشکی حزب‌الله لبنان بپردازیم باید بگوییم که بر اساس آخر اخبار و اطلاعات دریافتی این گروه مقاومت لبنانی دارای بیش از ۱۵۰ هزار انواع پرتابه سبک و سنگین است که میان‌برد و دوربرد هستند. موضوعی که به حزب‌الله لبنان این امکان و اجازه را می‌دهد تا در صورت وقوع هرگونه درگیری با ارتش صهیونیستی به قدرت هرچه تمام اماکن و مواضع آنها را زیر آتش خود بگیرد.

در حقیقت باید گفت حزب‌الله لبنان با زرادخانه تسلیحاتی قابل توجه و قدرتمندی که ایجاد کرده است به تهدیدی فوری و بسیار جدی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. تسلیحاتی که قادر هستند در صورت وقوع هرگونه درگیری یا جنگی مناطق مختلف سرزمین‌های فلسطین اشغالی به ویژه عمق مناطق صهیونیست‌نشین را هدف قرا بدهند.

در پایان باید گفت شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان با هدایت و رهبری عالی و بدون عیب و نقص خود بر این گروه مقاومت اسلامی لبنانی موجب شد تا ضمن مهار و کنترل بسیار موثر رژیم صهیونیستی مانع از اشغالگری و هرگونه تجاوزگری عناصر صهیونیست علیه مرز‌ها و سرزمین‌های لبنان شود و اینگونه دشمن صهیونیستی را در پشت مرز‌های خود اسیر کرده و آنها را در اجرای نیات شوم خود ناکام گذاشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها