در سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر

رئیس جمهور و دبیرکل حزب کمونیست در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، آینده را به «دریایی مواج» تشبیه کرد و از مردم خواست در برابر خطر‌های پیش‌رو هوشیار باشند.
کد خبر: ۶۹۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳ - 01October 2024
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین با شکل و شمایلی متفاوت از گذشته برگزار شد. مردم چین به لحاظ اقتصادی شرایط پرفشاری را پشت سر می‌گذارند و این تنگنای اقتصادی به وضوح در برگزاری هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل حکومت این کشور بازتاب یافت. امسال خبری از برگزاری جشن‌های بزرگ و پرزرق و برق سال‌های گذشته نبود و مقامات چینی کوشیدند از خودنمایی‌های غیرضروری اجتناب کنند.
 
در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر
 
پکن در روز سه‌شنبه به طرز شگفت‌آوری خاموش بود و روز بزرگداشت حاکمیت حزب کمونیست بر چین، صرفا با اجرای مراسم برافراشتن پرچم در میدان تیان‌آن‌من از روز‌های دیگر سال متمایز شد. ضیافتی که دبیرکل حزب کمونیست در آن سخنرانی کرد، یکی از معدود رویداد‌هایی بود که در سراسر چین برگزار شد. این در حالی است که دولت چین در سال‌های گذشته این روز را با برگزاری مراسم مجلل در سراسر کشور و نیز اجرای رژه نظامی بزرگ گرامی می‌داشت.
 
در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر
 
شی جی پینگ در جمع ۳ هزار نفر از اعضای حزب کمونیست چین و شماری از مهمان‌های خارجی، پیشرفت‌های چین از زمان روی کار آمدن این حزب را ستود و در عین حال از مردم خواست که هوشیار باشند، برای رویارویی با خطر آماده شوند و پیش از فرارسیدن روز‌های سخت به حزب کمونیست و ارتش چین تکیه کنند.
 
رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد: «راه پیش رو هموار نخواهد بود. قطعاً مشکلات و دشواری‌های بسیاری در پیش است و با آزمایش‌های بزرگی روبه‌رو می‌شویم.» او این حوادث را به وزش باد‌های شدید، عبور از دریای متلاطم و امواج طوفانی تشبیه کرد.
 
در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر
 
چین صاحب دومین اقتصاد بزرگ و پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و پس از کرونا با مشکلات شدید اقتصادی در بخش مسکن و نیز رکود ناشی از پیری جمعیت و نرخ پایین دستمزد مواجه است. دولت چین در هفته‌های اخیر اقدام به افزایش سن بازنشستگی کرده و با هشدار تحلیلگران درباره افزایش نارضایتی‌های اجتماعی مواجه شده است. چین همچنین درگیر مناقشات سرزمینی بسیاری با همسایگان خود از جمله فیلیپین، تایوان و ژاپن است که هر سه در زمره متحدان آمریکا قرار دارند.
 
شی جی پینگ در سخنرانی خود بار دیگر بر اجرای برنامه الحاق مجدد تایوان به خاک چین تاکید کرد. در ادبیات رهبران چین از این اتفاق تحت عنوان «اتحاد مجدد» یاد می‌شود. حزب کمونیست چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند. از زمان روی کار آمدن حزب کمونیست در چین، تایوان به صورت یک کشور مستقل اداره شده است. 
 
در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر
 
بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین، رئیس جمهور این کشور درباره تایوان گفت: «تایوان سرزمین مقدس چین است و مردم دو طرف تنگه‌ی تایوان با خون به هم متصل هستند و خون غلیظ‌تر از آب است». دولت چین اقدام قهرآمیز برای تصرف تایوان را رد نکرده و قوانین سفت و سختی را برای مجازات جدایی‌طلبان وضع کرده که شامل حبس‌های سنگین و اعدام است.
 
در مقابل، دولت تایوان ضمن محتمل دانستن درگیری نظامی قریب‌الوقوع با چین، به تقویت توان نظامی خود مشغول است. ایالات متحده تامین کننده اصلی تسلیحات نظامی تایوان محسوب می‌شود. دولت ایالات متحده در همین هفته بزرگ‌ترین بسته فروش تسلیحات نظامی را به این کشور با ارزش ۵۶۷ میلیون دلار تصویب کرد.
 
در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر
 
وزارت امور خارجه چین در واکنش ایالات متحده را متهم کرد که با حمایت نظامی از تایوان صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «هرچقدر هم که آمریکا به تایوان تسلیحات صادر کند، هرگز در اراده قاطع ما برای مخالفت با استقلال تایوان و حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین خللی ایجاد نمی‌کند.»
 
در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین چه گذشت؟+ تصاویر
 
انتهای پیام/ 944
نظر شما
پربیننده ها