رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:

آرامش، رمز تحولات علمی و درخشش در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی است

«چمنی» با تاکید بر موفقیت دانشگاه محقق در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: تولید علم روز، درخشش در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و درآمدزایی جهت سرمایه گذاری برای پیشرفت‌های علمی در گرو امنیت و ارامش است.
کد خبر: ۶۹۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵ - 02October 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، «اسماعیل چمنی» رئیس دانشگاه محقق اردبیلی روز گذشته (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که مناسبت آغاز سال تحصیلی برگزار شد به تشریح عملکرد این داانشگاه از زمان تصدی مسئولیت تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه محقق اردبیلی با کسب عناوین متعدد در عرصه‌های علمی و فرهنگی رتبه‌های متعددی در عناوین مختلف کشوری را از ان ان خود کرده به طوری که امروز در زمره بهترین دانشگاه‌های کشور قرار دارد.

آرامش، رمز تحولات علمی است

 

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی جذب بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی را مؤید اظهارات خود عنوان کرد و گقت: جذب دانشجویان خارجی درآمد دانشگاه محقق اردبیلی را تا ۱۰ برابر افزایش داده و این درآمدزایی موجب پیشرفت پروژه‌های متعدد زیرساختی این دانشگاه شده است.
وی در بخش دیگری از سخننان خود به وضعیت خوابگاهی دانشگاه محقق اردبیلی، افزود: برای جبران کمبود‌های خوابگاهی در این دانشگاه اقدامات متعددی از جمله انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد اجرایی فرمان امام، جذب خیرین و ... انجام شده است.
چمنی با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم ۱۴ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه محقق اردبیلی وجود داشت، گفت: در دولت سیزدهم نیز ۱۴ واحد خوابگاه متاهلی به بهره‌برداری رسید. همچنین عملیات احداث دو بلوک خوابگاه متاهلی ۲۸ واحدی آغاز شد و تا پایان سالجاری به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین عملیات احداث دو بلوک خوابگاه ۶۲ واحدی نیز آغاز شده و تا تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. خوابگاه ۴۳۰ نفری پسران نیز در حال احداث می‌باشد.

سلف سرویس دانشگاه محقق اردبیلی صنعتی می‌شود
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به آغاز صنعتی‌سازی سلف‌سرویس دانشگاه محقق اردبیلی نیز اشاره کرد و گفت: عملیات صنعتی‌سازی سلف‌سرویس دانشگاه نیز آغاز شده و از نیمسال دوم سالتحصیلی جاری پخت غذا به صورت کاملا صنعتی انجام خواهد شد تا شاهد کاهش مصرف روغن و افزایش کیفیت و بهداشت غذا باشیم.

 گلخانه تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی راه اندازی می‌شود

چمنی به آغاز احداث گلخانه تحقیقاتی دانشگاه با متراژ یک هزار و ۵۰۰ مترمربع، اشاره کرد و گفت: عملیات عمرانی رصدخانه و استخر دانشگاه نیز با سرعت در حال انجام است. 
وی گفت: به منظور رفاه حال دانشجویان نیز پله‌های پل عابر پیاده دانشگاه با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر به داخل محوطه دانشگاه منتقل شده است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به افزایش رشته‌های تحصیلی دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و گفت: ۲۴ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری طی ۲ سال اخیر در دانشگاه محقق اردبیلی، راه اندازی شده و ن برای ۱۵ رشته نیز درخواست شده که در مرحله صدور مجوز است.

دانشجویان خارجی شهریه پرداز هستند

چمنی از جذب ۷۰ دانشجوی خارجی برای مقطع دکتری در سالتحصیلی جاری خبر داد و گفت: برای تحصیل دانشجویان خارجی، از سهمیه دانشجویان ایرانی استفاده نمی‌شود و دانشجویان خارجی شهریه‌پرداز هستند.
وی با بیان اینکه برای دانشجویان بین‌المللی منشور اخلاقی وجود دارد، ادامه داد: در صورت بروز تخلفات احتمالی این دانشجویان در حوزه دانشگاه، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی به ۱۰۵ میلیارد ریال

وی به سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ در دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و گفت: بودجه فرهنگی دانشگاه در سال ۱۴۰۰، ۶ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱، ۳۰ میلیارد بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۸۵ میلیارد ریال و در سالجاری به ۱۰۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی دانشجویان در سه جشنواره حرکت، رویش و قرآن و عترت حضور پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی طی ۲ سال اخیر در هر ۳ جشنواره علاوه بر کسب مقام‌های متعدد توسط دانشجویان، به عنوان دانشگاه برگزیده کشور انتخاب شده است.

فعالیت بیش از ۴ هزار دانشجو در ۶۰ انجمن علمی

چمنی با اشاره به فعالیت ۴ هزار دانشجو در ۶۰ انجمن علمی دانشگاه، گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های علمی در انجمن‌های علمی، دوره‌های هنری و مهارتی نیز توسط کانون‌های فرهنگی و هنری و مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی برگزار می‌شود تا دانشجویان در کنار تحصیل علم، یک مهارت جدید نیز آموزش ببینند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها بیشتر بر اساس عملکرد پژوهشی انجام می‌شود، گفت: در همین راستا دانشگاه محقق اردبیلی در این رتبه‌بندی‌ها حضور داشته و در آخرین رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه دوم کشور، در رتبه‌بندی شانگهای در حوزه مهندسی مواد جایگاه اول، در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ششم کشور را دارا است.
سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی اولویت ما است

چمنی با بیان اینکه برای ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و کشور در آینده باید به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی حرکت کنیم، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه برای سال آینده در دانشگاه محقق اردبیلی برنامه‌ریزی شده است.
وی از واگذاری ساختمان سابق دانشگاه علمی کاربردی استان به دانشگاه محقق اردبیلی، در سالجاری خبر داد و گفت: طی دو سال اخیر نیز ۳۰ عضو هیات علمی در دانشگاه جذب شده و برای سالجاری نیز برای جذب ۱۷ نفر فراخوان زده شده است.
وی با بیان اینکه ۱۵ نفر از اعضای هیات علمی، فارغ‌التحصیلان و پژوهشگران پسادکتری این دانشگاه در سالجاری در زمره دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند، ادامه داد: دو نفر از این اعضای هیات علمی طی دو سال اخیر جذب دانشگاه شده‌اند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر ۴ دانشجوی این دانشگاه به عنوان دانشجوی نمونه کشوری و ۴ دانشجو نیز برنده جایزه البرز شده‌اند، افزود: در آئین انتخاب دانشجوی نمونه کشوری در سالجاری ۱۹ نفر دانشجوی نمونه از دانشگاه‌های وزارت علوم انتخاب شدند که ۳ نفر از آنان، دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی بودند.
وی با اشاره به وضعیت ارتباط با صنعت دانشگاه، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی با صنایع مختلف در ارتباط بوده و در عین حال ستاد توسعه استانی را در ۸ حوزه راه‌اندازی کرده تا از ظرفیت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ۳ هزار و ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۹۰۰ دانشجوی دکتری برای حل مشکلات و توسعه استان استفاده شود.

دریافت نشان سرو، بیانگر پیشرفت همه جانبه دانشگاه محقق در کشور است

چمنی به دریافت نشان سرو علوم، تحقیقات و فناوری توسط این دانشگاه در سالجاری، اشاره کرد و گفت: برای دریافت نشان سرو توسط یک دانشگاه، باید دانشگاه در همه رتبه‌ها رتبه برتر کسب کند و از لحاظ محبوبیت نیز، محبوبیت لازم را داشته باشد. برای دریافت این نشان، محبوبیت رئیس دانشگاه توسط کارکنان ۹۳.۴۴ درصد بوده است و بالاترین میزان محبوبیت در سطح دانشگاه‌های کشور بوده است.

بهبود وضعیت رفاهی کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی

وی با بیان اینکه از اولین روز کاری به عنوان رئیس دانشگاه، اخلاق‌مداری در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفت، ادامه داد: هدف اصلی بنده در دانشگاه ایجاد آرامش در میان کارکنان بود تا همگی بتوانیم برای پیشرفت و توسعه دانشگاه کار کنیم و دغدغه دیگری نداشته باشیم.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریتی دانشگاه در خصوص مباحث رفاهی کارکنان نیز همه تلاش خود را به کار بسته تا دغدغه کارکنان در این خصوص کاهش یابد؛ بطوریکه میزان پرداختی در حوزه رفاهی نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

حفظ آرامش، اولویت اول مدیریت دانشگاه است/ فعالیت تشکل‌های دانشجویی حمایت می‌شوند
چمنی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر هیچ تشکل دانشجویی در دانشگاه محقق اردبیلی تعطیل نشده است، گفت: هر تشکل مجوزداری در قالب اساسنامه می‌تواند فعالیت کند و ما نیز حمایت می‌کنیم. همچنین در زمان اغتشاشات نیز اجازه ندادم هیچ دانشجو و استادی به این بهانه اخراج شود.

زیرساخت‌های ورزشی تکمیل می‌شوند/ کسب رتبه ۱۰ دانشگاه محقق اردبیلی در المپیاد ورزش دانشجویان

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به سرمایه‌گذاری دانشگاه در حوزه ورزش، گفت: در حوزه ورزش دانشجویان ما مقام‌های متعددی در المپیاد‌های ورزشی شاهد و ایثارگر و همگانی کسب کرده‌اند و در المپیاد سالجاری نیز رتبه ۱۰ کشور را در بین ۱۰۵ دانشگاه کشور کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی مستلزم تکمیل زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری در تامین تجهیزات و تحقیق و پژوهش در علوم نوین از جمله هوش مصنوعی و رباتیک است گفت: برای ماندن در مسیر رقابت علمی ناگزیر باید به سمت سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی برویم پراکه دانشگاهی که در این زمینه سرمایه گذاری نکند در ۱۰ سال اینده با چالش‌های متعددی روبه رو بوده و تراز علمی خود را از دست خواهد داد.


انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار