تفاوت‌ عملیات‌های وعده صادق ۱و۲

یک پایگاه رسانه‌ای عربی به تفاوت‌های عملیات‌های صادق ۱ و ۲ در ابعاد مختلف پرداخت.
کد خبر: ۶۹۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳ - 02October 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی نوشت: ایران شب گذشته با نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک مواضع نظامی و فرودگاه‌های اراضی اشغالی را در واکنش به ترور اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله و بر اساس اصل دفاع از خود و حفظ امنیت کشور هدف قرار داد.

تفاوت‌های عملیات‌های وعده صادق ۱و۲؛ از نوع موشک‌ها تا دامنه اهداف

از اکتبر گذشته تاکنون آسمان تل‌آویو با موشک‌ها پر شده و میلیون‌ها صهیونیست به سمت پناهگاه‌ها فرار می‌کنند. واکنش ایران در آوریل گذشته در چارچوب عملیات وعده صادق ۱ با عملیات شب گذشته از چند بُعد تفاوت دارد.

سلاح‌های استفاده شده در ۲ عملیات

نیمه آوریل گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک عملیات ترکیبی پهپادی و موشکی در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق انجام داد. این عملیات با استفاده از ده‌ها موشک و پهپاد برای هدف قرار دادن مواضع مشخصی در اراضی اشغالی صورت گرفت.

در این حمله از پهپادهای پیشرفته شاهد استفاده شده به طوری که دست کم ۱۸۵ پهپاد انتحاری از نوع شاهد ۱۳۶، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین خیبر استفاده شد.

این موشک‌ها و پهپادها با گذشت مدت زمان قابل توجهی به اراضی اشغالی رسیدند اما در عملیات وعده صادق ۲ موشک‌های ایران خیلی زود و سریع خود را به اراضی اشغالی رساندند. در این عملیات، ایران برای نخستین بار از موشک‌های مافوق صوت فاتح استفاده کرد.

این موشک‌ها یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای صنایع نظامی ایران است که در ژوئن سال ۲۰۲۳ در جریان یک رژه نظامی با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران از آنها رونمایی شد.

موشک فاتح دارای سرعت بسیار بالایی است که به دست کارشناسان مرکز صنایع هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی شده است.

نتایج عملیات‌های وعده صادق

در عملیات وعده صادق ۱ پدافند هوایی رژیم صهیونیستی با کمک برخی از کشورهای منطقه توانست تعدادی از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری کند.

این در حالی است که در عملیات شب گذشته سامانه موشکی رژیم صهیونیستی نتوانست موشک‌های ایرانی را رهگیری کند و ما شاهد اصابت ده‌ها و صدها موشک به اراضی اشغالی بودیم. رسانه‌های غربی از اصابت موشک به نزدیکی مقر موساد در تل آویو خبر دادند.

مانند عملیات وعده صادق ۱، این بار نیز برخی کشورهای عربی و در رأس آنها اردن در کنار آمریکا، فرانسه و انگلیس به کمک رژیم صهیونیستی آمدند تا موشک‌های ایرانی را رهگیری کنند.

گسترش دامنه اهداف عملیات

در آوریل گذشته خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند که نیروهای این کشور موفق شدند پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در النقب را با موشک‌های خیبر هدف قرار دهند. این پایگاه همان پایگاهی بود که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق از آن برخواسته بودند.

در آن زمان ارتش رژیم صهیونیستی به هدف قرار گرفتن فرودگاه نظامی این رژیم اذعان کرد.

این در حالی است که در عملیات وعده صادق ۲ موشک‌های ایرانی در چند موضع در شمال و جنوب اراضی اشغالی فرود آمدند و به اهداف مورد نظر اصابت کردند. مقامات ایرانی تاکید کردند که سه پایگاه هوایی اصلی و مقر موساد از جمله پایگاه نفتاییم و محل تجمع جنگنده‌های اف ۳۵ را در کنار تانک‌های مستقر در محور نتساریم هدف قرار دادند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار