معاون تربیت و آموزش ارتش: اقتدار امروز کشور مرهون فرهنگ دفاع مقدس است

امیر سرتیپ شیخ گفت: تداوم انقلاب اسلامی، بقای جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی در مقابل هجمه‌های متعدد دشمنان، مرهون فرهنگ دفاع مقدس است. 
کد خبر: ۶۹۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵ - 03October 2024

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «علیرضا شیخ» معاون تربیت و آموزش ارتش امروز (پنجشنبه) در بیست و سومین دوره نظری هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی که با حضور دانشجویان در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در حال برگزاری است، اظهار داشت: خدا را از نعمت انقلاب اسلامی و کسوت سربازی شاکریم که ما را در مسیر ارزش‌های الهی قرار داده است.

اقتدار، ایستادگی و مقاومت در مقابل هجمه‌های متعدد دشمنان، مرهون فرهنگ دفاع مقدس است

امیر سرتیپ شیخ با اشاره اهمیت تبیین تحولات دفاع مقدس برای نسل‌های مختلف جامعه افزود: ماموریت هیئت معارف جنگ با الهام الهی بر ذهن شهید صیاد شیرازی نهاده بود تا بتواند حلقه ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رشادت‌های بی بدیل ارتش را در فرآیند تبیین و تکوین دوران جنگ انجام دهد.

معاون تربیت و آموزش ارتش خطاب به دانشجویان گفت: شما عزیزان مسیر بزرگانی را در پیش گرفتید که برای کشور و ملت عزت و افتخار آفریدند. باید قدردان این نشست‌ها و برنامه‌ها باشیم و امیدواریم بتوانیم از تجربیات اساتید و پیشکسوتان دفاع مقدس به خوبی بهره ببریم. ما باید از مشی و منش بزرگان دوران دفاع مقدس استفاده کنیم و به برکت این عزیزان این حلقه اتصال در ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه در محضر اساتید و پیشکسوتان دفاع مقدس می‌توانید واقعیات زندگی را بیاموزید، ادامه داد: ما تاریخ را مطالعه می‌کنیم تا از گذشته و ماموریت‌ها درس بگیریم؛ این درس‌های آموخته شده باید در جایی استفاده شود تا نسل‌های بعدی از تجربیات و دانش آن بهره ببرند و این خاصیت هم‌افزایی کار نظامی است.

امیر شیخ با بیان اینکه ملتی که تاریخ خود را نداند و نخواند محکوم به تکرار تاریخ است، تصریح کرد: عقل می‌گوید مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود؛ لذا نقش معارف جنگ تبیین درستی است و اگر این به درستی گفته شود نسل آینده نقاط قوت و ضعف را به خوبی می‌داند و به موفقیت می‌رسد.

معاون تربیت و آموزش ارتش تاکید کرد: اگر برای یک ملت اتفاق مجددی افتاد، می‌تواند با تجربه از درس گذشته به درستی رفتار کند؛ چرا که ما سپر ملت هستیم و خطای ما، خطای راهبردی است و اگر یک فرمانده به درستی عمل نکند خطای تاکتیکی او در حوزه ملی و جهانی به خطای استراتژیک تبدیل می‌شود؛ لذا درس‌آموزی و تجربه‌اندوزی بزرگترین درسی است که انسان از تاریخ آموزد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ، ایران هزار و ۱۴۰ جنگ داشته است، یادآور شد: خردمندی زمانی شکل می‌گیرد که دانش داشته باشید، دانش زمانی شکل می‌گیرد که اطلاعات داشته باشید و اطلاعات پایه داده است. کشوری که در طول تاریخ این قدر جنگ داشته به موضوع ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و موقعیت مکانی جغرافیایی سیاسی ایران برمی‌گردد و مشخص می‌شود که دشمنان چشم طمع به سرزمین ما دارند. این علت تاریخ جنگ‌های ایران است. 

امیر شیخ با بیان اینکه مطالعه تاریخ موجب درس‌آموزی ما می‌شود، خاطرنشان کرد: ما میراث‌دار نسلی هستیم که بایستی ادامه‌دهنده این مسیر نورانی باشیم. تجربه معلم سخت‌گیری است و اول امتحان می‌کند و سپس درس می‌دهد.

وی افزود: در منازعات دنیا رد پای آمریکا وجود دارد؛ چرا که هژمونی و برتری‌طلبی آنها در هر جایی وجود دارد و آنها در ۷۵۰ پایگاه پراکنده حضور دارند. در حوادث اخیر نیز نقش آمریکا پر رنگ است و در عملیات وعده صادق ۲، تعداد ۱۲ فروند از موشک‌های ما را از دریا مورد اصابت قرار داد.

معاون تربیت و آموزش ارتش با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ۸۰ کشور پایگاه نظامی مستقر کرده است، عنوان کرد: آمریکا در سراسر دنیا در حال گسترش سیادت نظامی خود است؛ اما کشور قدرتمند و توانمند ایران اسلامی از زمان حیات تا کنون در مقابل آن‌ها محکم ایستاده و مقاومت کرده است.

امیر شیخ با بیان اینکه آمریکا با یک استراتژی بزرگ و بلندمدت به دنبال حفظ هژمونی در دنیاست، افزود: چین و روسیه با آمریکایی‌ها درگیر هستند، اما تنها جایی که به عنوان یک لقمه بزرگ در گلوی آنها گیر کرده؛ ایران مقتدر در منطقه غرب آسیاست.

وی با اشاره به وجود پایگاه‌های نظامی آمریکایی در اطراف ایران، اظهار داشت: در چنین شرایطی یا باید شرایط آنها را بپذیرید یا باید محکم در مقابل آنها ایستاده و مقاومت کنید. با مطالعه تاریخ جنگ تحمیلی می‌فهمید که جنگ چگونه بر ما تحمیل شد و ما با دستان خالی چگونه در مقابل دشمنان مقاومت و ایستادگی کردیم. زمانی که تاریخ را مطالعه کنید می‌توانید به تاریخ مسلط شوید و بعد می‌توانید با کسب دانش و خردورزی، به عنوان یک کارشناس نظامی برسید.

معاون تربیت و آموزش ارتش با تاکید بر عظمت دوران درخشان دفاع مقدس عنوان کرد: امروز بخشی از تداوم انقلاب اسلامی مرهون دوران دفاع مقدس است. امروز تداوم انقلاب اسلامی ایران مرهون رشادت‌های بزرگی آن دوران درخشان است.

امیر شیخ با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی در دوران دفاع دفاع مقدس گفت: مأموریت ارتش با توجه به اصل ۱۴۳ قانون اساسی، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است. ارتش در دوران جنگ تحمیلی درخشید و اجازه نداد به این ارکان ضربه وارد شود.

وی با بیان اینکه تفکر صدور انقلاب در بدنه بیداری ملت‌ها برای کنار زدن سلطه طاغوت ایجاد شده است، یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از کشور‌ها از صدام حمایت‌های مالی و تسلیحاتی می‌کردند و حتی به ایران اسلامی سیم خاردار نمی‌دادند. جوانان باید هوشیار باشند.

معاون تربیت و آموزش ارتش با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در نبرد غزه تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها میلیارد‌ها دلار کمک‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از صهیونیست‌های جنایتکار می‌کنند. غربی‌ها حقوق بشر را زیر سوال بردند و به آن اعتقادی ندارد و جنایتکاران صهیونیست تاکنون ۶۰ هزار انسان بی‌گناه را در یک سال اخیر در غزه به شهادت رساندند. 

سرتیپ شیخ با بیان اینکه جنگ سه رکن دارد، تصریح کرد: علم، هنر و حماسه ارکان جنگ است. ما تحت عنوان تعلیم و تربیت و تربیت و آموزش از آن یاد می‌کنیم. علم فراگیری شما دانشجویان است و هنر به‌کارگیری علم و تمرین کردن و ممارست و حماسه، تربیت و اعتقادی است که شما را در جنگ نگه می‌دارد. حماسه رشادت‌هایی است که ارتشی‌ها در دوران دفاع مقدس خلق کردند. هرکدام از عملیات‌ها محور یک فیلم تاریخی است که بتواند به عنوان یک سند تاریخی ماندگار شود. 

وی با اشاره به آثار و دستاورد‌های دفاع مقدس افزود: اگر به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نگاهی بیندازیم در طول زمان و حساسیتی که به دفاع مقدس دارند، می‌فرمایند که دفاع مقدس یک گنج است و شما باید آن را استخراج کنید. استخراج از دفاع مقدس هنر پژوهشگران است و برایچ هر حوزه‌ای در داخل این معدن بزرگ گنجی نهفته است و وظیفه همگان است که آن را استخراج کنید.

معاون تربیت و آموزش ارتش یادآور شد: امروز در هر جای دنیا، ایران اسلامی را به عنوان کشوری که تجربه جنگ دارد به عنوان دانش برتر جنگ می‌شناسند؛ چرا که می‌دانند از دفاع مقدس به خوبی استفاده کرده است. هر کسی که دانش دفاع مقدس استفاده کرد، توانمند می‌شود.

امیر شیخ با بیان اینکه دفاع مقدس باید به درستی برای جوانان تبیین شود، یادآور شد: باید دفاع مقدس به خوبی تبیین شود که چه عِده‌ای در مقابل چه عُده‌ای ایستاد و رمز موفقیت و ماندگاری آن دوران درخشان در چه بود. باید معارف جنگ برای جوانان تبیین شود. جنگ تحمیلی محل منصه ظهور غیرت و عزت ملت ایران بود. یک ملت پشت سر رزمندگان در دفاع مقدس بود و هیچ جنگی بدون پشتوانه ملت انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در منطق بشری سه اصل مسائل بنیادی، فرهنگی، هویتی و ماهیتی واجد ارزش دفاع است و اگر آنها به خطر افتاد دفاع حکم و مشروع محسوب می‌شود. در دوران دفاع مقدس ما از ملیت‌های مختلفی اسیر می‌گرفتیم. 

معاون تربیت و آموزش ارتش با بیان اینکه دفاع مقدس عقلانی‌ترین و اصولی‌ترین اقدامی بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع انجام داد، افزود: دفاع مقدس ارزش‌های انقلاب را به مرز‌های خارج از کشور صادر کرد و این از برکات آن بود.

سرتیپ شیخ خاطرنشان کرد: بقای جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی در مقابل هجمه‌های متعدد دشمنان، مرهون فرهنگ دفاع مقدس است. 

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار