رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح:

رصدخانه ژئوفیزیک نیروهای مسلح در ۷ نقطه کشور راه‌اندازی می‌شود

امیر «فخری» گفت: برنامه سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح این است که رصدخانه ژئوفیزیک نیروهای مسلح را در هفت نقطه کشور برای جمع‌آوری داده‌های لایه‌های بالای جو ایجاد کند.
کد خبر: ۶۹۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷ - 05October 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «مجید فخری» در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که امروز در پژوهشگاه فضایی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت دفاع در حوزه توسعه صنعت فضایی، در سه رکن اصلی پرتاب، ساخت ماهواره‌ها و بهره‌برداری از داده‌های فضایی به صورت جدی وظایفی برعهده دارد و در موضوع تغییرات اقلیمی که موضوع همایش امروز به شمار می‌رود، حداقل سه رکن اساسی لازم است تا پایش تغییرات اقلیمی به درستی صورت گیرد که یکی از آنها ابزار پایش و مهمترین این ابزارها، ماهواره‌ها هستند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح: ایجاد سامانه اطلس مخاطرات طبیعی/راه‌اندازی رصدخانه ژئوفیزیک نیروهای مسلح در ۷ نقطه کشور

امیر سرتیپ دوم فخری پایش اقلیم را موضوعی دانست که نیاز به بررسی‌های طولانی مدت دارد و افزود: ذخیره داده‌ها و داشتن داده‌هایِ دوره‌های زمانی بلندمدت یکی از مؤلفه‌های اساسی است و دانشِ پردازش در کنار این موضوع کمک می‌کند که بتوانیم به داده‌های بهتری دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است همگام با سایر دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان هواشناسی، پایگاه‌های داده‌ای اقلیمی بلندمدت در کشور داشته باشیم، ادامه داد: در موضوع تغییر اقلیم، نیرو‌های مسلح یک نگرانی دارد که با عنوان دستکاری اقلیم در دنیا مطرح می‌شود؛ فناوری‌های شناخته شده در دنیا که دائماً از آن صحبت می‌شود، می‌توانند اقلیم را در جا‌هایی دستکاری کنند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با اشاره به سابقه ۱۰۳ ساله این سازمان در حوزه علوم نقشه‌برداری، یادآور شد: این سازمان امروز به عنوان رکن اساسی تامین اطلاعات جغرافیایی غرب آسیا برای نیرو‌های مسلح تلاش کرده با تجهیز خود به سامانه‌های مختلف و دانشی بتواند سامانه‌ها را به کاربرد برساند و خدمت مؤثری هم در بخش کشوری و هم در بخش نظامی برای کشور داشته باشد.

امیر فخری اضافه کرد: دریافت داده‌های ماهواره‌ای از سال ۸۱ در سایت سپهر در ورامین انجام شد و نزدیک به سه پتابایت داده تصاویر ماهواره‌ای حاصل فعالیت این سایت بوده است و امروز این سایت به تجهیزات جدید مجهز شده است.

وی با بیان این مطلب که رصدخانه ژئوفیزیک ما با چندین سنجنده، امکان رصد اعماق فضا را از نظر داده‌های هواشناسی می‌دهد، ادامه داد: امروز برنامه سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح این است که این رصدخانه را در هفت نقطه کشور برای جمع‌آوری داده‌های لایه‌های بالای جو ایجاد کند و این داده‌ها حتما در اختیار دستگاه‌های بهره بردار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح توسعه ایستگاه‌های GMSS را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و ادامه داد: ایستگاه GMSS ما که در حال حاضر ۱۵۴ ایستگاه در سراسر کشور نصب و راه‌اندازی شده است، علاوه بر اینکه امکان دریافت داده‌های موقعیتی و ناوبری دریایی را برای نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های دولتی فراهم می‌کند، امکان گرفتن داده‌های جوی و پردازش آنها را نیز ایجاد کرده است.

امیر فخری به راه‌اندازی رصدخانه جغرافیایی کشور اشاره کرد و گفت: ایده‌ای را از ۶ سال گذشته در سازمان با عنوان رصدخانه جغرافیایی کشور داشتیم که این رصدخانه مسؤولیت جمع‌آوری داده‌های داخل کشور و خارج از کشور را برعهده دارد و از ۶ سال گذشته گردآوری داده‌ها از سوی این رصدخانه آغاز شد و امروز هر آنچه داده که در سازمان جغرافیایی در طی ۱۰۳ سال داشته، اعم از عکس‌های هوایی و نقشه‌های پوشش غرب آسیا و نقشه‌هایی با مقیاس کوچکتر و ... در یک پایگاه داده ذخیره شده و در دسترس است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح تاکید کرد: داده‌هایی که سازمان در این پایگاه ذخیره کرده، برای ناوبری شناور‌های نیروی دریایی در اقصی نقاط دنیا و هر متحرکی که در روی زمین فعالیت می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اولین سازمان‌هایی که در مواقع بحران روی زمین حضور پیدا می‌کنند، نیرو‌های مسلح هستند؛ از این رو باید به‌روزترین اطلاعات را در اختیار داشته باشند، افزود: سامانه‌ای در حال حاضر با عنوان «اطلس مخاطرات طبیعی» با همکاری بسیاری از دستگاه‌های کشور در حال تکمیل شدن است و جلسات متعددی در یک سال و نیم گذشته در خصوص آن برگزار شده است. در این سامانه اطلاعاتی مربوط به مخاطرات زلزله، سیل، فرونشست، خشکسالی، زمین‌لرزه و موج گرما و سرما و یخبندان و گرد و غبار و... بارگذاری شده و به مدیریت بحران ارائه شده است.

امیر فخری با اشاره به اینکه موضوع تغییرات اقلیمی، چالش‌هایی را در کشور ما در حوزه امنیت غذایی، مهاجرت و امنیت اجتماعی در پی دارد، تاکید کرد: لازم است نیرو‌های مسلح نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند و این حساسیت ایجاب می‌کند این سازمان تحلیل درست و دقیقی با پیش‌بینی‌های بلند مدت برای منطقه در دسترس داشته باشد. باران‌های سیل‌آسا و تغییرات ناگهانی دما ایجاب می‌کند که ما با ابزار‌هایی که در اختیار داریم، این اتفاقات را رصد کنیم و تحلیل‌های درست و روزآمدی را برای تصمیم‌گیری‌های حکیمانه در اختیار مسؤولان رده‌های مختلف قرار دهیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار