شوخ‌طبعی‌های جبهه/ اصطلاحات «افقی برگشتن» و «الهی قلبی محجوب»

رزمندگان در میان شوخ‌طبعی‌های خود، برای کسی که شهید می‌شد، اصطلاح افقی برگشتن را به‌کار برده و برای کسی هم که انسان باتقوایی بود نیز اصطلاح «الهی قلبی محجوب» را به‌کار می‌بردند.
کد خبر: ۶۹۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸ - 11October 2024

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: رزمندگان اسلام در جبهه‌ها علی‌رغم همه مشقت‌ها و سختی‌هایی که متحمل می‌شدند؛ اما هرطور که بود، علاوه بر توجه به معنویات، از هر فرصتی نیز برای خوش‌گذرانی و شوخ‌طبعی آن‌هم در حیطه رعایت ارزش‌ها استفاده می‌کردند و از این راه، سعی می‌کردند تا روحیه حاکم در میان یکدیگر را سرزنده و شاداب نگه دارند که نمونه این شوخ‌طبعی‌ها، استفاده از اصطلاحات و تعبیر‌های خاص بود.

افقی برگشتن

شهید شدن؛ کشته شدن در میدان جنگ و بعد به صورت درازکش و افقی از جبهه به شهر برگشتن، در مقابل عمودی رفتن، یعنی با پای خود به منطقه اعزام شدن گفته می‌شد. تعبیری است مربوط به سال‌های نخست جنگ.

شوخ‌طبعی‌های جبهه/ اصطلاحات «افقی برگشتن» و «الهی قلبی محجوب»

الهی قلبی محجوب

با تقوا و مخلص؛ کسی که کار و بارش در بندگی خدا درست و حسابی سکه است؛ این تعبیر را با همین مضامین برای اهل سیر و سلوک استفاده می‌کردند؛ به این ترتیب که وقتی بچه‌ها با چنین اشخاصی رو به رو می‌شدند، بعد از سلام و علیک یا قبل از آن، با حالت و ژست خاصی می‌گفتند: «الهی قلبی محجوب!» کنایه از اینکه خیلی باتقوایی خیلی مخلصی!

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار