به گزارش دفاعپرس از خوزستان، «هوشنگ نوبخت» نماینده خبرگزاری دفاع مقدس در خوزستان امروز در گفتوگویی رسانهای، در خصوص فضای کنونی حاکم بر جامعه، اظهار داشت: شوربختانه ولنگاری فضای مجازی در کشور، کار رسانهای را سخت کرده است؛ به گونهای که افکار عمومی به دلیل بمباران اخبار ضد و نقیض دچار سردرگمی شده و همین امر باعث شایعات فراوان در سطح جامعه میشود.
وی افزود: اکنون در یک شرایط نادر و پیچیده هستیم. در یک جنگ ترکیبی و همزمان، سخت و نرم که کار حرفهای اهل رسانه میتواند مردم را به سمت یک مسیر درست، کم ابهام و قابل تصور هدایت کند. در تمام دنیا هم روال بر این است که در بحرانها، چالشها و جنگها، رسانه به عنوان پل ارتباطی، وظیفه و رسالتاش این است که علتها را بررسی، تحلیلهای درست را بیان و پیش بینیها را به شکل منطقی در اختیار افکار عمومی قرار دهد، به شکلی که هم احساس امنیت را مردم حس کنند و هم از احتمالات خطر آفرین مطلع شوند.
نوبخت گفت: متاسفانه به چند دلیل طی چند وقت اخیر فضای اطلاع رسانی مطلوبی بر جامعه ما حاکم نبوده است و علت آن به چند چالش اساسی برمیگردد؛ یکی این که منبع واحد و موثقی برای بیان حقایق در اختیار رسانههای کشور نیست و چند صدایی در بیانات و اظهارنظرها، هم مردم، هم رسانههای داخلی و هم گاهی مجامع بینالمللی را دچار ابهام، تنش و شایعه میکند.
نماینده خبرگزاری دفاع مقدس در خوزستان متذکر شد: به طور مثال چرا باید مدیرکل بهزیستی فلان استان راجع به جنگ حاکم اظهارنظر کند و رسانه یا روابط عمومی آن دستگاه که مشاور رسانهای آن شخص است با تمام وجود آن اظهارنظر غیر معقول را بازنشر دهد؟ این در حالی که شما از سنگر دشمن کوچکترین اخبار و اطلاعاتی را از هیچ منبعی غیر از چند شخصیت مرتبط، نمیشنوید.
وی با بیان این که چند صدایی و احساسی عمل کردن، آفت رسانه در بحرانهاست، افزود: رسانه باید چند قدم نسبت به رخدادها جلوتر باشد. اهل رسانه نباید خود را میانه میدان تصور کند و از قضا باید در یک سطح نسبتا دورتر و بالاتر بر همه فضای حاکم بر میدان مسلط شوند تا هم جبهه خودی را ببینند و هم تحرکات دشمن را رصد و گزارش کنند.
نوبخت یادآور شد: اگر رسانه حرفهای و متعهد عمل کند و روایتگر اول حوادث و مسائل باشد، بی شک افکار عمومی به او اعتماد خواهد کرد و دیگر فضاهای غیر رسمی نیز زیر سایه تولیدات محتوایی آن قرار میگیرند و اگر چنین نشود عکس ماجرا اتفاق میافتد و رسانههای رسمی و معتبر قادر به همراهی و اقناع افکار عمومی نیستند و دیگر بسترهای غیرمعتبر به خصوص در فضای مجازی، هدایت جریان سازی در جامعه را به دست خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: رسالت کنونی رسانههای کشور این است که شرایط حاد کنونی را تشریح کنند، به ابهامات جامعه در خصوص اتفاقات اخیر با نظر کارشناسی پاسخ دهند، قدرت نظامی و بازدارنده کشور را تبیین کرده و نقشههای روحی، روانی و رسانهای دشمنان را بازگو و از تفرقه و انتشار اخبار کذب خودداری کنند.
انتهای پیام/