اخلاص شهید حسین همدانی در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی+ فیلم

حسین همدانی یکی از فرماندهان موفق دوران دفاع مقدس بود که در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) و کمک به مردم سوریه برای رهایی از دست گروهک صهیونیستی تکفیری داعش پس از سال‌ها مجاهدت و نبرد، ندای حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۶۹۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷ - 07October 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امروز ۱۶ مهر مصادف با سالروز شهادت حسین همدانی یکی از فرماندهان موفق دوران دفاع مقدس است که در دفاع از حرم و حریم مطهر حضرت زینب (س) و کمک به مردم سوریه برای رهایی از دست گروهک صهیونیستی تکفیری داعش پس از سال‌ها مجاهدت و نبرد در جبهه اسلام، ندای حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نائل شد.

سردار همدانی در سال ۱۳۳۳ در شهر آبادان به دنیا آمد؛ او در اصل همدانی بود ولی به دلیل شغل پدرش برای مدتی با خانواده به آبادان رفتند. پس از بازگشت به همدان و گذران دوران کودکی و نوجوانی، در ابتدای جوانی در صف مبارزان انقلابی قرار گرفت. همدانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان همدان را پایه گذاری کرد و خود نیز به‌عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان، فعالیتش را آغاز کرد و با کمک همرزمان و پاسداران آن خطه، به پاک‌سازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق پرداخت.

اخلاص شهید حسین همدانی در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی+ فیلم

همدانی با آغاز جنگ تحمیلی، لحظه‌ای درنگ نکرد و راه کردستان را در پیش گرفت. از آنجا که پیش از جنگ نیز به کمک مردم محروم کردستان شتافته بود و گروهک‌های ضدانقلاب را می‌شناخت، دیری نپایید که به صف دشمن‌ستیزان پیوست و فرماندهی عملیات‌های مطلع‌الفجر را با پیروزی کامل تجربه کرد.

فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب از دیگر مسئولیت‌های این فرمانده سرافراز در راستای مبارزه با نیرو‌های بعثی بود. وی پس از مدتی کوتاه به همراه احمد متوسلیان و شهید ابراهیم همت و شهید محمود شهبازی در تشکیل و سازمان‌دهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) نقش بسزایی ایفا کرد.

عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محور‌های عملیاتی، تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر از سوی حاج حسین بود که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به‌عنوان بانی و نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان، وارد میدان نبرد با دشمن شد.

موفقیت‌های رزمندگان اسلام در سایه فرماندهی این سردار رشید، سبب شد تا فرماندهان روز به روز بیشتر به او اعتماد کرده و مسئولیت‌های سنگین‌تری را یکی پس از دیگر به او بسپارند. قبل از عملیات‌های بزرگ کربلای چهار و کربلای پنج، سردار همدانی به فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان انتخاب شد.

از دیگر سوابق این سردار شهید، می‌توان به معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت، اشاره کرد. همچنین حضور پررنگ وی در عملیات غرورآفرین مرصاد و مجاهدت‌های وی در مبارزه به منافقان کوردل از دیگر خدمات ارزنده این شهید به ایران اسلامی بود.

حاج حسین پس از دفاع مقدس به تحصیلات دانشگاهی پرداخت و هدایت یگان‌ها را هم به تجربیات ارزنده‌اش افزود و با انتصاب به‌عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر ۴ بعثت در غرب کشور، کارنامه‌ای موفق از خود به جای گذاشت.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی و جانشینی نیروی مقاومت بسیج در دو دوره و فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و به همراه آن، جانشینی قرارگاه ثارالله، از دیگر مسئولیت‌های وی بود. معاون مرکز راهبردی سپاه و مشاور عالی فرمانده کل سپاه و جانشینی سازمان بسیج مستضعفان از او فرمانده‌ای کهنه‌کار با کوله‌باری تجربه و شناخت ساخت که سبب شده تا حساس‌ترین و مهم‌ترین سپاه کشور که دارای ویژگی‌های خاص است، بر عهده همدانی گذاشته شود.

سرلشکر همدانی، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا شد که به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکر‌های تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است. آخرین ماموریت وی دفاع از حرم و حریم مطهر حضرت زینب (س) و کمک به مردم سوریه برای رهایی از دست گروهک صهیونیستی تکفیری داعش بود که در همین راه ۱۶ مهر سال ۱۳۹۴ در ۶۱ سالگی پس از سال‌ها مجاهدت و نبرد در جبهه اسلام، ندای حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نائل شد. مزار وی در کنار دوستان شهیدش در گلزار شهدای همدان است.

رهبر معظم انقلاب در ۲۶ مهر سال ۹۴ در دیدار با خانواده سردار شهید همدانی از خدا خواست که این سردار سپاه اسلام را با پیامبر اکرم (ص)، سیدالشهدا (ع) و رفقای شهیدش محشور کند و افزودند: واقعاً حیف است امثال همدانی، کاظمی، صیّاد و ... به غیر شهادت از دنیا بروند، امّا نه حالا. آدم دلش می‌سوزد که اینها، با آن همه زحمتی که کشیدند همین طور مثل مردم معمولی بمیرند. آدم دلش می‌خواهد که سال‌ها اینها زنده باشند لکن خب تقدیرات الهی این است.

ایشان افزودند: این اخلاصی که ایشان داشت، اثر خودش را کرد. خدا این جوری است که جواب اخلاص را خیلی زود می‌دهد. بله حالا آرزو، که شهادت است و آن به جای خود محفوظ، امّا اینکه شما دیدید تشییع جنازه‌ای که اینجا شد، آن تشییع عجیبی که در همدان شد؛ جواب اخلاص ایشان بود. خب ایشان صد بار همدان رفته بود و آمده بود دیگر؛ کدام جمعیّت جمع شده بود که آقای همدانی را ببیند؟ امّا وقتی شهید شد خدا جواب می‌دهد؛ این جواب اخلاص است؛ جواب اخلاص را خدا در همین دنیا می‌دهد. این در همین دنیا بود؛ یعنی در حالی که جسم هنوز در همین دنیاست، خدای متعال اوّلین پاداش اخلاص را همین جا می‌دهد؛ این جمعیّت عظیم! این دل‌ها را خدا [جمع کرد]؛ با هیچ اطّلاعیّه‌ای، با هیچ سفارشی، این جور جمعیّتی جمع نمی‌شود. این یک مغناطیس است. این ناشی از همان اخلاص این مرد بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها