امام جمعه سرپل ذهاب:

توفیقات معنوی علم آموزی و درس خواندن را تبیین کنیم

خحت الاسلام «ساداتی» گفت: توفیقات معنوی علم آموزی و درس خواندن را هم تبیین کنیم که مهم ترین آن سربازی برای امام زمان عج) و تلاش برای قدرتمند شدن اسلام و تعالی و سربلندی کشور است.
کد خبر: ۶۹۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶ - 11October 2024

توفیقات معنوی علم آموزی و درس خواندن را تبیین کنیمبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، حجت الاسلام «سید محمدعلی ساداتی» امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان اظهارداشت: تربیت بعنوان مقدس ترین شأن ربوبیت الهی اصالتا کار خدای متعال است غایت خلقت انسان و آفرینش عالم چیزی جزء تربیت انسان در تراز اسماء الله نیست، اینکه انسان جامع اسماء الله گردد و تخلق به اخلاق الله پیدا کند.

ایشان با اشاره به تفویض های ربوبی تربیت افزود: خداوند متعال در تفویض ربوبی ، امر خطیر تربیت را از اولا به انبیاء و ائمه علیهم السلام افاضه فرموده است و ثانیا تکون و قوام آن را به سه ضلع خانواده ، مدرسه و مسجد در سایه پیوند و همکاری و همدلی میان اولیاء و مربیان مدرسه و مسجد سپرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین نباید کلمه مربیان را به معلمین و سایر کارگزاران مدرسه محدود نمود و باید آنرا شامل محیط مسجد هم بدانیم چرا که مسجد در عین اینکه عبادی ترین مکان در جامعه اسلامی است تربیتی ترین مکان نیز هست ابعاد تربیتی مسجد با ابعاد عبادی آن ممزوج و در هم تنیده است و اساسا جنبه های عبادی عبادی مسجد را باید در شمار نقش تربیتی آن نیز به شمار آورد چرا که عبادت خود فی النفسه پرورش دهنده و تربیت کننده روح و روان انسان و پاسخ به یک نیاز اصیل ، بدیهی و مهم اوست ، مسجد علاوه بر جنبه های فردی تربیت با ایجاد آشنایی و پیوند میان انسان با نخبگان و صالحان جامعه بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی اجتماعی وی فراهم می کند.

خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: در مکتب تربیتی اسلام و بسیاری از مکتب های تربیتی دیگر انزوا طلبی و جمع گریزی بیماری روحی شناخته می شود در حالیکه اجتماعی بودن و جمع گرایی به طور صحیح آن نشانه سلامت روح و روان انسان و تعادل فکری او به حساب می آید.

ساداتی ادامه داد: مسجد با فراخوانی مسلمانان به جمع، روح جمع گرایی، انعطاف و نظم پذیری را در آنان تقویت می کند افزون بر اینکه مسجد معمولا جایگاه طرح مشکلات و مباحث اجتماعی است و به طور طبیعی با حضور در چنین مکانی روح تعهد و دردمندی در فرد ایجاد می شود.

ایشان با اشاره به چرایی پیوند اولیا و مربیان گفت: حکمت نامگذاری این هفته به نام هفته پیوند اولیا و مربیان به آن جهت است که مسئولیت تربیتی فرزندان تنها به عهده پدر و مادر یا مدرسه و مسجد نیست بلکه مسئولیتی مشترک بین خانه ، مدرسه و مسجد است، زمانی فرزندان ما به اهداف عالیه تربیتی می رسند که هر سه نهاد خانه، مدرسه و مسجد احساس مسئولیت کرده و نسبت به وظایف خود هماهنگ عمل کنند و در تربیت کودک روش های یکسانی را به کار گیرند بدون این هماهنگی بین خانه و مدرسه و مسجد، تربیت صحیح انسان دچار چالش های جدی می شود.

ساداتی افزود: هرسه نهاد خانه، مدرسه و مسجد یکدیگر را حقیقتا به رسمیت بشناسند و علاوه بر آگاهی از سهم مهم هرکدام در امر خطیر و حساس تربیت امیدان آینده کشور این سهم را محترم بشمارند و بدانند که وجود هرسه نهاد برای تحقق تربیت تراز لازم می باشد.

وی بیان داشت: هر سه نهاد در تعیین و تعریف نقش خود و سایرین می بایست خلاقانه، مبتکرانه، هوشمندانه، منعطف و سازگار با روحیات متربی عمل نمایند، نسلی که این سه نهاد با آن سروکار دارند نسلی حساس و تا حدودی پیچیده است و اگر خلاقیت ، ابتکار، هوشمندی، انعطاف و مرافقت در میان نباشد والدین و مربیان در همان گام اول و اصلی تربیت یعنی ارتباط گیری با متربی با مشکلات جدی و موانع سخت مواجه خواهند شد.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب تصریح کرد: فرزندان خود و سایرین را بسیار دعا کنید بهترین دعا هم ابتدای دعای صحیفه سجادیه است، افق ها و چشم انداز های متعالی و مقدس را درکنار آینده روشن برای فرزندان ترسیم کنیم یعنی علاوه براینکه آینده درخشان و موفقیت های دنیوی درس خواندن و ممارست های علمی را برای فرزندان ترسیم کنیم، توفیقات معنوی علم آموزی و درس خواندن را هم تبیین کنیم که مهم ترین آن سربازی برای امام زمان عج) و تلاش برای قدرتمند شدن اسلام و تعالی و سربلندی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه باید فرزندان ما در محیطهای سالم رفت و آمد داشته باشند و با دوستان و هم سن و سالانه شایسته همنشینی داشته باشند، نهاد خانه و مسجد ارتباط خود را با مدرسه تقویت کنند و ضمن عبور از مساعدت های سخت افزارانه، ارتباطات نرم افزاری را با مسائل مدرسه مورد توجه ویژه قرار دهند در این بایسته تاکید بیشتر بر روی نقش آفرینی مسجد باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار