دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی:

تروریسم یک پدیده نو و منحصر به عصر حاضر نیست

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: تروریسم یک پدیده نو و منحصر به عصر حاضر نیست و در طول تاریخ تا عصر حاضر همراه بشریت بوده است.
کد خبر: ۶۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷ - 09February 2016

تروریسم یک پدیده نو و منحصر به عصر حاضر نیست

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس؛ داود عامری در همایش ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه که در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما در حال برگزاری است، ضمن بیان این مطلب گفت:با توجه به شکل گیری فضای جدید منطقه ای و اثرات زیان بار تروریسم بر منطقه و جهان، دبیرخانه دایمی ائتلاف جهانی علیه تروریسم، مستقر در مجمع جهانی صلح اسلامی همایش «ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه» با توجه به رویکردهای جدید در منطقه، جهان و ائتلاف سازی علیه آن با حضور شما اندیشمندان، فعالان حقوق بشری و نخبگان علمی و دانشگاهی در روزی که به نامِ «روز انقلاب اسلامی و مبارزه با تروریسم بین المللی» نامگذاری شده، برگزار کرده است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح جهانی توضیح داد، ما معتقدیم رسیدن به عدالت و صلح جهانی جز در سایه تعامل، همفکری و گفت و گوی مشترک نخبگان ملی و جهانی حاصل نمی شود و اگر می خواهیم به سوی استقرار نظامی مبتی بر احکام الهی عادلانه و ایمن بر پایه صلح و دوستی و مبتنی بر کرامت انسانی گام برداریم، باید از همه ظرفیت های فکری و قانونی نخبگان، سازمان های مردم و دستگاه های مسئول بهره بگیریم که یکی از اهداف این همایش نیز دست یافتن به این مهم است.

عامری اضافه کرد: جوهره اصلی حقوق بشر، پاسداری از حیثیت و کرامت انسانی است و همه انسانها صرف نظر از جنسیت، رنگ، نژاد، مذهب و نظایر آن دارای حیثیت و حقوقی برابر با یکدیگر هستند.

وی گفت: رعایت حقوق انسانها و مسأله کرامت انسانی قبل از طرح در اسناد و نهادهای بین المللی در ادیان الهی به ویژه اسلام عزیز آمده است؛ قرآن مجید در آیات متعددی به روشنی انسان را جانشین خداوند بر روی زمین معرفی می کند و او را شایسته تکریم و برتری بر سایر موجودات می داند.

وی تصریح کرد، در اسناد نهادهای مختلف بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، مقدمه منشور ملل متحد، اعلامیه حقوق بشر اسلامی و تعداد زیادی از کنوانسیون ها، اعلامیه ها و معاهدات بین المللی نیز حقوق بشر، آزادی و کرامت انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.

عامری تاکید کرد: اما امروزه اقداماتی در اقصی نقاط جهان و به ویژه در منطقه مهم و حساس غرب آسیا به دلایل و انگیزه های مختلف صورت می پذیرد که اصل مهم کرامت انسانی و حق زندگی در صلح را برای انسان های بی گناه بر هم زده است. اقداماتی که با عنوان فعالیت های تروریستی و تروریسم برای همگان آشنا و امری آشکار است.

وی یادآور شد، تروریسم رفتاری قهری و خشونت آمیز برای دستیابی یا تحقق یک هدف یا انگیزه سیاسی خاص، حتی شامل اضمحلال یک نظم مستقر است که می تواند از سوی دولت ها، اشخاص حقیقی و یا گروه های مختلف اعمال گردد. این گروه ها از خشونت و تهدید به خشونت برای اهداف و مقاصد سیاسی خاص و غالباً غیر مشروع استفاده می کنند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی تاکید کرد، تروریسم یک پدیده نو و منحصر به عصر حاضر نیست. در طول تاریخ تا عصر حاضر همراه بشریت بوده است.

وی گفت: تروریسم در عصرحاضر هم از لحاظ وسعت و هم از نظر اثرگذاری، دامنۀ بسیار گسترده تری یافته است. اگر چه در بررسی و شناخت ریشه های تروریسم نمی توان عواملی مانند: فقر، توسعه نیافتگی، استثمار، فقر فرهنگی بی سوادی و بهداشت ضعیف، وجود رژیم های ستمگر و ظالم، حکومت های از هم گسیخته را از نظر دور داشت، اما حمایت کلونی های ثروت و قدرت نشان می دهد که مسایلی فراتر از موارد ذکر شده نیز در این معضل بشری دخیل هستند.

وی تصریح کرد، تروریسم با مواردی چون: نقض حقوق بشر، نقض کرامت انسانی، از بین بردن صلح و امنیت در جهان و ناکارآمدی نهادهای بین المللی پیوند خورده است. در همین رابطه، کارکرد سازمان های مردم نهاد و عملکرد نخبگان علیه تروریسم را نباید از نظر دور داشت و نخبگان برای فعال سازی ظرفیت های فکری و فرهنگی انسان های آگاه برای مقابله با این پدیده زشت و ویرانگر، نقش بسیار مهم تری دارند و باید رسالت تاریخی خود را دریابند.

عامری گفت: فعالیت تروریستی تاکنون هزینه های مادی و انسانی زیادی را بر جهانیان تحمیل کرده است. با وجود این که تروریسم پدیده ای منفور برای همگان است، متأسفانه مورد استفاده ابزاری برخی کشورها و گروهها قرار می گیرد تا علیه حقوق اجتماعی و ذاتی ملت ها بکارگرفته شود.

وی اظهار کرد: تاریخ چندین ساله مقابله با تروریسم در دنیا نشان می دهد، استفاده از پدیده تروریسم به عنوان دستاویزی به منظور تامین منافع برخی کشورها و علیه آرامش و امنیت ملت ها است. تا جاییکه در نظر برخی، تروریسم به دستاویزی تبدیل شده که هر نوع رفتار غیرانسانی به بهانه آن علیه هر کس در هر جا و به هر طریق، توجیه و پنهان می شود.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: در زمان می شود، ملاحظه می گردد که سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد با اقدامات ابزاری خود، نتوانسته است با تهدیدی تروریسم علیه صلح جهانی ، مقابله نمایند؛ بنابراین لازم است اقدامات مقابله ای در سیاست های کلان جهانی و برنامه ریزی های سیاستمداران و طراحان سیاست های جهانی مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد. صلح و امنیت جهانی مستلزم یک حرکت جمعی و ائتلاف جهانی است. ائتلافی که به دور از تبعیض ها و بی-عدالتی ها صورت گیرد.

وی گفت: این همایش با تاکید بر کرامت انسانی، عدالت، صلح و امنیت در جهان بعنوان حقوق اولیه و مسلّم انسانی، گفتمان «مقابله با تروریسم و تأکید بر صلح عادلانه» را، گفتمانی فطری می داند که با تکیه بر آموزههای ادیان الهی و مفاد مندرج در اسناد بین المللی، نویدِ جهانی عادلانه، ایمن و همراه با صلح و عدالت را برای جهانیان به همراه دارد و از همین رو توانسته است به سرعت جایگاه خود را در افکار عمومی و اندیشه نخبگان پیدا کند.

در این همایش جمعی از نخبگان، کارشناسان، و مقامات کشوری از جمله دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت کشور، الهام امین زاده معاون حقوقی ریاست جمهوری، آیت الله محمدعلی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت، محمدرضا دهشیری استاد دانشکده روابط بین الملل، سید فضل الله موسوی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و اسدالهی استاد دانشگاه حضور دارند.

این همایش فرصتی برای تبادل نظر و بررسی آخرین فعالیت ها و عملکردها و همچنین یافته های علمی و عملی پیرامون سیاست های کشورهای حامی و یا مخالف تروریسم توسط اندیشمندان، نخبگان، جامعه دانشگاهی و صاحب نظران فراهم می آورد و نسبت به بررسی نحوه رویارویی منسجم کشورها برای مقابله با پدیده تروریسم می پردازد.

در این همایش قرار است از کتابهایی تروریسم مفهوم شناسی و مبانی نظری، تروریسم آسیب شناسی بازیگران و ساختارها، تروریسم فرهنگ ورسانه و صلح عادلانه راهکار مقابله با تروریسم که توسط مجمع جهانی صلح اسلامی و در ارتباط با مبارزه با تروریسم منتشر شده است، رونمایی شود.

نظر شما
پربیننده ها