دو نگرانی آمریکا در جنگ ایران و عراق

تحلیلگران و مطبوعات اروپا و آمریکا، با وجود حمایت‌های سیاسی اقتصادی و لجستیکی غرب نسبت به عراق، به‌تدریج شکست اهداف عراق را در جنگ با جمهوری اسلامی را بیان می‌کنند.
کد خبر: ۶۹۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵ - 12October 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سازمان ملل به‌عنوان مرجع رسیدگی به منازعات بین‌المللی به دلیل جنگ سرد قدرت‌های بزرگ، از تصمیم‌گیری در امور جنگی که امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، ناتوان است، اقدامات ضعیف سازمان ملل، لطمات جبران‌ناپذیری بر حیثیت این نهاد بین‌المللی وارد کرده است. با وجود حمایت‌های سیاسی اقتصادی و لجستیکی غرب نسبت به عراق، تحلیلگران و مطبوعات اروپا و آمریکا به‌تدریج شکست اهداف عراق را در جنگ با جمهوری اسلامی را بیان می‌کنند.

دو نگرانی آمریکا در جنگ ایران و عراق

شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر تصمیم گرفته جلسه بررسی اختلاف ایران و عراق را به تعویق بیندازد. منابع سازمان ملل گفتند: شورای امنیت هنوز رسماً از تصمیم ایران مبنی بر حضور در مباحثات احتمالی این شورا مطلع نشده است.

دبیر کل سازمان ملل در نامه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر ۱۳۵۹) خود به روسای جمهوری اسلامی ایران و عراق، نگرانی خود را از تلفات انسانی ناشی از جنگ و صدمات وارده به کشتیرانی بین‌المللی اظهار داشت. وی از دو دولت خواست تا امنیت کشتیرانی را تأمین نمایند و در نخستین قدم اجازه خروج کشتی‌های گرفتار در صحنه نبرد را با برقراری یک آتش‌بس منطقه‌ای را فراهم سازند. دبیر کل به فوریت خواستار پیشنهاداتی شد که چگونگی خروج کشتی‌ها را از منطقه جنگی مسیر سازد و اعلام کرد آماده هرگونه مساعدتی است.

** نگرانی‌های آمریکا

رادیو آمریکا: آمریکا در جنگ ایران و عراق دو نگرانی دارد: اول بازنگاه داشتن تنگه هرمز برای ادامه جریان نفت به غرب و نگرانی دیگر کوشش‌هایی است که بتواند از سرایت جنگ به سایر کشور‌های خلیج‌فارس، مخصوصاً کشور‌های حاشیه آن جلوگیری کند. به خاطر همین است که آمریکا به خواست عربستان عمل کرده، تجهیزات پیشرفته‌ای را به این کشور ارسال داشته است. 

منبع:

سلیمانی خواه نعمت‌الله، روزشمار جنگ ایران و عراق: تصمیم صدام به جنگ علیه ایران (کتاب نهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۴، صص ۳۶۹، ۳۷۰، ۳۷۱

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار