مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی:

محصول زعفران مشمول استاندارد اجباری است

دستورانی گفت: محصول زعفران مشمول استاندارد اجباری است و هیچ کس حق عرضه مستقیم آن در بازار را ندارد و باید از طریق ۲۳ واحد زعفران دارای پروانه معتبر استاندارد اقدام به خریدوفروش کنند.
کد خبر: ۶۹۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ - 12October 2024

محصول زعفران مشمول استاندارد اجباری است به گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، مهدی دستورانی مدیر کل استاندار خراسان جنوبی امروز شنبه ۲۱ مهرماه در نشست خبری به مناسبت هفته استاندار اظهار‌داشت: در خراسان جنوبی ۳۰۳ پروانه معتبر استاندارد وجود داشته که از این تعداد سالانه ضمن بازرسی‌ها ۴ مورد نمونه‌برداری انجام می‌شود تا بتوان اعتبار پروانه را حفظ کرد.

وی افزود: ۱۲۵۴ مورد بازرسی از پروانه‌های معتبر استاندارد در استان، صورت گرفته که ۱۳۴۱ مورد نمونه‌برداری نیز انجام ۷۱ پروانه صادر و تمدید و ۱۱۴ پروانه ابطال شده است؛ ۷ واحد در استان دارای پروانه حلال بوده که تنها مرجع سازمان ملی استاندارد می‌باشد.

دستورانی گفت: نشان حلال در صادرات محصول تولیدی استان به سایر کشور‌های اسلامی کمک می‌کند، لذا ۴ واحد در استان پروانه تشویقی دارند که اجباری نبوده و تحت اختیارات خود واحد می‌باشد و یک پروانه دانش‌بنیان (کویرتایر) نیز در استان فعالیت دارد.

مدیرکل استاندار استان با بیان اینکه اداره استاندارد بر بازار هم نظارت دارد، ادامه داد: ۹ هزار بازرسی با ۹۰۰ مورد عدم اطباق با استاندارد‌ها و ۳۲۲ نمونه‌برداری با هزینه کرد ۷ میلیارد و ۳۵۴ میلیون تومان در طرح امین صورت گرفته که ۴۳ مورد آنها مردود و ۱۵۰۰ کالای غیراستاندارد شناسایی شده است.

 وی، با بیان اینکه کالا‌های غیراستاندارد شناسایی شده از دسترس مردم خارج شده است، افزود: ۶ واحد صنفی به مراجع قضائی و برخی به تعزیرات حکومتی معرفی گردیده و تعداد مکلف شده‌اند که کالا را به واحد تولیدی مرجوع کنند؛ از چندین واحد نیز تعهد اخذ شده است.

 دستورانی با اشاره به طرح امین، گفت: طرح‌های مقطعی‌ای مانند نظارت بر آهن‌آلات استان با ۹۶ مورد بازرسی با ۱۷۱ نمونه‌برداری انجام شده در این رابطه ۸۶ مورد عدم انطباق داشته که تولید استان نبوده است.

مدیر کل استاندارد استان با اشاره به محصول استراتژیک زعفران در استان، بیان کرد: این محصول مشمول استاندارد اجباری است و هیچ کس حق عرضه مستقیم آن در بازار را ندارد و باید از طریق ۲۳ واحد زعفران دارای پروانه معتبر استاندارد اقدام به خریدوفروش کنند.

 وی با بیان اینکه از این ۲۳ واحد معتبر زعفران، ۱۵ مورد در قائن مستقر است، بیان کرد: ۴ واحد در فردوس، یک واحد در زیرکوه و ۳ واحد در سرایان فعالیت دارد و در مرکز استان هیچ واحد زعفران دارای پروانه استاندارد وجود ندارد.

دستورانی با بیان اینکه در استاندارد علاوه‌بر کیفیت بر کمیت هم پرداخته می‌شود، ادامه داد: در سنوات گذشته ۲۱ هزار نمونه از ۳۰۶ فرآورده در سطح بازار و واحد‌های تولیدی مشمول پیش بسته‌بندی و بسته‌بندی انجام شده است که در ۴۳ درصد کم‌فروشی محرز گردید و هم‌اکنون این آمار نزدیک به صفر است.

دستورانی گفت: واحد‌های تولیدی مکلف‌اند وزن خالص مواد خوراکی را روی بسته‌بندی‌ها درج بکنند، که پیش از این به دلیل عدم دخل و تصرف در جابجایی قیمت‌ها، وزن محصولات را کاهش می‌دادند که با ورود شورای عالی و سازمان استاندارد این مورد کنترل شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: با اشاره به فعالیت ۸ بازرس در سطح بازار، یکی از وظایف ما صیانت از حقوق کشاورزان و زعفران‌کاران است؛ که یک واحد تولیدی زعفران در استان نمونه کشوری شده و صادرات به اروپا انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ۲۲۰۰ دستگاه آسانسور در استان وجود دارد که آسانسور‌های برقی و هیدرولیکی مشمول استاندارد اجباری بوده و باید هر سال گواهی ایمنی دریافت کنند که شش ماهه ابتدای سال جاری ۲۸۰ مراجعه داشته‌ایم؛ در ساخت‌وساز‌ها اخذ گواهی ایمنی آسانسور برای گرفتن پایان کار اجباری است.

دستورانی با بیان اینکه براساس دستور دادستان کل کشور شرکت‌های بیمه باید طبق گواهی ایمنی آسانسور اقدام به پرداخت خسارت کنند، بیان کرد: در سال گذشته ۱۶۷ بازرسی با صدور گواهی اولیه و تعداد ادواری‌ها به ۳۶۱ مورد افزایش یافته است؛ در سال جاری ۴۹ گواهی اولیه صادر شده است.

مدیرکل استاندار استان به بهره‌برداری مجتمع‌های مسکونی فاقد پایان‌کار اشاره کرد و ادامه داد: ۱۸ دستگاه آسانسور شناسایی شده که مالک مشخص نیست؛ ۴۶۸ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی شامل شهربازی و زمین بازی در استان که مشمول استاندارد اجباری هستند انجام شده است.

 وی با اشاره به وجود ۱۵ شهربازی فعال در استان، گفت: ۱۳۲ مورد تجهیز در این تعداد شهربازی نصب شده که ۳۶ مورد فاقد گواهی استاندارد بوده و برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلا کل ۱۱ تجهیز شهربازی قائنات فاقد گواهی استاندارد است.

دستورانی گفت: ۲۶ بوستان در استان، وجود دارد که ۵۳۷ تجهیز زمین‌های بازی فاقد گواهی استاندارد است؛ ۲۰۸ مورد بازرسی در شهربازی‌ها و ۱۰۲ مورد در زمین‌های بازی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان گفت: شهرداری‌ها اگر برای شهربازی‌ها و زمین‌های بازی نشان استاندارد نگیرند باید پاسخ‌گو باشند، چرا که با پیش‌بینی صورت گرفته ۶ هزار ترازوی سبک در استان تبادل می‌شود که ما مکلف‌ایم سالانه ۱۱۰۰ مورد را تصدیق کنیم و سال گذشته از ۱۱۰۷ ترازوی تصدیق شده ۳۰۷ مورد مردود شد.

 وی بیان کرد: ترازو‌های تصدیق شده هم برچسب گواهی اعتبار دارند؛ تصدیق ۱۰۷۷ نازل‌های سوخت در استان تصدیق شده و از نظر کمیت هیچ مشکلی ندارند و این نازل‌ها هر فصل یک بار بازرسی تصدیق می‌شوند.

وی با اشاره به آزمون ۱۳۸ باسکول سنگین در استان، ادامه داد: ۱۳۶ آزمون نازل گاز CNG در استان انجام شده که از نظر کمی ایرادی بر آنها وارد نیست و ایمنی این جایگاه‌ها اجباری بوده و تاکنون ۳۳۳ نواقص پرخطر، ۴۳۷ نواقص متوسط و ۲۰۰۶ نواقط کم خطر در ۲۶ جایگاه استان شناسایی شده است.

دستورانی با بیان اینکه ۷ جایگاه CNG در استان بسته شده است، افزود: از این تعداد ۵ جایگاه بعد از رفع ایراد به مدار خدمت‌رسانی بازگشته‌اند؛ جایگاه‌های بنزین نیز مشمول استاندارد ایمنی اجباری هستند و در ۲۴ جایگاه پر تراکم ۱۳۹ مورد نواقص شناسایی شده است.

انتهای‌پیام/

نظر شما
پربیننده ها