مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین:

ارزش انسان بر اساس خصوصیات معنوی و اخلاقی است

حجت الاسلام «یوسفی» گفت: ارزش گذاری انسان شامل خصوصیات معنوی و اخلاقی است. فضایل اخلاقی موجب دست یابی انسان به جایگاه معنوی می شود.
کد خبر: ۶۹۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱ - 13October 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، امروز (شنبه) نشست اخلاقی تربیتی با حضور حجت الاسلام علی یوسفی مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام « علی یوسفی» مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین در این مراسم با اشاره به اثراث اخلاقیات در زندگی و جامعه بیان کرد: منزلت انسانی انسان اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر کسی آشنایی با علوم قرآن نداشته باشد در آیات قرآن کریم ممکن است دچار اشتباه به منظور تحلیل جایگاه انسان شود.

وی گفت: انسان موجود ضعیفی است. این عدم آشنایی گاهی موجب می‌شود انسان دوار خطا شود، اما باید به این نکته توجه کرد که انسان مقام خلیفه اللهی در زمین دارد. ابتدا باید ویژگی‌های انسان را بررسی کنیم و برای این امر باید سایر مخلوقات را شناخت. بخشی از مخلوقات خدا جامدات هستند مثل بیان ها، بخشی از مخلوقات نباتات هستند همچون گیاهان و روییدنی‌ها و بخشی از مخلوقات خدا انسان ها، بخشی ملائک و بخشی هم حیوانات هستند.

حجت الاسلام یوسفی با بررسی نقش حیوانات، ملائک و انسان اظهار کرد: حیوانات فقط سرگرم خوراک و زندگی مادی و خالی از تعقل و تفکر هستند. در مقابل، ملائک خالی از مباحث مادی و سرشار از خصوصیات معنوی هستند. انسان وجه اشتراکی با حیوانات دارد که زندگی مادی است و وجه اشتراکی با ملائک دارد و آن قدرت تعقل و تفکر و جنبه معنوی است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین عنوان کرد: انسان موجودی دو بعدی است و جسمی از خاک و روحی از افلاک دارد. خداوند فرمود؛ از جنس روح خودم به انسان دمیدم؛ لذا انسان به هر نسبت به سمت هر یکی از این خصوصیات تمایل پیدا کند می‌تواند از آنها سبقت بگیرد. 

وی افزود: ارزش گذاری انسان شامل خصوصیات معنوی و اخلاقی است. فضایل اخلاقی موجب دست یابی انسان به جایگاه معنوی می‌شود. انسان از نظر توان مادی با هیچ موجود و مخلوقی قابل مقایسه نیست. در مقایسه بین توانایی‌های مادی موجوادت، انسان بسیار ضعیف است و تمام توان و ظرفیت انسان در جنبه ملکوتی و عرفانی است.

حجت الاسلام یوسفی در ادامه اضافه کرد: مبارزه با هوای نفس تنها وجه انسان است که اگر به مراحل بالا برسد هیچ موجودی توان رقابت با جایگاه وی را ندارد. 

وی یادآور شد: جنبه ملکوتی است که جایگاه خلیفه اللهی را تعیین می‌کند. همه ما به این جنبه نیازمندیم، اما در این مسیر مخاطرات زیادی وجود دارد. شیطان در این مسیر در تقابل با انسان است و در تلاش است تا فضایل اخلاقی را تبدیل به رذایل نماید.

حجت الاسلام یوسفی تصریح کرد: گاهی در مقابله با هوای نفس و شیطان، انسان مغلوب می‌شود و دچار گناهانی همچون غیبت، تهمت، نشر اکاذیب و دیگر رذائل اخلاقی می‌شود و این اثر هدایت شیطان است. یکی از بزرگترین سرمایه‌های مادی انسان، اولاد است. شرکت شیطان در اموال و اولاد مانع رسیدن به وظیفه معنوی انسان می‌شود و نباید اجازه داد شیطان به این مرحله برسد که در مال و فرزند شریک شود چرا که شراکت شیطان در این سرمایه‌های مادی مایه ننگ و خواری می‌شود. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها