رئیس جهاددانشگاهی:

سوگواره «مَحرم مُحرّم» موجب ترویج فرهنگ حسینی در بین نسل جوان و جامعه دانشگاهی‌است

نائینی در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره سوگواری ملی فرهنگی- هنری محرم محرّم، برگزاری اینگونه سوگواره‌ها را موجب ترویج فرهنگ حسینی در بین نسل جوان و جامعه دانشگاهی دانست و گفت: مراسم و مناسک دینی هر مذهب، برآمده از باورها، نیازها، و گرایش‌های دینی قشر‌های گوناگون وابسته به آن مذهب است.
کد خبر: ۶۹۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴ - 14October 2024

سوگواره «مَحرم مُحرّم» موجب ترویج فرهنگ حسینی در بین نسل جوان و جامعه دانشگاهی‌استبه گزارش دفاع‌پرس از لرستان، «حسن مسلمی نائینی» رئیس جهاددانشگاهی طی سفر به استان لرستان امروز دوشنبه مقارن با سالروز وفات حضرت معصومه (س) در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره سوگواره ملی فرهنگی- هنری «مَحرم مُحرّم» حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش با درود و صلوات به پیشگاه منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) و روح پر فتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین ارواح طیبه شهدای گرانقدر اسلام به‌ویژه دبیر کل محترم و عزیز حزب‌الله لبنان مجاهد نستوه، سید مقاومت سیدحسن نصرالله و یاران باوفایش و سردار نیلفروشان تاکید کرد: درود به دلاورمردان جبهه مقاومت اسلامی بابت رشادتی که به خرج دادند و حمله گسترده، برنامه ریزی شده، عالمانه و هماهنگ و قدرتمندانه و ویرانگر جبهه مقاومت اسلامی به باند وحشی و جنایتکار رژیم غاصب صهیونیستی و تنبیه این سگ هار رو به موت که امید است هرچه زودتر ریشه این غده سرطانی از جامعه بشریت کنده شود.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: با آرزوی سلامتی و طول عمر مضاعف برای ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (حفظه الله) و شکر الهی بر داشتن چنین رهبری که حکیمانه و هوشمندانه و شجاعانه پیشنهاد جمعه نصر را داده و مردم ولایی و شهیدپرور که حماسه بزرگی آفریدند.

مسلمی نائینی ضمن تسلیت به مناسبت سالروز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، بیان کرد: مقام معظم رهبری در مورد اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا تحلیل بسیار دقیق و جامعی دارند و در کتاب انسان ۲۵۰ ساله به خوبی از عهده این مهم بر آمده‌اند. ایشان می‌فرمایند «امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی که عبارت است از تجدید بنای نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه‌ی اسلامی این را انجام بدهد» (رهبر معظم انقلاب، ۱۳۹۸، ۱۹۱). پس اگر در جامعه‌ی اسلامی انحرافی پدید آمد که منجر به از بین رفتن احکام دین، فساد مردم و حکومت شد و جامعه به بیراهه رفت، مسلمانان باید برای نابودی فساد قیام کنند و این ضامن حفظ و بقای نظام اسلامی است. البته به شرط اینکه شرایط برای قیام مناسب باشد، یعنی قیام اثربخش باشد و پیام حق قیام به گوش انسان‌ها برسد. مراد از اثر بخش بودن، خطر نداشتن نیست، چراکه این تکلیف همیشه خطر دارد.

وی با بیان اینکه واقعه عاشورا سرمنشأ مبارزه با ظلم است و امروزه می‌بینیم که ندا و فریاد «یا حسین» در تمام دنیا طنین‌انداز است و در راهپیمایی اربعین شاهد یک رویداد حماسی و ایجاد تمدن نوین شیعی هستیم، تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه با ظلم که اکنون به صورت جهاد و در جبهه مقاومت علیه جریان کفر و استکبار و صهیونیست جنایتکار در حال انجام است از تاثیرات مهم نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) است. شهدای جبهه مقاومت و شهیدان بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله خود را شاگرد مکتب سیدالشهدا (ع) می‌دانند.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: بدون تردید کسی عاشورا را درک کرده است که به همه فراز‌های زیارت عاشورا آگاه باشد و در مسیر عمل به آن بکوشد. عاشورا سالک راه را قدم به قدم جلو می‌برد و محال است کسی مصیبت را درک کند، ولی بعد از آن موضع‌گیری نکند و در برابر عاملان این ظلم و مصیبت عظمی لعن و نفرین نفرستد و جبهه‌گیری نکند: «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ» (زیارت عاشورا) برخلاف عقیده کسانی که فکر می‌کنند عاشورا عامل تخدیر جامعه و به عزا و سوگ کشاندن مردم است، با این نگاه عاشورا منشأ فکر، حرکت و قیام و نیز در آن شور با شعور توأم است و به همراهان خود انگیزه و جهت می‌دهد. آدم بی‌تفاوت و بی‌خاصیت نمی‌تواند عاشورایی باشد. عاشورایی بودن ملتزم حساس، متفکر و عمیق بودن است.

مسلمی نائینی با اشاره به اینکه عزادار امام حسین (ع) نمی‌تواند در برابر ظلم‌هایی که در جامعه و اطراف خود می‌بیند، بی‌تفاوت باشد، عنوان کرد: خداوند را شاکریم در کشوری زندگی می‌کنیم که غالب مردم عاشق ولایت و امامت بوده و دین‌باوری و دین‌داری، همواره وجه مشخصه غالب و پایدار جامعه ایرانی به شمار می‌آمده است. مراسم و مناسک دینی هر مذهب، برآمده از باورها، نیازها، و گرایش‌های دینی قشر‌های گوناگون وابسته به آن مذهب است که به صورت آیین‌ها، نمادها، جشن‌ها و عزاداری‌ها بروز می‌یابد و به منظور حفظ مفاهیم و ارزش‌های دینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: عقاید مشابه و اشتراکات مذهبی در کشورمان منجر شده تا در نقاط مختلف آن شاهد مراسم‌های عزاداری با شور و شعور بسیار خوبی باشیم که مفاهیم و هدف تمامی آنها معرفی واقعه عاشورا، حفظ اسلام اصیل و اشاعه معنویت، تواضع، ایثار و... در نسل جوان است. با این وجود در نحوه‌ی اجرای این سوگواره‌ها در بعضی از اقوام مانند لرها، بختیاری‌ها، ترکمن‌ها و اعراب، آذری هاو... سنت‌های ویژه‌ای هم دیده می‌شود که حفظ و انتقال آنها به نسل‌های آینده بسیار ضروری و لازم است.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی پیشران در علم، فرهنگ و هنر با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ مذهبی و بومی، رویداد‌هایی از جمله مسابقه موضوعی «مَحرم مُحرّم» را با هدف تبیین و آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف با واقعه عاشورا، رویداد عظیم اربعین و فرهنگ‌ها و باور‌های بومی پیرامون این واقعه تاریخی، برگزار می‌نماید، گفت: تاکنون ۱۲ دوره سوگواره مَحرم مُحرم در سطح استانی و منطقه‌ای با موفقیت برگزار و امسال سیزدهمین دوره آن در سطح ملی و با همکاری هفت واحد سازمانی جهاددانشگاهی برگزار شده است که پیوستگی اجرای این برنامه وزین نشان‌دهنده کاری مردم پسند، عالمانه و با برنامه است که امید است در آینده ادامه داشته باشد.

مسلمی نائینی بهره گیری از زبان هنر در ترویج فرهنگ دینی و عاشورایی را بسیار ارزشمند و شایسته دانست و زمینه سازی بستر مناسب برای رشد و شکوفایی دانشجویان و آفرینش‌های هنری در نسل جوان و دانشگاهی را بسیار لازم و حیاتی عنوان کرد و گفت: آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان در برخی مناطق کشورمان منحصربه فرد است و ضرورت دارد این آیین‌ها در قالب‌های مختلف هنری ثبت شود. حفظ آیین و سنت‌های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل‌های آینده از اهمیت خاصی برخوردار است که برگزاری اینگونه همایش‌ها و سوگواره‌ها زمینه حفظ و ترویج فرهنگ عزاداری بومی و سنتی را فراهم می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: آیت الله مکارم شیرازی می‌فرمایند: مسئولیت ما در قبال قیام سیدالشهدا (ع) به گریه و عزاداری خلاصه نمی‌شود. در روایات ما تأکید شده که گریه بر مصائب اهل بیت (ع) زمانی اجر بی‌مانند دارد که از روی معرفت باشد «عارفاً بحقه»؛ یعنی فرد او را امام واجب الاطاعه بداند که پیروی از او واجب است و دستوراتش را به کار بگیرد، وگرنه گریه بدون معرفت مأجور است، ولی آثار شگفت‌انگیزی ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار