بررسی اصلاح عنوان شغلی در راستای صیانت از حقوق کارگران

موضوع اصلاح عناوین شغلی، جز مطالبات به حق شورا‌های اسلامی کار صنایع می‌باشد که به جد پیگیری این مهم هستند.
کد خبر: ۶۹۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱ - 14October 2024

بررسی اصلاح عنوان شغلی در راستای صیانت از حقوق کارگرانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اراک، امروز دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳، جلسه با حضور حجت الله نصیری معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اراک، مجید جمشیدی رئیس شعبه دو تامین اجتماعی شهرستان اراک، علی زند رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار استان در محل سالن جلسات شرکت آذرآب در راستای پیگیری و رسیدگی به موضوع «اصلاح عناوین شغلی» برگزار شد. 

حجت الله نصیری معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اراک در این نشست افزود: موضوع اصلاح عناوین شغلی، جز مطالبات به حق شورا‌های اسلامی کار صنایع می‌باشد که به جد پیگیری این مهم هستند، شورای اسلامی کار در جهت پیشبرد امور شرکت و کارگران فعالیت می‌کند و باید همواره از نظر این شورا استفاده شود. 

وی با تاکید بر حل اینگونه مشکلات ادامه داد: در راستای حل و تسهیل در این مشکل نیاز است در سطح شهرستان تصمیم گیری اتخاذ و مراجع شورای حل اختلاف شهرستانی نیز همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلات دامن‌گیر کارگران نشود. 

معاون سیاسی، امنیتی فرماندار اراک اضافه کرد: باید مواردی را که قانون اجازه داده به سمت کارگر سوق داد تا این مهم هرچه زودتر به نفع کارگر حل شود، در سطح شهرستان اراک نشست‌هایی در جهت شناسایی مشکلات کارگران با این قشر برگزار می‌شود. 

وی اضافه کرد: طبق پیشنهادت صورت گرفته در جلسه، نامه‌ای از سوی فرمانداری جهت توقف ۶ ماهه این بخشنامه به استانداری مرکزی ارسال می‌شود تا اقدامات مربوط به افرادی که در حال حاضر در صف بازنشستگی قرارد ارند در اسرع وقت انجام شود. 

نصیری با تاکید بر اینکه شرکت صنایع آذرآب همیشه جز شرکت‌های مادر تخصصی بوده گفت: این شرکت در تمام سطوح جامعه مایه افتخار و منشا اثر بوده و هست و سطح فرهیختگی در این شرکت بسیار بالا است.

مجید جمشیدی رئیس شعبه دو تامین اجتماعی شهرستان اراک نیز در ادامه گفت: شرکت صنایع آذرآب یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه مدارک و مستندات کارگران به بیمه تامین اجتماعی بوده و هست. 

وی در خصوص بخشنامه اصلاح عناوین شغلی افزود: این بخشنامه سال گذشته اعلام شد و این دستورالعمل نادیده گرفته نخواهد شد، اما می‌توان همانند برخی استان‌های دیگر جهت تسریع در روند کار این موضوع را در شعب بررسی کرد.

علی زند، رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار استان نیز با بیان اینکه این بخشنامه دارای اشکالات اساسی است و باید اصلاح شود چراکه قشر کارگر را دچار مشکلاتی خواهد کرد گفت: در سنوات گذشته بر خلاف تبصره ماده ۱۰ قانون کار، احکام کارگزینی یا حتی فیش‌های حقوقی را در اختیار کارگران شاغل در پیمانکاری یا شرکت‌ها قرار نمی‌دادند، همچنین شرکت‌های تأمین نیرو و پیمانکاری که با شرکت‌های بزرگ و کوچک قرارداد داشته‌اند، مدارک پرسنلی کارگران را با خود جابجا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها نیز در حال حاضر منحل شده‌اند و سوابق در دسترس کارگر یا کارفرما نیست که در این شرایط کارگر ضرر بزرگی را متحمل خواهد شد.  این فرایند، موانع بر سر راه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور را افزایش داده و به نارضایتی کارگران ختم شده است. 

زند ادامه داد: در حال حاضر انتظار می‌رود با پیگیری از سوی مسئولین استان، این بخشنامه تا اطلاع ثانوی متوقف شود و بر اساس اصل ۳ جانبه گرایی این بخشنامه اصلاح گردد. 

وی تاکید کرد: شورا‌های اسلامی کار در تمام شرایط به دنبال منافع نیروی انسانی و افزایش تولید هستند و این مهم نیز به عنوان مطالبه کارگران از سوی شورا‌های اسلامی کار پیگیری خواهد شد تا این بخشنامه‌ها لغو شود و روند رسیدگی به عناوین شغلی و بازنشستگی کارگران به روال سابق بازگردد. 

مهندس حسین مرادی فرد، مدیر امور اداری شرکت صنایع آذرآب در این نشست افزود: در ماه‌های اخیر کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور، در بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی در خصوص اصلاح عناوین شغلی دچار مشکلاتی شده‌اند. 

مهندس مرادی فرد اضافه کرد: عنوان این بخشنامه تامین اجتماعی، «اصلاح عناوین شغلی و تعیین دستمزد سوابق ناشی از کمیته‌های احتساب» است و در آن موضوع «بررسی دقیق عناوین شغلی براساس ضوابط و مقررات کمیته‌های احتساب سوابق» و «تعیین دستمزد با استناد به ماخذ ریالی حق بیمه» الزام شده است که این روند در ابتدا پروسه زمانی بالایی را نیاز دارد. 

مدیر امور اداری شرکت صنایع آذرآب خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به اینکه حدود ۱۲۰ نفر در این مجموعه صنعتی تا پایان سال بازنشست می‌شوند، زمان بر بودن این پروسه ضرر زیادی برای کارگر به همراه خواهد داشت و نیاز است در این خصوص بازنگری لازم صورت گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: شرکت صنایع آذرآب در راستای مسئولیت اجتماعی خود از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر نیرو جذب کرده که به شدت در کاهش نرخ بیکاری استان اثرگذار بوده است و با توجه به روند موجود انتظار حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد. 

محمد جانملکی رئیس شورای اسلامی کار شرکت صنایع آذرآب نیز اضافه کرد: در صورت تایید این بخشنامه شرکت توان پرداخت ما به تفاوت ناشی از اصلاح عناوین شغلی را نخواهد داشت که این نیز پروسه بازنشستگی کارگران را طولانی‌تر خواهد کرد، امروز تمام شرکت‌ها و کارگران در سطح کشور درگیر این موضوع هستند. 

وی تاکید کرد: شورای اسلامی کار شرکت آذرآب به نمایندگی از کارگران استان پیگیری برای اصلاح این بخشنامه سازمان تامین اجتماعی را از مقامات استان خواستار هستند. 

لازم به ذکر است این نشست با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی کار، مهندس حسین مرادی فرد مدیر اموراداری، دکترمصطفی بیگی معاون پشتیبانی وتولید، آقای محمد اسدی رئیس حراست، آقای علی رفیعی رئیس کارگزینی ودکتر مهدی عظیمی نژاد مدیر روابط عمومی و صنعتی شرکت صنایع آذرآب برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار