نماینده ولی فقیه در لرستان:

جهاد دانشگاهی تلفیق علم و جهاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی تلفیق علم و جهاد است که یک بار معنوی و ارزشی و قداست دارد، گفت: شما پژوهشگران جهاددانشگاهی مصرف‌کننده علم دیگران نیستید، بلکه با همت و تلاش مضاعف و شبانه‌روزی در صدد تولید علم و فناوری هستید.
کد خبر: ۶۹۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴ - 14October 2024

جهاد دانشگاهی تلفیق علم و جهاد استبه گزارش دفاع‌پرس از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید احمدرضا شاهرخی»، نماینده ولی فقیه در لرستان، امروز (دوشنبه) مهرماه، در دیدار با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، ضمن تسلیت رحلت حضرت معصومه (س)، اظهار داشت: در اسلام چندین هجرت تاریخ‌ساز داریم، هجرت از مدینه به مکه، مدینه به کوفه، مدینه به مکه و کربلا، هجرت امام رضا (ع) و هجرت حضرت فاطمه معصومه (س)، که هرکدام اثرات خود را داشتند.

وی افزود: هر اندازه به جلو پیش می‌رویم شاهدیم هجرت حضرت معصومه (س) غیر از تأثیراتی که در تاریخ و سرنوشت ملت ایران گذاشته، بر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تأثیراتی را داشته است، زیرا در گِرد این مرجع شریف بزرگترین حوزه علمیه شکل گرفت که نتیجه آن تربیت مراجع تقلید، هزاران مجاهد و سخنور و پرورش مجاهدان و رزمندگانی است که امروز تأثیرات آنها را در معادلات بین‌المللی شاهدیم.

شاهرخی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و به یک معنا بازوی نظام جمهوری اسلامی است، ادامه داد: اساسنامه این نهاد پس از تشکیل با چندین تغییراتی که داشت نشان‌دهنده مأموریت بزرگی است که نظام برای این نهاد در نظر دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی تلفیق علم و جهاد است که یک بار معنوی و ارزشی و قداست دارد، ادامه داد: شما پژوهشگران جهاددانشگاهی مصرف‌کننده علم دیگران نیستید، منفعل نیستید که فقط بنشینید و از تولیدات و محصولات علم دیگران استفاده کنید، بلکه با همت و تلاش مضاعف و شبانه‌روزی در صدد این هستید که خودتان تولید علم و فناوری کنید.

وی با اشاره به اینکه جهاد به معنای آن است که شما موانع و دشمنان سرسختی بر سر راه تلاش‌های خود دارید که دوست ندارند موانع را در عرصه‌های مختلف سیاسی علمی و اجتماعی پشت سر بگذارید و به قله برسید، افزود: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی می‌خواهد عرصه‌های گوناگونی که به‌عنوان مأموریت برای او تعریف شده را پشت سر بگذارد و به اهدافش برسد.

شاهرخی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی اهداف گوناگونی دارد، بیان کرد: یکی از اهداف این نهاد، اهداف فرهنگی در درون دانشگاه‌هاست، برای ایجاد یک فضای معنوی در درون دانشگاه‌ها باید تلاش کرد که تعامل در ایجاد فضای معنوی، ایمانی و جهادی در دانشگاه‌ها کمرنگ نشود و در سایه دیگر مأموریت‌های جهاددانشگاهی قرار نگیرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان تأکید کرد: ما در حال حاضر درگیر جنگ نرم هستیم که دشمن همه همت خود را بر آن گذاشته و اگر جنگ سختی وجود داشته باشد همراه یا بعد از جنگ نرم است بنابراین باید تلاش شود بُعد معنوی و ارزشی جهاددانشگاهی حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه باید سازوکاری تعریف شود که بعد فرهنگی و ارزشی در درون دانشگاه‌ها پررنگ بماند، ادامه داد: یکی از مأموریت‌های جهاددانشگاهی جنبه فرهنگی و جنبه دیگر تولید علم و کار‌های پژوهشی و تشکیل شرکت دانش‌بنیان، ایجاد علم و پیوند دانشگاه با صنعت است که در آن خلأ وجود دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در بحث پژوهشی و تحقیقاتی کارنامه موفقی دارد، به‌ویژه با تأسیس پژوهشکده رویان تحول شگرفی به‌وجود آمد، گفت: حداقل ۳۰ کار مهم در این پژوهشکده انجام شده که هر کدام از آنها یک انقلاب علمی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه لرستان از سال ۱۳۷۵ تا کنون تقریباً ۲۵ سال در ردیف اول تا سوم بیکاری در کشور قرار داشته که اینجا لازم است یک بسته خاص برای از بین‌بردن دیو بیکاری در لرستان که یک استان پر ظرفیت را در بن بست قرار داده، تعریف شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی با دید مثبت و اهل اندیشه و خردورزی که دارد می‌تواند امکانات بیشتری در اختیار جهاددانشگاهی لرستان قرار داده و شعبه‌هایی در شهرستان‌ها ایجاد کند.

شاهرخی با اشاره به اینکه لرستان هم امنیت خودش را حفظ کرده و هم پشتوانه امنیت کشور است، گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون چنین بوده است در فتنه‌های مختلف فرزندان لرستان حضور داشتند، در فتنه ۱۴۰۱ فرزندان لرستان در مقابله با آشوب‌گران و تجزیه‌طلبان در استان‌های دیگر شهید می‌شدند که ما در یک امنیت و اطمینان و آرامش بودیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه خردمندانی در جهاددانشگاهی هستند که می‌توانند لرستان را یاری کنند که از این بن‌بست خارج شود، ادامه داد: این ظرفیت را در جهاددانشگاهی می‌بینیم که بتواند به لرستان کمک کند، چون این نهاد تمام این مراحل را مانند یک طفل نوپا گذرانده و فراز و نشیب‌ها را طی کرده و می‌تواند به استان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی نظام مسائل نیاز‌های کشور یکی از کار‌های قابل تقدیر جهاددانشگاهی است، گفت: ارتباطاتی که جهاددانشگاهی با تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دارد می‌تواند برای رسیدن لرستان به جایگاه خودش نقش‌آفرینی کند.

شاهرخی گفت: جهاددانشگاهی براساس مأموریت‌هایی که دارد این ظرفیت را دارد که نگاه جدیدی نسبت به لرستان داشته باشد.
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار