زندگی به سبک ارزش‌های انسانی/ ۱۳

امام خامنه‌ای: زنان شهید، جانباز و آزاده در قله افتخارات قرار دارند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جایگاه رفیع زنان ایثارگر می‌فرمایند: شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگران یکی از برترین قله‌های افتخارات انقلاب اسلامی هستند. قدرت ایمان صحنه‌های شگفت‌انگیزی از حضور شجاعانه آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد.
کد خبر: ۶۹۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱ - 21October 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفنظر از جایگاه رهبری خود در کسوت جامعه شناسی مجرب و انسان شناسی برجسته همواره بر تحکیم خانواده و ارج نهادن به مقام «زن» به عنوان مهمترین رکن خانواده تاکید دارند. شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های زنان و به کارگیری آنان در جایگاهی که سزاوار آنان است یکی از دغدغه‌های همیشگی زنان است. 

امام خامنه‌ای: زنان شهید و جانباز و آزاده در قله افتخارات قرار دارند

امام خامنه‌ای زنان را ابدا جنس دوم در کنار مردان نمی‌داند، بلکه این قشر بزرگ از جامعه را شخصیتی مستقل از مردان دانسته که نقشی حیاتی در اقتدار نظام اسلامی داشته و در تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا موثر هستند. زنان نه تنها خود در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌توانند کارآمد باشند بلکه با تربیت نسل آینده در بوجود آوردن نسلی پویا، معتقد، مومن، انقلابی و امیدوار بی‌مانند و بی‌بدیل هستند، امری که به زحمت از عهده مردان برمی‌آید.

عبارت «زن نه شرقی نه غربی» یک کلیدواژه مهم در ادبیات و منظومه فکری امام خامنه‌ای است که باید زن ایرانی به آن دست پیدا کند و با رسیدن به آن الگوی زنان هم عصر خود شوند. چنین زنانی نه تنها در خانواده به عنوان همسر و مادر به درستی ایفای نقش می‌کنند بلکه در جامعه نیز در چارچوب حدود اسلام و در کسوت زن مومن انقلابی به رسالت اسلامی خود عمل می‌کند.

نوشتاری که قسمت نهم آن را در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طی چهار دهه زعامت جهان اسلام ایراد شده‌اند. بیاناتی که هر فراز آن می‌تواند محل بحث و نظر فراوان باشد.

برداشتن حجاب مقدمه برداشتن عفت

«یکی از فعالیت‌های فاجعه‏آمیز، قضایای هفدهم دی بود که در زمان رضاشاه اتفاق افتاد. طبق نقشه‏ دشمنان اسلام و ایران، به کمک روشن‏فکران آن روز متصل به دربار پهلوی، تصمیم گرفتند که زن ایرانی را از دائره‏ عفاف و حجاب خود بیرون کنند و این نیروی عظیم ایمانی را نابود کنند. کشف حجاب، از بین بردن آن حائل و فاصله‏ای است که در اسلام میان دو جنس قرار داده شده بود تا همان بلایی که بر سر زن در جوامع غربی آمد، بر سر زن مسلمان ایرانی بیاورند. 

این اقدام را با چماق، رضاخان در داخل کشور انجام دادند. زن غربی با ورود در منجلاب فساد، دستاوردش نابودی خانواده بود. این‏جور نبود که زن با برداشتن حجاب در میدان علم یا در میدان سیاست یا در میدان فعالیت‌های اجتماعی پیشرفت کند؛ همه‏ این‏ها با حفظ حجاب و عفت ممکن بود و ما در نظام اسلامی این را تجربه کردیم. 

برداشتن حجاب، مقدمه‏ای برای برداشتن عفت بود؛ برای برداشتن حیا در جامعه‏ اسلامی بود؛ برای سرگرم کردن مردم به عامل بسیار قوی و نیرومند جنسی بود؛ برای اینکه از همه‏ کار‌های دیگر بمانند و یک مدتی هم موفق شدند، اما ایمان عمیق ملت ایران نگذاشت. زن‌های مسلمان ما با وجود سخت‏گیری‌ها در طول زمان، در مقابل این فشار سرکوبگر مقاومت کردند؛ بعد از رفتن رضاخان به نحوی، در زمان خود او به نحوی، در طول دوران بقیه‏ طاغوت هم به نحوی.»
بیانات در دیدار مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دی ۱۹ دی ۱۳۸۶

لزوم حراست از ارزش‌ها و حقوق زنان

«باید حراست از حقوق و ارزش‌های زن را مورد تأکید قرار داده، در معیار‌های کنونی آن که ساخته دست و پندار نظام سلطه است، تجدید نظر کنیم و زن را جدا از وسیله‌ای برای التذاذ که فرهنگ سلطه غرب عملا بر او تحمیل کرده رها کنیم. زن یک عالم، یک سیاستمدار، یک مدیر، یک شخصیت برجسته و برتر از همه یک همسر و یک مادر آری، اما یک وسیله برای کامجویی و سرگرمی نه. 

این است آنچه خواهد توانست به نیمی از بشریت هویت و شخصیت حقیقی اش را اعطاء کند و خانواده را بنیانی ماندگار و مقدس ببخشد. اینها پیام‌های انقلاب ماست؛ نه فقط به آنان که گوش خود را آماده شنیدن نگه داشته‌اند، بلکه به همه آنان که می‌توانند حجاب‌های شنیدن را کنار زنند و به قضاوت عادلانه روی آورند.»
بیانات در مجمع عمومی سازمان ملل ۳۱ شهریور ۱۳۶۶

زنان در مسیر انقلاب اسلامی

«حضرت امام خمینی (ره) نقش زن را در انقلاب چه در پیدایش و چه در استمرار آن و نیز جایگاه او را در تکامل جامعه‏ اسلامی و بلوغ اسلامی و انقلابی آن بسی بزرگ می‏داشت و حق هم همین است و این مستلزم آن است که زن ایرانی و زن مسلمان، به مجاهدت خود برای رها شدن از دام‌های پرداخته و در راه نهاده‏ فرهنگ تباه‌گر غرب با اراده‏ای راسخ ادامه دهد و به هیچ رو تسلیم اغوای آنان که زن را ابزاری برای پیش‌برد سیاست‌های ویران‌گر و اسارت‌بار خواسته‏اند، نشود. 

ظرافتی هوشمندانه لازم است که میان تشخص و منزلت علمی و فرهنگی و اجتماعی و هنری و سیاسی زن، با تنزل و انحطاط او تا سطح وسیله و ابزاری برای مقاصد سیاسی و شخصی فرق گذاشته شود و این یک، با آنچه مطلوب و محبوب هر انسان آزاده و آگاه است، مشتبه نشود.»
پیام به سمینار بررسی شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی (ره) ۳ آبان ۱۳۶۸

زنان ایستاده بر قله افتخارات

«شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگران یکی از برترین قله‌های افتخارات انقلاب اسلامی هستند. قدرت ایمان، راه مجاهدت‌های بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه‌های شگفت‌انگیز و کم‌نظیری از حضور شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانه آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد. از تظاهرات روز‌های انقلاب تا دوران دفاع مقدس و خدمات پشت جبهه، از حضور در جبهه علم و تحقیق و فناوری تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی از نشانه‌های اعتلای معنوی زن ایرانی است که به برکت نظام اسلامی پدید آمده است.

بی‌شک زنان شهید و جانباز و آزاده در قله این افتخارات هستند. زن ایرانی توانست به‌رغم فرهنگ فساد و انحطاط غربی تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در دوران پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است.»
پیام به کنگره ملی هفده هزار زن شهید و آزاده و جانباز ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

زنان تغییر دهنده مسیر تاریخ

«زنان شهید در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفا کردند و سر بلند به محضر خدای متعال رفتند؛ لشکری از فرشتگان که از جان مقدس خویش در راه اسلام مایه گذاردند، تماشاچی نبودند و قدم در میدان عمل نهادند و در نقش معماران ایران جدید ظاهر شدند. اینان زنان بزرگی بودند که تعریف جدیدی از «زن» به شرق و غرب ارائه کردند.»
پیام به کنگره ملی هفده هزار زن شهید و آزاده و جانباز ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار