کارگردان فیلم کوتاه «سرنوشت» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

درآمد فیلم کوتاه جالب نیست/ فیلمسازی فقط با عشق و علاقه پیش نمی‌رود

طالبی گفت: رقم‌هایی که در کشورمان پرداخت می‌شود اصلا جالب نیست چراکه تولید فیلم یک فرآیند حرفه‌ای است و کار صرفا با علاقه و عشق پیش نمی‌رود.
کد خبر: ۶۹۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰ - 16October 2024

«یاسر طالبی»، کارگردان فیلم کوتاه «سرنوشت» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه بیشترین سابقه‌اش در عرصه سینمای مستند است و حدود ۲۲ سال در این زمینه تجربه دارد، اظهار داشت: بیشرین آثار مستندی که طی این سال‌ها کار کرده‌ام، آثار تلویزیونی بوده و همچنین در کار‌های مستقل سابقه همکاری با دوستان مستندساز را داشته‌ام. 

او با بیان اینکه سومین تجربه مستقل و بین‌المللی تولید فیلم کوتاه را سپری می‌کند، افزود: در ادامه مستند‌های «دلبند» و «تن‌ها نخواهم ماند» که یک مستند کوتاه بود و برنده جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل سال ۱۴۰۰ جشنواره شده بود؛ مستنند «سرنوشت» سومین تجربه من است که محصول ایران، فرانسه، آلمان و نروژ است. «سرنوشت» پیش از این برنده جایزه اژده‌های نقره‌ای بهترین کارگردانی مستند شصت و سومین دوره جشنواره کراکو لهستان، بهترین کارگردانی مستند جشنواره مستند داکر مسکو، جایزه بخش Let’s Include Competition جشنواره بین المللی فیلم کوتاه بنگالورو-BISFF ۲۰۲۳ و بهترین پیچینگ جشنواره توکیو داکز ژاپن شده است. همچنین بهترین فیلم چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی توس کورتس Tous Courts شهر اکس-آن-پرووانس فرانسه را از آن خود کرده بود. 

شکوفایی نبوغ فیلمسازان کوتاه در جشنواره تهران/ نیاز به بازارسازی جهانی برای فیلم کوتاه داریم

کارگردان فیلم کوتاه «سرنوشت» به ابعاد فنی فیلم پرداخت و با بیان اینکه از آنجایی که این فیلم برپایه شناخت شخصی من از سوژه و شیوه مشاهده‌گر تولید شده است، در شاخه مستند‌های دراماتیک تقسیم بندی می‌شود، افزود: برای اینکه ما در مستند‌های مشاهده‌گر به یک درام برسیم، صبوری نیاز است؛ لذا پروسه تولید این فیلم حدود دو سال و نیم زمان برده است تا من بتوانم داستان و چالش اصلی کراکتر‌های مستند را که مورد مطالعه هستند، کشف و با آنها همراه شوم. لذا از این نظر کار نیازمند صبوری داشت و به همین خاطر ما در این مدت ۲۰ جلسه فیلمبرداری داشتیم و مراحل (Post Production) آن را در ژاپن انجام دادیم.

طالبی درخصوص بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در این فیلم گفت: زمان در بخش توسعه فضای مجازی خیلی سریع سپری می‌شود و آدم درحال عقب‌ماندن از تکنولوژی است و از این نظر زنگ خطر است، چون آن گاه که ما با جهان بیگانه و ناشناس همراه می‌شویم، مخاطراتی دارد، اما اصولا جوامع پیشرفته‌ای که با این موضوع همراه بودند قطعا آسیبی را که ما خواهیم داشت تجربه نمی‌کنند. مقصود از این حرف این است که مگر چقدر از شهروندان ما با هوش مصنوعی آشنایی دارند. معمولا بهره برداری از هوش مصنوعی به شکل دانشجویان و فیلمسازان در سراسر نقاط جهان برای ما مقدور نیست؛ چراکه با محدودیت‌هایی همراه هستیم. لذا استفاده درستی از این فضا نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که شناخت دقیقی نداریم. بخاطر همین برای کشورمان در این خصوص با چالش‌هایی برای فیلمسازی روبرو هستیم. بهره‌گیری از هوش مصنوعی در سینمای مستند صدق نمی‌کند مگر اینکه بخواهیم درباره یک موضوع و مسئله یک مستند جعلی بسازیم.

شکوفایی نبوغ فیلمسازان کوتاه در جشنواره تهران/ نیاز به بازارسازی جهانی برای فیلم کوتاه داریم

وی با تاکید براینکه طبق تجربه من در سطح بین‌الملل سینمای مستند و کوتاه در کشورمان جدی گرفته نشده است، ادامه داد: فستیوال‌های بین‌المللی با برپایی مارکتینگ جهانی خریدار‌های مختلفی را از شبکه‌ها و پلتفرم‌ها دعوت می‌کنند تا سینمای مستند و کوتاه تبدیل به یک صنعت شود، اما این مسئله در کشورمان رقم نخورده است. یعنی رقم‌هایی که در کشورمان پرداخت می‌شود اصلا جالب نیست چراکه تولید فیلم، یک فرآیند حرفه‌ای است و کار صرفا با علاقه و عشق پیش نمی‌رود.

کارگردان فیلم کوتاه «سرنوشت» همراه شدن تهیه‌کنندگان و خریداران بین‌المللی در این جشنواره را مایه پررونق شدن جریان فیلمسازی کشورمان دانست و تاکید کرد: اگر در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت خریداران و پلتفرم‌های بین‌المللی همراه شوند، می‌توانیم فیلمسازی را جدی دنبال کنیم، اما مسیر را تاکنون اشتباه رفته‌ایم و هر سال ادامه می‌دهیم و فیلمسازی ختم به شغل حرفه‌ای نمی‌شود. هرچند فیلم کوتاه تهران قدرت خودش را در خاورمیانه به ظهور رسانده است اما جا دارد در کنار عشق و علاقه فیلمسازان، بخش بیزینس فیلم در ورود به بازار جشنواره را تقویت کنیم. 

شکوفایی نبوغ فیلمسازان کوتاه در جشنواره تهران/ نیاز به بازارسازی جهانی برای فیلم کوتاه داریم

طالبی، فیلمسازی فیلم کوتاه را یک حرفه شریف خواند و با تاکید بر اینکه در سطح جهانی فیلمسازان فیلم کوتاه سال‌ها در این عرصه تخصصی فیلمسازی می‌کنند، ادامه داد: خلا مالی و اقتصادی موجب می‌شود فیلمسازان کوتاه در ایران به سمت فیلم بلند بروند؛ ایجاد پاتوق‌ها و رویداد‌های آموزشی موجب ایجاد نبوغ فیلمسازان در کشورمان شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها