فخرالسادات موسوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«پاییز آمد» به نسل جدید انگیزه می‌دهد/ خاطرات جنگ ذخیره مقاومت نسل آینده است

راوی کتاب «پاییز آمد» گفت: دو هفته پیش متوجه عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و تقریظ ایشان بر کتاب «پاییز آمد» شدم و از این بابت بسیار خرسندم.
کد خبر: ۶۹۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶ - 16October 2024

فخرالسادات موسوی، همسر سردار شهید احمد یوسفی و راوی کتاب «پاییز آمد» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه شخصا هیچ‌گاه دوست نداشته‌ام به‌واسطه روایت خاطرات دوران دفاع مقدس مطرح شوم، اما ضرورت این روز‌ها باعث شد به این مسئله بپردازم، اظهار داشت: کار ثبت و ضبط خاطرات من برای کتاب «پاییز آمد» از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، اما به دلیل اینکه گلستان جعفریان ساکن زنجان نبود و بخاطر مشغله‌هایی که ایشان داشتند، این روند طولانی شد و نهایتا انتشار آن به سال ۱۴۰۰ رسید.

همسر سردار شهید احمد یوسفی، با تاکید براینکه روایتی که در کتاب «پاییز آمد» پیش‌روی مخاطب قرار داده شده است، تنها بخشی از خاطرات از آن دوران ارزشمند است، تصریح کرد: مهمترین دلیلی که به من انگیزه داد تا این خاطرات نگارش شود، این مسئله بود که احساس کردم این مفاهیم، حماسه‌ها و از خودگذشتگی‌ها باید بیان شود چراکه معتقدم این خاطرات ذخیره مقاومتی هستند که باید نسل امروز و آینده داشته باشند.

«پاییز آمد» به نسل جدید انگیزه می‌دهد/ خاطرات جنگ ذخیره مقاومت نسل آینده است

راوی کتاب «پاییز آمد» ویژگی خاطرات خود در این کتاب را دوری از کلیشه‌ها دانست و تاکید کرد: من در این کتاب تمام سعی و تلاش خودم را کردم تا شهید «احمدی یوسفی» را آن‌گونه که بود به مخاطب معرفی کنم چراکه هم‌اکنون ما در دورانی زندگی می‌کنیم که بسیاری از نسل کنونی فهم و درک دقیق و روشنی از شهدا را ندارند و اگر این مفاهیم منتقل نشود معلوم نیست ۲۰۰ سال آینده چه قضاوتی درباره نسل جنگ خواهند شد و این انگیزه من بود.

وی روایت زنان از جنگ را بخش مغفول مانده ادبیات دانست و ادامه داد: بازگو کردن و روایت خاطرات جنگ توسط جنس مونث که نمونه‌های موفق آن کتاب‌هایی مانند «دا»، «من زنده‌ام»، «حوض خون» و «تن‌ها گریه کن» است، تصویر جدید و متفاوتی از آن سال‌ها را به مخاطب عرضه کرده است. روایت بانوان تصویر درستی از سال‌های جنگ را همانند یک جورچین منعکس می‌کند. 

فخرالسادات موسوی عنوان کرد: ادبیات پایداری و دفاع مقدس امروز باعث شده است مخاطب نسل کنونی بتواند درک درستی از این مفاهیم پیدا کند و اگر این نوع ادبیات شکل نمی‌گرفت قطعاً نسل آینده با چالش روبرو می‌شد. 

«پاییز آمد» به نسل جدید انگیزه می‌دهد/ خاطرات جنگ ذخیره مقاومت نسل آینده است

همسر سردار شهید احمد یوسفی که از مخاطبین ادبیات دفاع مقدس است، گفت: شخصا اهل کتاب و مطالعه هستم؛ ادبیات پایداری و دفاع مقدس را نیز دنبال می‌کنم و آخرین کتابی که در این زمینه مطالعه کردم، «اسم تو مصطفاست» بود؛ این کتاب‌ها مخاطب را به فضای نزدیک و می‌تواند برای او الگوسازی کند. 

راوی کتاب «پاییز آمد» در پاسخ به اینکه چقدر از نتیجه کتاب راضی بودید، گفت: کتاب تا حدودی برای من راضی کننده بود و توانسته بود با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ افراد زیادی را می‌شناسم که کتاب را خوانده‌اند و وقتی با من صحبت می‌کردند، گفتند که با آن هم‌ذات پنداری کرده‌اند و جا‌هایی اشک ریخته و لبخند زده‌اند؛ همین موضوع به معنی موفقیت کتاب است که توانسته مفاهیم را منتقل کند. 

وی درباره توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی و نگارش تقریظی بر کتاب «پاییز آمد» گفت: من شخصا دو هفته پیش بود که متوجه عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و تقریظ ایشان بر کتاب شدم؛ خیلی خوشحالم که رهبر عالم و فرزانه‌ای داریم که کتابخوان‌ترین رهبر دنیاست. خوشحالی من از این جهت بود که ایشان با تمام مشغله و کار‌هایی که دارند، فرصت گذاشته‌اند و این کتاب را مطالعه و مورد عنایت قرار دادند؛ این اتفاق برای من بیشتر از هر چیزی مهم و جذاب بود. 

«پاییز آمد» به نسل جدید انگیزه می‌دهد/ خاطرات جنگ ذخیره مقاومت نسل آینده است

فخرالسادات موسوی با بیان اینکه اتفاقات جذابی برای کتاب «پاییز آمد» رقم خورده است، خاطرنشان کرد: روزی که کتاب رونمایی شد، سالروز شهادت همسر من سردار احمد یوسفی بود؛ این اتفاق با اینکه به هیچ وجه قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده نبود، برای ما جالب توجه شد. شخصا هدفی که در روایت کتاب داشتم، جذابیت آن بود؛ من به نسل جوان توصیه می‌کنم حتماً این کتاب را مطالعه کنند تا با سبک زندگی و تلخ و شیرینی‌های یک دختر جوان در دوران انقلاب و جنگ و چالش‌هایی که ما داشته‌ایم، آشنا شوند و معتقدم مطالعه این کتاب برای نسل جوان و جدید موجب یک انگیزه نویی خواهد شد. 

همسر سردار شهید احمد یوسفی درخصوص بازخورد‌هایی که از مطالعه کتاب دریافت کرده است، عنوان کرد: افراد بسیاری کتاب را مطالعه کرده بودند؛ بازخورد تمام آنها مثبت بود. تمام افراد مطالعه کننده مطالب کتاب برایشان جذاب بود و آن را پسندیده بودند لذا نوع زندگی و جریاناتی که ما داشتیم و تصویری که از شهید داشتند، اتفاق خوبی شده بود.

«پاییز آمد» به نسل جدید انگیزه می‌دهد/ خاطرات جنگ ذخیره مقاومت نسل آینده است

راوی کتاب «پاییز آمد» به ضرورت روایت خاطرات دوران دفاع مقدس از نگاه رهبر انقلاب پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها فرموده‌اند «ارزش گرامی‌داشت و انتقال مفاهیم و ارزش‌های شهدا، کمتر از شهادت نیست»؛ لذا نوع روایت و رویکرد این کتاب‌ها جای تحسین دارد؛ آثار و روایت زنان در جنگ نیز در این مسیر جایگاه ویژه دارند. شهدا رفتند و شهید شدند و اگر ما به رسالت زینبی خودمان نپردازیم و آن را توضیح ندهیم حرکت شهدا ابتر می‌ماند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار