رئیس کل دادگستری استان کرمان:

۳۰۰ زندانی استان کرمان مشمول عفو رهبری قرار گرفتند

حجت‌الاسلام «حمیدی» گفت: ۳۰۰ نفر از محکومین زندان‌های استان پس از سیر مراحل کمیسیون عفو، مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۹۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵ - 16October 2024

۳۰۰ زندانی استان کرمان مشمول عفو رهبری قرار گرفتند

به گزارش دفاع‌پرس از کرمان، حجت‌الاسلام «ابراهیم حمیدی»  امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در راستای اجرای منویات ریاست معظم قوه قضائیه و سیاست مقنن مبنی بر حبس‌زدایی، قضات استان کرمان در شش ماهه اول سال جاری در مجموع  بیش از 9 هزار و 31 مورد، قرار و آرای جایگزین حبس مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها صادر کردند.

وی افزود: از مجموع قرارها و آرای مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان کرمان، 285 مورد مربوط به آزادی مشروط، هزار و 675  فقره قرار تعلیق تعقیب، 161 مورد قرار تعویق صدور حکم، 506 مورد تعلیق اجرای حکم و دو هزار و 895 مورد استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از قبیل الزام به خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی و 258 مورد نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و غیره بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های مقنن مبنی بر حبس‌زدایی، پیگیری استقرار کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به صورت کشیک در دادسراها به منظور ارزیابی ملک مورد وثیقه، راه‌اندازی ارتباط آنلاین و مکانیزه مراجع قضایی سراسر استان با ادارات ثبت اسناد و املاک استان در راستای توقیف ملک مورد وثیقه و غیره و انجام مکاتبه با رؤسا و دادستان‌های سراسر استان در جهت بازدید مستمر و مکرر قضات از زندان‌های تابعه در جهت رفع مشکلات احتمالی زندانیان  نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شوراهای حل اختلاف در اکثر زندان‌های سطح استان کرمان راه‌اندازی شده و عملکرد مثبت و موثری داشته است، افزود: طی شش ماهه سال جاری دو هزار و 222 فقره پرونده جهت صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها وارد شده از این تعداد دو هزار و 179 فقره مختومه شده و در مجموع هزار و 806 مورد با مصالحه خاتمه یافته است.

حمیدی عنوان کرد: درشش ماهه سال جاری براساس پیگیری شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها، زمینه آزادی 734 نفر فراهم شده و تعداد هشت نفر از محکومین قصاص نفس نیز برمبنای اقدامات سازشی شوراها به صلح و سازش دست یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مطالبه لیست متهمین تحت قرار زندان‌های سراسر استان در بازه‌های زمانی هر دو ماه یکبار و مکاتبه با مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف و تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان نیز انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای ماده 9 دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان مقرر شده است در تمامی دادسراها شعب ویژه جهت رسیدگی به جرائمی که صرفاً دارای مجازات شلاق تعزیری، جزای نقدی و فاقد مجازات حبس و نیز مواردی که حداقل مجازات حبس آن 6 ماه است، تعیین شود تا چنانچه متهم قادر به سپردن تأمین نباشد، بدون فوت وقت پرونده با صدور کیفرخواست شفاهی به دادگاه ارسال و خارج از نوبت مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: حسب اعلام معاونت آمار و فناوری اطلاعات این دادگستری در شش ماهه سال جاری هزار و 507 مورد کیفرخواست شفاهی و فوری صادر شده است.

وی گفت: برگزاری مستمر جلسات ویدئو کنفرانس با رؤسا و دادستان‌ها و زندان‌های سراسر استان و همچنین ارتباط ویدیویی با تعدادی از زندانیان در جهت رفع مشکلات پیرامونی و عنداللزوم ارشاد قضایی، برگزاری جلسات مستمر ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان، تشدید بازدید از کانون اصلاح و تربیت توسط قضات ویژه رسیدگی به جرائم اطفال و بررسی مشکلات آنها و افزایش ساعات کشیک و هماهنگی با نظارت کشیک با امکان استخراج پرونده از شعبه در صورت لزوم در امر پذیرش کفیل یا وثیقه نیز در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: براساس آمار موجود، طی شش ماهه سال جاری تعداد 167 نفر با حمایت‌های مالی ستاد دیه و تعداد 54  نفر با پیگیرها و حمایت مالی انجمن حمایت از زندانیان کرمان از زندان آزاد شده‌اند.  

وی به برگزاری مستمر جلسات کمیسیون عفو استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد 7 جلسه کمیسیون عفو استان تشکیل و 286  پرونده در کمیسیون عفو استان مطرح شده است که در این جلسات با 148 پرونده موافقت و با 138 پرونده مخالفت شده است.

حمیدی تصریح کرد: در مجموع طی شش ماهه امسال، تعداد 300 نفر از محکومین زندان‌های استان پس از سیر مراحل کمیسیون عفو، مشمول عفو مقام معظم رهبری(مدظله العالی) واقع شده‌اند. 

وی یادآور شد: رسیدگی به 764 فقره دادخواست تعدیل و تقسیط مهریه و آزادی 174 نفر از محکومین در این راستا نیز در راستای سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان کرمان صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار