نماینده مردم شریف اراک، کمیجان و خنداب:

آب خلیج فارس باید به استان مرکزی هم بیاید

ابراهیمی گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر محترم نیرو برگزار شد، تنوع بخشی به سبد تامین آب بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استان بویژه کلان شهر اراک در شرایط حال و آتی مورد تاکید و درخواست شد.
کد خبر: ۶۹۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱ - 16October 2024

آب خلیج فارس باید به استان مرکزی هم بیایدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اراک، دکتر نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم شریف اراک، کمیجان و خنداب در شورای حفاظت از آب استان مرکزی اظهار داشت: در جلسه ای که اخیرا با وزیر محترم نیرو برگزار شد، تنوع بخشی به سبد تامین آب بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استان بویژه کلان شهر اراک در شرایط حال و آتی مورد تاکید و درخواست شد. در کوتاه مدت تامین آب صنایع از محل آب‌های برگشتی،  تمرکز تولید در گلخانه‌ها و اعمال نظارت بر مصرف در بخش کشاورزی و مصرف بهینه توسط بخش شرب صورت می‌گیرد. از راهکارها برای شرایط بلند مدت، انتقال آب از دریاهای جنوب به استان است.

وی گفت: بعضی از استان‌های جنوبی و مرکزی ایران از این موضوع بهره‌مند شده‌اند ولی مدیران آب استان تاکنون برنامه‌ای برای این موضوع پیشنهاد نداده‌اند. با این اقدام بخش مهمی از نیاز آبی توسعه‌ای و آتی بخش‌های صنعت و شرب استان مرکزی می‌تواند برطرف شود. بایستی انتقال آب از جنوب مطالبه، مطالعه و اجرایی شود.

ابراهیمی عنوان کرد: بحث جدی دیگر مربوط به حقابه‌های مسلم استان مرکزی است که طی سنوات گذشته توسط بعضی استان‌های همجوار از استان گرفته شده است. تاکید می‌شود که مدیران آب و آبفا به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند. 

وی افزود: همچنین با تاکید بر حفظ مجموعه باغستان‌های سنتی و ارزشمند منطقه سده لازم است مدیریت آبفا برای تحت پوشش قرار دادن منازل منطقه راه آهن اراک، با هماهنگی مدیریت راه آهن هرچه سریعتر اقدامات لازم را پیگیری نماید.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: مسئولین جهاد کشاورزی و آب استان بایستی به احیا تشکل‌های آب بران توجه و اقدام جدی داشته باشند. یک‌مثال بارز و موفق تشکیل تشکل‌های آب بران در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان است که در این طرح توزیع بهینه آب کشاورزی بطور مناسبی مدیریت شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار