پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج در اردبیل به کار خود پایان داد

پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج اردبیل با تجلیل از منتخبین در عرصه‌های مختلف به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۶۹۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹ - 17October 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، آئیین تجلیل از منتخبین پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج شامگاه روز گذشته (چهارشنبه) با حضور سردار «غلامحسین محمدی اصل» فرمانده سپاه حضرت عباس(ع)، «سید محسن لطیفی» مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل، «امیر رجبی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، «پروانه رضا قلیزاده» مدیر امور کتابخانه‌های استان اردبیل، «محمد لطیفی» معاون فرهنگی وهنری سپاه استان اردبیل، «علی مردانه مسئول» سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل، «سید مهدی موسوی» مسئول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج، «اباسلط ابراهیمی» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل و جمعی از پیشکوتان تئاتر اردبیل و شرکت کنندگان در جشنواره از سراسر استان اردبیل در مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل برگزار شد.

پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج در اردبیل به کار خود پایان داد

سید محمد لطیفی معاون فرهنگی و هنری سپاه حضرت عباس(ع) در این مراسم به تشریج چزئیات پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج پرداخت و گفت: پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج بعد از ۱۵ سال که بصورت ویدئویی برگزار می‌شد امسال با تلاش‌های انجام گرفته به صورت میدانی و حضوری برگزار شد که منجر به نشاط هنری در بین هنرمندان تئاتر استان اردبیل شد.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ بسیج، بسط فرهنگ و هنر ایران از اهداف پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج است گفت: بازتاب هنرمندانه دستاوردهای بسیج، استعدادیابی جوانان علاقمند به هنر تئاتر در حوزه بسیج، حمایت از هنرمندان  جهادی و انقلابی از جمله اهداف پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج است. 

لطیفی به مشارکت کنندگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج اشاره کرد و گفت: علاوه بر مرکز آفرینش های هنری بسیج و بسیج هنرمندان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صدا و سیمای اردبیل، شرکت طنین پیک سبلان به عنوان بخش خصوصی در این جشنواره همکاری و مشارکت دارند.   

 

راهیابی 10 اثر نمایشی به مرحله نهایی پانزدهمین جشنواه استانی تئاتر بسیج

محمدرضا خدایی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج به تشریح جزئیات این جشنواره پرداخت و گفت: فراخوان جشنواره تئاتر بسیج تیرماه سالجاری منتشر شد و این جشنواره بصورت رسمی در اوایل مرداد فعالیت خود را آغاز کرد. 

وی از فرصت یک و نیم ماهه جهت ثبت نام، تولید و بازبینی و در نهایت انتخاب اثار منتخب جهت معرفی به پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج کشور خبر داد و گفت: در نهایت 29 اثر شامل 21 اثر در بخش تئاتر صحنه ای و هشت اثر در بخش تئاتر خیابانی به مرحله تولید رسیدند. 

وی به مرحله بازبینی آثار نیز اشاره کرد و گفت: در این مرحله 15 اثر در بخش صحنه ای و پنج اثر در بخش خیابانی مورد بازبینی قرار گرفتند که در نهایت 10 اثر شامل هفت اثر در بخش تئاتر صحنه‌ای و سه اثر در بخش خیابانی به مرحله نهایی و داوری این جشنواره راه یافتند 

وی به داوران بخش بازبینی اشاره کرد و گفت: در این مرحله اساتید و پیشکسوتان تئاتر استان اردبیل مجید برجعلی زاده، مهرزاد و فاطمه عظیمی بخش ارزیابی مرحله بازبینی را بر عهده داشتند. 

 

هنرمندان زمینه‌ساز جنبش‌های سازنده مردمی هستند

 امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این مراسم به ویژگی ها هنرهای نمایشی به ویژه هنر تئاتر پرداخت و گفت: امروز نقش هنر در تبین وقایع برکسی پوشیده نیست چراکه تولید محتوای  فاخر و هنرمندانه اثربخش است.

وی به برهه فعلی اشاره کرد و گفت: امروز در برهه‌ای به سر می‌بریم که شاهد هر دو جنگ سخت و نرم، ترکیبی و شناختی با ابزار رسانه هستیم و روشنگری حقایق امروز با زبان هنر و از طریق نمایش میسر می‌شود.

رجبی به نقش دستگاه‌های فرهنگی و هنری در جنگ شناختی اشاره کرد و گفت: رونق تئاتر در جامعه نیاز روز است و همه باید تلاش کنیم تا با بسترسازی های لازم مردم را با صحنه های تئاتر آشتی دهیم تا ضمن تقویت باورها، هنرمندانه به تبیین حقایق و دستاوردهای نظام پرداخته و در جامعه امیدآفرینی کنیم.

مدیرکل فرهگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل  تصریح کرد: هنرمندان زمینه‌ساز جنبش‌های مردمی هستند بنابراین باید بش از گذشته این قشر فرهیخته مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

 

هنرمندان بین‌المللی اردبیل شناسایی و معرفی می‌شوند 

 سید محسن لطیفی مدیرکل صدا و سیمای استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: همت، وحدت، یکپارچگی و اخوت در امورات جامعه در گرو نقش آفرینی هنرمندانه هنرمندان در عرصه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه هنرمندان بین المللی زیادی در اتان اردبیل مشغول فعالیت هستند گفت: همه باید تلاش کنیم تا با شناسایی این هنرمندان و معرفی انها به جامعه ضمن عزت‌آفرینی وآمیدآفرینی در جامعه، برای آینده نیز الگوسازی کنیم چراکه هنرمندان اردبیل حرف‌های زیادی برای گفتن در عرصه‌های بین‌الملی دارند.

 

محمدرضا خدایی دبیر پانزدهمین جشوره تئاتر بسیج در مراسم اختتامیه این جشنواره به معرفی منتخبین پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج پرداخت و گفت: در بخش نمایش خیابانی نمایش های «عتیقه» و «گزارش یک تابوت» و در بخش نمایش صحنه ای « خاطرات خانه ای که نیست» و «تکرار» با کسب عناوین برتر به مرحله کشوری راه یافتند.

 وی به معرفی منتخبین بخش خیابانی این جشنواره پرداخت و گفت: مهدی صالحیار به خاطر نمایش «گزارش یک تاوبوت» رتبه اول طرح و ایده بخش خیابانی را از آن خود کرد. طبق رأی داوران این بخش فاقد رتبه دوم و سوم بود.

خدایی به معرفی منتخبین بازیگری در بخش زنان نمایش خیابانی پرداخت وگفت: مهدیس قره‌زاده بازیگر نمایش «عتیقه» مقام دوم بازیگر زن در بخش نمایش خیابانی را از آن خود کرد و نساء محمدی نیز با بازی در همین نمایش به رتبه سوم دست یافت. طبق رأی داوران هیچ بازیگری شایسته رتبه اول نشد.

وی به معرفی بازیگر مرد بخش نمایش خیابانی پرداخت و گفت: بهمن محیطی به خاطر بازی در نمایش «گزارش یک تابوت» رتبه نخست را از آن خود کرد، اصغر نیکجو به خاطر بازی در نمایش «آتان» به مقام دوم دست یافت و سعید صمدی نیزبه خاطر بازی در نمایش «گزارش یک تابوت» سوم شد.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج به معرفی برترین‌های کارگردانی در بخش نمایش خیابانی پرداخت وگفت: زهرا فرضعلی زاده  کارگردان نمایش «گزارش یک تابوت» رتبه نخست را از آن خود کرد و فاطمه جعفری کارگردان نمایش «عتیقه» مقام دوم نیز بخش را از آن خود کرد. رتبه سوم این بخش برگزیده ای نداشت.

وی در ادامه سخنان خود به معرفی برگزیدگان بخش نمایش صحنه ای پرداخت و گفت:  مهدی مردوار به خاطر نمایش« تکرار» رتبه سوم طراحی نور را از آن خود کرد، محمد فولادلو به خاطر نمایش «خاطرات خانه ای که نیست» شایسته تقدیر بخش طرح نور نمایش صحنه‌ای شد. طبق آرای هیأت دوان این بخش برگزیده اول و دوم ندشت.

خدایی به معرفی منتخبین بخش طراحی گریم پرداخت و گفت: هاشم سپهری  به خاطر نمایش «سمفونی من و تو» دوم شد. سید سجاد سید هدی به خاطر نمایش «تیغی‌ها» و رضا صاحب‌نظر به خاطر نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» مشترکا در جایگاه سوم ایستادند. طبق آرای داوران این بخش رتبه اول نداشت.

وی به معرفی منتخبین بخش موسیقی نمایش صحنه‌ای پرداخت و گفت: رامین قاسمی آهنگساز نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» اول شد، طبق آرای داوران این بخش فاقد رتبه های دوم و سوم بود.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر به معرفی برگزیدگان بخش طراحی صحنه پرداخت و گفت: فرناز خدایی به خاطر نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» اول شد.کیوان باقلاچی به خاطر نمایش «سمفونی من و تو» دوم شد و مسعود کاظم‌زاده  به خاطر نمایش «تکرار» در جایگاه سوم قرار گرفت.

 

وی به منتخبین بخش بازیگر زن نمایش صحنه ای اشاره کرد و گفت: مریم راثی رحیمی به خاطر نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» اول شد. راشین رونقی به خاطر بازی در نمایش «سمفونی من و تو» دوم شد و نسرین محمدی بازیگر نمایش «خاطرات خانه‌ای  نیست» به همراه مهدیس سیفی بازیگر نمایش« ناگفته‌های گودال ابوفارس» مشترکا در جایگاه سوم قرار گرفتند.

 خدایی به منتخبین بازگر مرد بخش نمایش صحنه ای اشاره کرد و گفت: مهدی مردوار  بازیگر نمایش« تکرار» به مقام اول دست یافت، مصطفی سیمانور بازیگر نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» در جایگاه دوم ایستاد و کیوان پور محمدتقی  بازیگر نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» سوم شد.

وی به منخبین  بخش نویسندگی نمایش صحنه ای اشاره کرد و گفت: کامران شهلایی نویسنده  نمایش «خاطرات خانه ای نیست» اول شد.جمشید خانیان نویسنده نمایش «تکرار» دوم شد و مجید برجعلی‌زاده نویسنده نمایش «ایستگاه زمان» سوم شد.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر به معرفی برگزیدگان بخش کارگردانی نمایش صحنه ای پرداخت و گفت: رتبه اول کاردانی به نمایش « خاطرات خانه ای که نیست» به کیوان پورمحمدتقی  تعلق گرفت. مهدی مردوار کارگردان نمایش «تکرار» دوم شد. طبق آرای داوران این بخش برگزیده سوم نداشت.

خدایی گفت: نمایش های برگزیده این دوره از رقابت ها به جشنواره ملی که در هفته بسیج برگزار خواهد شد راه یافتند.

در پایان این مراسم ضمن تجلیل از خانواده شهیدان عظیمی و محمدزاده از شهدای هنرمند استان اردبیل، از پیشکوتان تئاتر استان، اعضا هیأت بازبینی و حامیان جشنواره از منتخبین پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج نیز تجلیل شد.

 

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها