تحقیر دولت «کارتر» توسط شهید رجایی

آمریکا که با پیروزی انقلاب اسلامی و اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ، موقعیت برتر خود را در منطقه از دست‌ داده بود، حضور نخست‌وزیر ایران را در نیویورک مغتنم شمرده و تلاش گسترده‌ای را برای برقراری تماس با وی در پیش‌گرفت، اما پاسخ منفی نخست‌وزیر ایران به درخواست مکرر ملاقات رهبران بلندپایه آمریکا، به تحقیر شدید دولت کارتر انجامید.
کد خبر: ۶۹۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳ - 19October 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دولت ایران برای منزوی ساختن عراق، در شورای امنیت سازمان ملل دست به افشاگری علیه این کشور و حامیان منطقه‌ای و جهانی آن زده و اعلام کرد که تا «پایان عادلانه جنگ» که تنها از طریق «سرکوب و مجازات تجاوزگر» میسر است، جنگ را ادامه خواهد داد.

تحقیر دولت «کارتر» توسط شهید رجایی

** رژیم بعثی به دنبال ایران هراسی

در مقابل دولت عراق نیز تلاش دارد سرنوشت دولت‌های منطقه را به سرنوشت خود و جنگ با ایران پیوند زند و با بهره‌گیری از هراس این کشور‌ها از انقلاب اسلامی، آنها را به ائتلاف علیه جمهوری اسلامی بکشاند.

** تلاش‌های نافرجام آمریکایی‌ها برای ملاقات با نخست‌وزیر ایران

تلاش‌های صلح با شرکت نخست‌وزیر ایران در اجلاس شورای امنیت وارد مرحله جدید شده و اقدام جمهوری اسلامی در سازمان ملل، این امیدواری را در محافل سیاسی ایجاد کرده که احتمال رفع بن‌بست جنگ وجود دارد.

اما آمریکا که با پیروزی انقلاب اسلامی و اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ، موقعیت برتر خود را در منطقه ازدست‌داده و اعتبارش در نزد دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس تنزیل یافته، حضور نخست‌وزیر ایران را در نیویورک مغتنم شمرده و تلاش گسترده‌ای را برای برقراری تماس با وی در پیش‌گرفته تا ضمن فراهم آوردن شرایط لازم برای آزادی گروگان‌های آمریکایی، موقعیت خود را در منطقه بهبود بخشد.

 اما پاسخ منفی نخست‌وزیر ایران به درخواست مکرر ملاقات رهبران بلندپایه آمریکا، به‌تحقیر شدید دولت کارتر انجامیده است. از جانب دیگر، ناتوانی امریکا در حفظ امنیت خلیج‌فارس، منجر به حضور رقبای اروپایی آن کشور در آب‌های منطقه گردیده و به‌این‌ترتیب هم‌پیمانان اروپایی آمریکا، ناتو به آرزوی دیرین خود در جهت گسترش حوزه مأموریت خود در خاورمیانه دست‌یافته‌اند.

** مصمم بودن ایران برای عقب راندن صدام از خاک خود

محمدعلی رجائی، نخست‌وزیر در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد: من صریحاً اعلام می‌کنم ملت ما مصمم است حتی با دنبال کردن یک جنگ طولانی و مردمی نه‌تن‌ها متجاوزین را سر جای خود بنشاند، بلکه با این عمل خود ملت برادر و مسلمان عراق را نیز به ماهیت رژیم ضد‌مردمی و نیز وابسته صدام هر‌چه بیشتر آشنا سازد و جوابی دندان‌شکن به امپریالیسم آمریکا دهد که مستقیم و یا غیرمستقیم به دولت بعث عراق کمک می‌نماید.

آمریکا با هواپیما‌های آواکس خود که در عربستان مستقر کرده، تحرکات ارتش دلیر جمهوری اسلامی ایران را ضبط و به عراق گزارش می‌دهد و با منحرف کردن سیستم‌های رادار، هدف‌های غلط به جنگنده‌های ما می‌دهد.

 ما به کسانی که از طریق بندر عقبه در اردن برای عراق اسلحه و مهمات و قطعات یدکی ارسال می‌دارند، هشدار می‌دهیم که تشبثات آنها بی‌جواب نخواهد ماند.

ما به دنیا ثابت می‌کنیم بدون این‌که برای مبارزه با استعمار غرب به استعمار شرق پناه ببریم، قادریم روی پای خویش بایستیم برای حفظ استقلال خود بیشترین بها را بپردازیم.

 ما صریحاً اعلام می‌کنیم که پایان عادلانه جنگ نظیر هر جنگ دیگر، جز با سرکوب و مجازات تجاوزگر امکان‌پذیر نخواهد بود. این آخرین و اصلی‌ترین حرف ماست، زیرا قبول آتش‌بس از سوی کشوری که مردمش زیر چکمه‌ها و رگبار‌های دشمن است، تثبیت وضع متجاوز و تحمیل تجاوز به کشور مظلوم است.

** شورای امنیت فاقد ضمانت اجرایی

شرکت ما در این شورا به‌منظور دادخواهی یا انتظار دفع تجاوز نظامی نیست. رجاء واثق داریم که اولاً شورای امنیت با پذیرش حق وتو برای زورمندان و دارا بودن مشکلات دیگر، عملاً قادر به خدمت جدی به ملل محروم و مستضعف جهان نیست و ثانیاً تاریخ گذشته شورا بیانگر این واقعیت است که در مواردی هم که شورا قادر به اتخاذ تصمیمات اصولی تحت‌فشار افکار عمومی جهان گردیده، بازهم در اثر مخالفت یک یا چند ابرقدرت، ضمانت اجرائی برای تصمیمات مزبور نداشته است.

منبع:

سلیمانی خواه نعمت‌الله، روزشمار جنگ ایران و عراق: تصمیم صدام به جنگ علیه ایران (کتاب نهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۴، صص ۲۶۶، ۲۶۷

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها