رئیس دانشگاه قم:

ضرورت تاسیس اندیشکده‌هایی برای حفظ میراث دفاع مقدس/ نهادینه‌شدن فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند خلق آثار پژوهشی است

حجت الاسلام «شریفی» با تاکید بر اینکه نیازمند تاسیس اندیشکده های جدیدی برای حفظ میراث دفاع مقدس هستیم، گفت: اگر خلق آثار و تحلیل اسناد دفاع مقدس توسط پژوهشگران و اساتید صورت نپذیرد، آن‌طور که شایسته‌است فرهنگ دفاع مقدس در جامعه نهادینه نمی‌شود.
کد خبر: ۶۹۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱ - 20October 2024

ضرورت تاسیس اندیشکده‌هایی برای حفظ میراث دفاع مقدس/ نهادینه‌شدن فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند خلق آثار پژوهشی استبه گزارش دفاع‌پرس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «احمدحسین شریفی» رئیس دانشگاه قم در آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: آثار پژوهشی اغلب تحلیل بر دفاع مقدس بوده و یا اینکه فراتحلیلی بر تحلیل‌های مربوط به حوزه دفاع مقدس است.

وی افزود: ، این مسئله بسیار پسندیده و با ارزش است و البته از فضای دانشگاهی کمتر از این انتظار نمی‌رود.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: مراکز متعددی در سطح کشور و همچنین در سطح استان قم در حوزه دفاع مقدس در زمینه‌های گوناگون در حال فعالیت هستند و آثار گران‌بهایی را خلق می‌کنند که جای تحسین دارد.

وی ادامه داد: قطعا خلق این آثار و به ویژه تحلیل و تبیین اسناد و آثار دفاع مقدس اگر توسط متخصصان این امر انجام نشود، آن‌طور که شایسته است فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه نمی‌کند.

رییس دانشگاه قم تصریح کرد: حفظ میراث دفاع مقدس به اقداماتی بیش از این اقداماتی که امروز در کشور در این حوزه انجام می‌شود، نیاز دارد.

وی عنوان کرد: در این میان دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها وظیفه‌ی بیشتر و مهم‌تری داشته و حتی نیازمند تاسیس اندیشکده‌های جدیدی در این حوزه هستیم، دانشگاه قم نیز هر چند اقدامات مهمی در این راستا انجام داده است، اما نباید به این میزان اکتفا شود.

دکتر شریفی خاطر نشان کرد: در همایش حاضر، تنها ۳۷ اثر جمع‌آوری شده است که بیشترین آثار نیز متعلق به اساتید دانشکده زبان و ادبیات فارسی است، در حالی‌که انتظار می‌رود فلسفه دفاع مقدس، اخلاقیات دفاع مقدس، الهیات دفاع مقدس و مسائلی از این قبیل نیز در رشته‌های گوناگون و در دانشکده‌های مختلف دانشگاه قم مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و آثار بیشتری خلق شود.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تمام نشده و همچنان ادامه دارد، گفت: مسئله دفاع هنوز زنده است و تمام شدنی نیست، تنها چیزی که امروزه تغییر کرده است نوع دفاع است، اگر در گذشته نوع دفاع، دفاع سخت بود هم اکنون نیاز به دفاع نرم احساس می‌شود، جامعه ما بیش از هر برهه دیگری نیازمند فرهنگ‌سازی در درون جامعه و دفاع نرم در برابر دشمن است.

رئیس دانشگاه قم در پایان تاکید کرد: دنیای امروز، دنیای روایت‌ها است، بسیاری از جوامع با استفاده از روایت‌ها واقعیت خود را به ناواقعیت تبدیل کرده و منتشر می‌کنند و چشم‌ها و دل‌ها را می‌ربایند، یکی از ضعف‌های جدی که جامعه ما در این زمینه دارد این‌که حتی همت جدی در روایت واقعیت‌های تاریخی و فرهنگی خود را ندارد که این نگرش و عملکرد باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار