پژوهشگران برگزیده دانشگاه قم در حوزه دفاع مقدس تجلیل شدند

آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در دانشگاه قم، با حضور رییس و جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان عرصه ایثار و شهادت در کتابخانه مرکزی دانشگاه قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶ - 20October 2024

پژوهشگران برگزیده دانشگاه قم در حوزه دفاع مقدس تجلیل شدندبه گزارش دفاع‌پرس از قم، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دفاع مقدس دانشگاه قم امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این آیین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رییس دانشگاه قم طی سخنانی با اشاره به دریافت ۳۷ اثر پژوهش در حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: بیشترین آثار متعلق به اساتید دانشکده زبان و ادبیات فارسی است.

وی افزود: این در حالی است که انتظار می‌رود فلسفه دفاع مقدس، اخلاقیات دفاع مقدس، الهیات دفاع مقدس و مسائلی از این قبیل نیز در رشته‌های گوناگون و در دانشکده‌های مختلف دانشگاه قم مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و آثار بیشتری خلق شود.

در ادامه این مراسم، دکتر مهدی محمدی مدیر روابط عمومی دانشگاه قم عنوان کرد: این دانشگاه در تحقیقات، آثار پژوهشی و پایان‌نامه در اغلب زمینه‌های دینی و انقلابی سبقه بسیار پرباری دارد.

وی افزود: برای مثال در همایش ایثار و شهادت که در سال ۸۸ در دانشگاه قم برگزار گردید، حدود ۶۲ مقاله در حوزه دفاع مقدس جمع‌آوری شد.

محمدی با ارائه آماری از پژوهش‌های انجام شده به مناسبت هفته دفاع مقدس سال جاری، گفت: در راستای سلسله برنامه‌هایی که دانشگاه قم در هفته دفاع مقدس برگزار کرد، پیشنهادی مبنی بر برگزاری برنامه‌ای در بخش پژوهشی دفاع مقدس توسط دانشگاه قم نیز مطرح گردید که طی یک فراخوان حدود ۳۷ اثر که غالب آنها مربوط به پایان نامه‌ها بود، دریافت شد.

وی افزود: از این ۳۷ اثر، ۱۹ اثر مربوط به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، یک اثر مربوط به پایان‌نامه دکتری، ۱۰ اثر مربوط به کتاب و ۷ اثر نیز مقاله بوده‌است.

دکتر قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه قم و رزمنده و آزاده دفاع مقدس نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس گفت: بسیاری از ابعاد دفاع مقدس برای نسل امروز نیازمند تبیین و روشنگری است، برای مثال باید این مسئله روشن شود که در جنگ ایران و رژیم بعث عراق، این رژیم بعثی بود که به خاک ایران تجاوز کرد و ایران در مقابل این تجاوز دفاع نمود.

وی با بیان اینکه نیرو‌های ایرانی تمامی حقوق بشردوستانه را طی این ۸ سال دفاع مقدس رعایت می‌کردند، افزود: این در حالی بود که بیشتر شهر‌های مسکونی ما زیر آتش دشمن بود و مردم غیر نظامی نیز مورد حمله قرار می‌گرفتند.

لازم به ذکر است: در میان آثار ارسالی به روابط عمومی دانشگاه قم در حوزه دفاع مقدس، رشته زبان و ادبیات فارسی با ۱۵ اثر در رتبه اول و رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با ۳ پایان‌نامه در رتبه دوم قرار گرفته است؛ علوم قرآن و حدیث و معماری نیز هر کدام یک اثر در این زمینه ارسال کرده‌اند. به‌طور کلی ۴۲ محقق در تدوین آثار نقش داشتند که ۲۱ نفر از آنان از میان خانم‌ها و ۲۱ نفر از آقایان بوده است.

بر این اساس، دکتر مهدی محمدی با ۷ اثر، دکتر محمدرضا یوسفی با ۶ اثر، دکتر احمد رضایی جمکرانی با ۶ اثر، دکتر سمیه خورشیدی با ۵ اثر، دکتر محمود مهرآوران با ۴ اثر، نسرین تجویدی با ۳ اثر، دکتر بهاءالدین اسکندری با۳ اثر، دکتر فولادی با ۳ اثر، لیلا حسینی با ۲ اثر و نفیسه رحمانی با ۲ اثر جزو پژوهشگران پرکار در تعداد آثار در حوزه دفاع مقدس در این مراسم معرفی شده و در پایان با حضور رییس دانشگاه قم و نماینده‌ای از سوی سپاه استان قم، از آنان تقدیر شد.

نمایشگاه آثار پژوهشی نیز در کتابخانه مرکزی دانشگاه برپا شده است و تا پایان هفته برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار