بحران در جامعه امنیتی آمریکا/ آیا اسناد بیشتری درز می‌کند؟

اسناد لو رفته اگرچه درباره اهداف رژیم صهیونیستی در خاک جمهوری اسلامی ایران سخنی نمی‌گوید، اما سطح اراده این رژیم و ابعاد نظامی نقشه آن‌ها را از طریق اشاره دقیق به تمرین‌های تاکتیکی و سلاح‌های انتخاب شده، تشریح می‌کند.
کد خبر: ۶۹۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹ - 21October 2024
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، افشای اسناد طبقه‌بندی شده دستگاه امنیتی آمریکا درباره جزئیات برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله به جمهوری اسلامی ایران، شوک بزرگی به مقامات آمریکایی، اسرائیلی و رسانه‌های غربی وارده کرده است.
 
بحران در جامعه امنیتی آمریکا/ آیا اسناد بیشتری درز می‌کند؟
 
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن تایید صحت اسناد، افشای آن را اتفاقی بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: «دولت ایالات متحده در حال بررسی انتشار غیرمجاز اسناد طبقه‌بندی شده است که برنامه‌های اسرائیل برای حمله به ایران را مورد ارزیابی قرار داده بود. اتهامات جدی در این خصوص مطرح شده است. در حال حاضر تحقیقات گسترده در حال انجام است و من به زودی نسخه‌ای از نتایج آن را دریافت خواهم کرد». 
 
جانسون که یکی از صهیونیست‌های شناخته شده در ساختار قدرت است، تصریح کرد: «با دوست خوبم بنیامین نتانیاهو صحبت کردم و به او قوت قلب دادم. به زودی یک جلسه مهم به صورت طبقه‌بندی شده برگزار می‌شود.»
 
پس از عملیات غرورآفرین «وعده صادق ۲» رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به این حمله پاسخ نظامی خواهد داد. طبعا از آن پس دو سوال مهم مطرح شد؛ اول اینکه حمله رژیم صهیونیستی چه ابعادی خواهد داشت و دوم اینکه چه نقاطی هدف قرار می‌گیرد؟ 
 
این اسناد طبقه‌بندی شده اگرچه درباره اهداف رژیم صهیونیستی در خاک جمهوری اسلامی ایران سخنی نمی‌گوید، اما سطح اراده این رژیم و ابعاد نظامی نقشه آن‌ها را از طریق اشاره دقیق به تمرین‌های تاکتیکی و سلاح‌های انتخاب شده، تشریح می‌کند. بر این اساس انتظار می‌رود که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی با یک ضربه کاری روبه‌رو شده است.
 
درز این اسناد همچنین به شکل بی‌سابقه‌ای از رویکرد ریاکارانه آمریکا در قبال بحران غرب‌آسیا پرده‌برداری می‌کند و نشان می‌دهد دولت این کشور از رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک ابزار نیابتی برای پیشبرد برنامه‌هایش در منطقه استفاده می‌کند. با این حال تحت هر سناریویی این اتفاق یک شکست تاکتیکی برای جامعه امنیتی آمریکا محسوب می‌شود. طبقه‌بندی این اسناد به‌گونه‌ای است که افزون بر ایالات متحده، سایر اعضای اتحادیه امنیتی موسوم به «پنج چشم» متشکل از بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و استرالیا نیز به آن دسترسی داشته‌اند. 
 
ظرف ۲۴ ساعت گذشته شماری از مقامات آمریکایی ضمن ابراز نگرانی شدید، ابراز امیدواری کرده‎‌اند که درز اسناد جاسوسی آمریکا از رژیم صهیونیستی به همین دو نسخه محدود باشد. همین مسئله نشان می‌دهد این اسناد، فقط دو ورق از اوراق یک گزارش جامع و به کلی سری محسوب می‌شود که به احتمال قوی شامل مشخصات دقیق اهداف رژیم صهیونیستی در خاک جمهوری اسلامی است. 
 
تهیه این اسناد به «آژانس اطلاعات جغرافیایی ایالات متحده» و «آژانس امنیت ملی» نسبت داده شده و شکل و شمایل آن‌ها شبیه به اسنادی است که قبلاً از پنتاگون درز کرده و کاملا از یک طبقه‌بندی‌ آشنا برای جامعه امنیت ملی آمریکا پیروی می‌کند. هر دو سند در تاریخ ۱۶ اکتبر تنظیم و به شکلی تامل‌برانگیز فقط یک روز بعد فاش شده است. این اسناد بر اساس رصد ماهواره‌ای و سایر اطلاعات مکانی تهیه شده و بر تمرین اسرائیل برای پرتاب موشک‌های بالستیک هوا به زمین، استفاده از هواپیما‌های سوخت‌رسان برای طی مسافت طولانی و جاسوسی هواپیما‌های بدون سرنشین دوربرد از ایران و سایر نقاط خاورمیانه تمرکز دارد.
 
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از حمله رژیم صهیونیستی متهم کرد. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» و پایگاه خبری «آکسیوس» نخستین رسانه‌های رسمی بودند که صحت این اسناد را تایید کردند. این اسناد نخستین بار در کانال تلگرامی «میدل‌ایست اسپِکتِیتِر» منتشر شد. این کانال تلگرامی در فضای رسانه‌های غربی متهم به طرفداری از ایران و محور مقاومت شده است. این کانال مدعی است که اسناد را از منبعی در جامعه اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است. 
 
مقام‌های دولتی ایالات متحده فقط به شرط ناشناس ماندن با رسانه‌های این کشور صحبت کردند، زیرا آن‌ها مجاز به گفت‌وگو درباره این موضوع نیستند. یک منبع آگاه امنیتی در دولت آمریکا خاطرنشان کرد: «این تحقیقات قرار است چگونگی درز اسناد را روشن کند. باید معلوم شود که آیا این اسناد به صورت عمدی توسط یکی از اعضای جامعه امنیتی ایالات متحده درز کرده یا با روش دیگری مانند هک به دست آمده است. همچنین باید بررسی شود که آیا اطلاعات سِرّی دیگری هم به خطر افتاده است یا خیر». 
 
انتهای پیام/ 944
نظر شما
پربیننده ها