لزوم همکاری با نخبگان برای معرفی شخصیت‌های ایثارگر محور مقاومت

مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر نخبگان و پژوهشگران بیش از پیش در حوزه ایثار و شهادت و مقاومت حضور فعال داشته باشند، افق پرورش انسان‌های متعالی در جامعه گسترده‌تر خواهد شد که به ترقی ما در این عرصه می‌انجامد.
کد خبر: ۶۹۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹ - 21October 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «حامد قوام» مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری همایش علمی پژوهشی ایثار که امروز (دوشنبه) با حضور هیأت داوران و پژوهشگران در تهران و به صورت ارتباط تصویری با مدیران فرهنگی بنیاد شهید در شهرستان‌ها برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری همایش‌های پژوهشی در حوزه ایثار و شهادت، تقویت کیفیت و اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی با احصای نظرات کارشناسان و متخصصان امر است.

حجت‌الاسلام حامد قوام

حجت‌الاسلام قوام افزود: صحبت از ایثار و شهادت صرفاً صحبت از یک رخداد نیست، بلکه صحبت از یک فرهنگ است که نقطه قوت فرهنگ ایران اسلامی و ملت ماست و باید برای صیانت و تقویت آن از حضور کارشناسان و متخصصان بهره گرفت تا با سرمایه‌گذاری علمی در این مسیر به تعمیق محتوا و ارائه نظریه‌های کاربردی اقدام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در عرصه علوم انسانی عقب هستیم و این حوزه از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و ارتباط مستقیمی با مدیریت فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد، باید توجه به این حوزه را افزایش دهیم تا در مدیریت هرچه بهتر و کارآمدتر جامعه موفق باشیم.

مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز به پشتوانه علمی و ارائه نظریه‌های متقن و عقبه‌های مطالعاتی دارد که برپایی همایش ایثار می‌تواند مسیر خوبی برای رسیدن به این هدف باشد.

حجت‌الاسلام قوام با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت نقطه قوت ملت ماست که اگر تقویت نشود، دشمن آن را به نقطه ضعف ما تبدیل خواهد کرد، گفت: امروز اگرچه در حوزه اقتصادی و کسب فناوری‌های روز دچار ضعف‌هایی هستیم، اما در حوزه فناوری‌های نرم مثل فرهنگ ایثار، در اوج قرار داریم که باید با اقدامات درست و اصولی مورد توجه مردم قرار گرفته و از آفات مصون نگه داشته شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: اگر ما به این حوزه نپردازیم، دشمن با برچسب زدن و جنگ روانی علیه ایثار و ازخودگذشتگی‌ها در جامعه سعی بر تضعیف نقطه قوت ما خواهد داشت و روح سلحشوری و شجاعت را از نسل جوان خواهد گرفت.

وی در ادامه به توهین صورت‌گرفته در یکی از کانال‌ها در فضای مجازی به مادر پنج شهید و دو جانباز اشاره و عنوان کرد: چندی قبل مادر پنج شهید و دو جانباز در مصاحبه‌ای فرموده بود که حاضر است برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اسلام دو فرزند جانبازش را هم تقدیم کند که این کانال معتبر مجازی در واکنش به سخنان این مادر، موضع ایشان را ناشی از سندرم خودتحقیری دانسته بود که این خود مصداقی از همان تضعیف روحیه جهاد و مقاومت است که با رنگ و لعاب علمی صورت می‌گیرد و وظیفه ما را در تقابل با این دست اندیشه‌های غلط، سنگین‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام قوام افزود: اساساً نگاه مادی‌گرایانه قادر به فهم درست از مقوله ایثار و شهادت نیست؛ لذا از درک عمق شجاعت و ازخودگذشتگی امثال آن مادر شهید، عاجز است؛ بنابراین در صورت کوتاهی ما برخی دانسته یا نادانسته هم‌مسیر با دشمن به تضعیف فرهنگ ایثار و نقاط قوت فرهنگی ملت ما خواهند پرداخت.

وی تأکید کرد: موفقیت‌ها در حوزه ایثار و شهادت و مقاومت باید رسانه‌ای و توسط نخبگان و اهالی علم و فرهنگ تبیین شود. در همین وقایع امروز فلسطین، ایستادگی و حمایت بی‌دریغ ملت ایران از آرمان‌های فلسطین نگاه‌ها به ایران و جبهه مقاومت را ارتقا داد، شبهات و فضاسازی‌های مسموم علیه ایران را زدود و بر حقانیت دفاع ایران از آرمان فلسطین صحه گذاشت.

مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: امروزه شناخت و تحلیل تحولات جهان سخت شده است؛ از این‌رو نقش تحلیلگران و کارشناسان متعهد و متخصص پررنگ‌تر از قبل می‌شود؛ چراکه اگر نخبگان و پژوهشگران بیش از پیش در حوزه ایثار و شهادت و مقاومت حضور فعال داشته باشند، افق پرورش انسان‌های متعالی در جامعه گسترده‌تر خواهد شد که به ترقی ما در این عرصه می‌انجامد.

وی افزود: در این راستا شخصیت‌های برجسته مقاومت باید مورد تحقیق و تحلیل قرار گرفته و درست و دقیق به جامعه معرفی شوند. شخصیت‌هایی همچون شهید «نصرالله» و شهید «سنوار» که خود اهل قلم بود و در زندان‌های رژیم صهیونیستی چند کتاب را ترجمه کرده بود، باید مورد توجه قرار گیرند تا در تقابل با جنگ رسانه‌ای دشمن، شخصیت آن‌ها دقیق و درست معرفی شود و افکار عمومی تصویر روشن و بی‌آلایشی از این عزیزان و امثال آنان داشته باشند و همین گامی باشد برای ممانعت از تحریف شخصیت‌ها و ستارگان جبهه مقاومت و ایثار.

حجت‌الاسلام قوام در پایان خاطرنشان کرد: ما برای ایجاد تحول در فرهنگ کشور و جامعه نیاز به ایجاد نهضت پژوهشی داریم تا به تقویت دستاورد‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی خود بپردازیم.

به گزارش دفاع‌پرس، «رحیم نریمانی» مسئول تشکل‌های شاهد و ایثارگر، «رضا البرزی» مدیرکل ستاد شاهد و امور ایثارگران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «آذردخت یوسفی» معاون بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «یونس پناهی» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «محدثه ولی‌زاده» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر، و «علیرضا قدیانی» پژوهشگر عرصه پدافند غیرعامل در نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۱۱۲

نظر شما
پربیننده ها