یادداشت/ امیر فتحی

پیامد عملیات‌های وعده صادق در ساختار رژیم صهیونیستی

رژیم‌صهیونیستی با ابزار‌های مختلف به‌ویژه «سانسور شدید» که بر فضای آن حاکم است همیشه تلاش می‌کند، ماهیت شکننده بازدارندگی خود را پنهان کند؛ اما این مسئله یعنی توان «بازدارندگی» رژیم در عملیات اخیر موشکی ایران کارایی خود را از دست داد و واقعیت آن افشا شد.
کد خبر: ۷۰۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴ - 26October 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس - امیر فتحی؛ اینک با اندک نگاهی به وضعیت کنونی اسرائیل و زعم هژمونی برترش نسبت به کشور فلسطین و تشریع این دیدگاه در سطح منطقه و بین‌الملل ملت‌ها به این امر خطیر رسیده‌اند که وجود اسرائیل به‌عنوان یک رژیم که حدود ۷۶ سال در جهت اثبات موجودیت خود در تکاپو و نزاع نابرابر با ملت شریف فلسطین در جهت اخذ مالکیت غیرقانونی زمین برای بقا و حفظ موجودیت دیگر لزومی ندارد و بدین سان در طی این سال‌ها در طی مذاکرات و معاهدات بی‌پایه و اساس در زمان رهبران مختلف فلسطین طریق خون را پیشه کرده و چه انسان‌های بی‌گناهی در جهت افکار پوشالی این رژیم منحوس از لطف زندگی محروم شده اند.

اسرائیل امروز به این مهم دست یافته است که نهضت مقاومت دیگر همانند گذشته ریشه‌ای سست و ضعیف ندارد و دیگر توان مقابله مستحکم با آن را ندارد به تعبیر سید شهید مقاومت سید حسن نصرالله به این واقع همگان رسیده‌اند که بنیان اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است.

پیامدهای عملیات‌های وعده صادق ۱و ۲ در ساختار «اسرائیل» و انعکاس این موج در  منطقه

اما باید دانست که در این مرحله از جنگ برخلاف مراحل قبل که گاهی از فشار آن کاسته می‌شد در افق این جنگ هیچگونه آتش‌بسی دیده نمی‌شود و به مدد الهی تا فتح و پیروزی ادامه خواهد داشت.

اسرائیل در طی این سال‌ها در صدد تضعیف جریان مقاومت بوده و در صدد تثبیت مقوله ناامیدی در بین مردم فلسطین و نهضت مقاومت بوده، اما به حول قوه الهی نصرت الهی امروز در ید سربازان مقاومت هست و خواهد بود و به نمونه‌ای از آن می‌توان به عملیات هفت اکتبر اشاره کرد که متفکر و مهندسی این عملیات برعهده مجاهد نستوه شهید یحیی سنوار اشاره کرد که ضربات مهلکی را بر پیکره و ساختار اسرائیل وارد کرد.

امروز آمریکا در رسانه‌های جمعی خویش به صورت مکرر اشاره دارد به این مطلب که در این جنگی که اتفاق افتاده هیچ گونه دخالتی ندارد، اما برهمگان محرز است مدل جنگ آمریکا تغییر کرده کلیه حمایت‌های تسلیحاتی و اقتصادی اسرائیل از سوی استکبار جهانی آمریکا می‌باشد و به نوعی آمریکا وارد جنگ نیابتی شده است.

در جنگ‌های گذشته نقاب‌های مختلفی از غرب را مشاهده کردیم مثلا در جنگ ۳۳ روزه حزب الله و دیده شدن توان نظامی حزب الله در انهدام تانک‌های مرکاوا اسرائیل و ... خیل کثیری در صدد عدم گسترش این دایره جنگی بودن منتهی با اقدامات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل در شش الی هفت سال گذشته انجام داده خصوصا ارائه تصویر دورقوزآباد در سازمان ملل از سوی او در صدد تشکیل یک جبهه جهانی علیه مقاومت بود.

به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اسرائیل باید بداند این جنگ دو تا پیروز ندارد یک طرف پیروز طرف دیگر شکست خورده است.

جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان‌زهوفا

توافق ندارد معادله سازی معنا ندارد این جنگ به قول اعراب الصراع الوجود نه الصراع الحدود یعنی باقی ماندن جهت بقا است به اذن الله جبهه مقاومت پیروز میدان پیکار است از کثرت پرده‌ها و صفحه‌های خشن و پرخون نباید ترسید دشمن آنچه را که داشته رو کرده و این تهدید‌ها طبل توخالی و در اصل راه اندازی نوعی جنگ روانی است و باید محکم و با قدرت در مقابل او ایستادگی کرد.

اسرائیل در جهت ثبیت موقعیت خود در منطقه و نشان دادن توان و جسارت خویش به ایران اقدام به موشک زدن به کنسولگری ایران در سوریه می‌نماید و سبب شهادت سردار شهید زاهدی و همراهان او می‌گردد. اما می‌توان شهادت این سردار پرافتخار اسلام را سرآغاز نوین قدرت ایران در منطقه و بین الملل اشاره کرد به فرموده رهبری در دیدار با خانواده محترم سردار شهید زاهدی: ((شهادت شهید زاهدی موجب پیامد‌های با ارزشی و با اهمیتی شد. عظمت جمهوری اسلامی ایران ظاهر شد و همه اینها به برکت شهادت ایشان بود)) پس سرآغاز وعده صادق ۱ به برکت خون مطهر شهید زاهدی و همراهان ایشان بود به طبع این اقدام دردآور و تجاوز به حقوق جمهوری اسلامی ایران حداقل هفت موشک بالستیک به اهداف نظامی از جمله پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرد و این اقدام موجی از نگرانی را در کارشناسان و اندیشکده‌های آمریکایی ایجاد کرد. این عملیات تداعی گر ۵ پیامد اساسی جهت جمهوری اسلامی شد: 

۱) احیای بازدارندگی

عبور ایران از خط قرمز‌ها و رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی با در نظر گرفتن جنگ نیابتی یعنی جنگ مستقیم با دولت آمریکا آنها در این بخش اصرار بر این مورد داشتند که ایران توان موشکی پایین دارد و هنوز به آن قدرت واقعی دست نیافته و تمام این حرف‌ها که از رسانه‌ها توسط مقامات نظامی او زده می‌شود کذب است این صحبت‌ها از این رو بوده که ایران قصد کنترل تلفات را داشته بی معنی است و از نظر نظریه پردازان نظامی این رژیم پذیرفتنی نیست.

۲) اعاده حیثیت 

 این قسمت عملیات وعده صادق۱ تشبیه به حمله عین الاسد در جواب ترور سردار حاج قاسم سلیمانی شد و اقدام موشکی تحت عنوان عملیات غرورآفرین وعده صادق ۱ در جواب ترور سردار زاهدی مستشار نظامی در سوریه بوده است، اما در ادامه باید گفت غافل از آن هستند که پاسخ ترور مظلومانه سردار سلیمانی هنوز گرفته نشده است و این اقدام فقط تلنگری بیش نبوده است. 

۳) آزمون پدافند رژیم اسرائیل

در این قسمت ایران نقاط ضعف پدافند رژیم صهیونیستی را مورد ارزیابی قرار داده تا در حملات آینده ضربات استراتژیکی بهتری را وارد نماید.

۴) افزایش قدرت نرم

این عملیات موقعیت ایران را در افکار عمومی عرب بهبود بخشیده است و موجب خرسندی مردم شریف فلسطین گردید و این سکوت اعجاب آور حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین سبب نگرانی به جهت انعکاس منفی این عملیات در میان افکار عمومی مردم فلسطین گردید.

۵) دستاورد دیپلماتیک

در این قسمت که حاصل از دستاورد عملیات وعده صادق است با همراهی چین و روسیه مانع محکومیت ایران در شورای امنیت سازمان ملل گردید در ادامه چین و روسیه خرسند از این جهت شدند که آمریکا از حمله مستقیم اسرائیل حمایت نکرده و ایران این موفقیت را مدیون تعویق عملیات و مشروط سازی عدم اجرای آن به محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق از سوی شورای امنیت است.

اما نگرشی به پیامد‌های عملیات وعده صادق ۲

۱) رژیم‌صهیونیستی با ابزار‌های مختلف به‌ویژه «سانسور شدید» که بر فضای آن حاکم است همیشه تلاش می‌کند ماهیت شکننده بازدارندگی خود را پنهان کند. اما این مسئله یعنی توان «بازدارندگی» رژیم در عملیات اخیر موشکی ایران کارایی خود را از دست داد و واقعیت آن افشا شد.

مراکزی که در عملیات وعده صادق ۲ مورد هدف قرار گرفتند از جمله پایگاه نواتیم جزو حساس‌ترین و سری‌ترین مراکز رژیم‌صهیونیستی به شمار می‌آمدند که به واسطه برخورداری از سامانه‌های پیشرفته و پیچیده در آن منطقه به ادعای برخی کارشناسان امن‌ترین نقطه دنیا محسوب می‌شود. هدف قرار دادن چنین مراکزی که از نظر سطوح و مکانیسم‌های حفاظت و امنیتی در دنیا بی‌نظیر بودند به این معناست که قدرت دفاعی و بازدارندگی رژیم صهیونیستی با وجود سامانه‌های پیشرفته دفاعی که سالانه میلیارد‌ها دلار صرف تجهیز و نگهداری آنها می‌شود زیر سوال رفته است. 

۲) عملیات وعده صادق ۲ در شرایطی انجام شد که جمهوری اسلامی ایران از هفته‌های قبل وعده انجام آن را داده بود؛ بنابراین رژیم در این مدت اقدام به ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت‌های پدافندی خود تا ۷ برابر کرده بود ضمن اینکه نقش ایالات متحده در ارتقای سامانه‌های ضدموشکی رژیم صهیونیستی هم قابل توجه بود؛ بنابراین انجام چنین عملیاتی که حدود ۹۰ درصد موشک‌ها با عبور از چندین لایه پدافندی متشکل از پدافند‌های منطقه‌ای و صهیونیستی به اهداف تعیین‌شده اصابت کردند یک «شکست اطلاعاتی و امنیتی» بزرگ برای تل‌آویو محسوب شد که نمی‌توان آن را پنهان کرد یا بر آن سرپوش گذاشت. 

۳) نتانیاهو با سرمستی از انفجار‌های پیجری و ترور سیدحسن نصرالله به اصطلاح درصدد ایجاد «نظم نوین» در منطقه بود، اما عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران پروژه اعلامی نتانیاهو مبنی بر نظم نوین که با ترور سیدحسن نصرالله از آن رونمایی کرده بود را در کمتر از یک هفته متوقف کرد.

در برآورد کلی، ایران موفق شد به گونه‌ای به اسرائیل ضربه بزند که این رژیم تصور نمی‌کرد یا انتظارش را نداشت. نکته مهم دیگر این است که درحالی که اسرائیل برای مقابله با حمله ایران همه کارت‌های دفاعی خود را رو کرد، اما ایران از همه کارت‌های تهاجمی خود استفاده نکرد در عین حال عملیات‌های وعده صادق با شناسایی قابلیت‌های دفاعی، نظامی اسرائیل و متحدانش و نحوه عملکرد آن کمک زیادی به ایران کرد و این کشور و متحدانش می‌توانند در تقابل‌های بزرگتر و جدی‌تر از این اطلاعات استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار