به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «محمد حسینزاده» مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست فعالان حوزه صنعت و رسانه اظهار کرد: این روزها واژههای غیرت و تعصب به خاک وطن و مقاومت تا پای جان، پرتکرارترین کلماتی است که در رسانههای جهان مخابره میشود. شهیدان پدافند هوایی، غیورمردان بیدار ارتش؛ شهیدان فراجا، حافظان امنیت کشور در سنگر دفاع از کیان و آرامش یک ایران و در خارج از مرزهای خاکی، شهیدان مقاومت، تعالی بخشان فرهنگ ایستادگی، جانانه ایستادند و این تعصب و ایستادگی زمینه رشد و بالندگی بخشهای دیگری، چون تولید در کشور را فراهم آورده است.
وی افزود: تولید ملی را میتوان واژهای از همان نوع غیرت و تعصب به وطن معنا کرد. اگر مصونیت مرزها و حفظ و صیانت از خاک ایران در گرو فداکاری و از جان گذشتگی سرباز وطن است؛ تولید کننده نیز سربازی است که از اقتصاد کشور محافظت میکند و تلاش میکند تا با تولید کالای ایرانی، ارز این مملکت از مرزها خارج نشود. هر تولید کننده که سلاح تولید خود را بر زمین بگذارد؛ راهی برای ورود تولیدات خارجی و خروج ارز ایرانی را باز میکند.
محمد حسین زاده بیان کرد: در این نشست که به بهانه رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره صنعت و رسانه در خدمت بزرگواران خانه صنعت، معدن و تجارت و خبرنگاران و اهالی رسانه هستیم، لازم میدانم بر ضرورت گفتمان میان ابعاد چهارگانه اقتصاد و صنعت تاکید کنم. چهار وجهی که باید محور برگزاری این جشنواره قرار گیرد. وی اضافه کرد: اولین وجه تاثیر گذار در امر اقتصاد و صنعت کشور تولید کننده است. محوریت این بعد از ابعاد چهارگانه واضح و مبرهن است و تمام تلاش بخش اقتصاد بر مبنای حمایت از تولید کالای ایرانی است و هرآنچه همت است باید بر ایجاد زمینه تولید کمی و کیفی بیشتر داخلی گمارده شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وجه دیگری که باید در این جشنواره به آن توجه شود؛ مصرف کننده کالای ایرانی است. هر مصرف کنندهای که به جای استفاده از کالای ایرانی، مشابه خارجیش را انتخاب میکند و اسیر برندها و جنگ روانی میان آنها قرار میگیرد؛ در حقیقت اجازه ورود تروریستهای اقتصادی را به کشور داده است.
وی افزود: وجه سوم این مربع، قانون گذاران و مسئولان حوزه اقتصاد هستند که اگر در مسیر تولید، سیاست گذاری درست را به کار گیرند، هم از نظر کمی و هم کیفی اقتصاد کشور رو به رشد خواهد رفت. سیاست گذاری در حوزه تولید نباید به گونهای باشد که به واسطه جلوگیری از واردات به کشور انحصار در تولید، اتفاق افتد و انگیزه برای رشد کیفی کالا و خدمات از بین برود و نه به گونهای باشد که دربهای واردات تا آن اندازه باز شود که تولید کننده توان رقابت با وارد کننده را نداشته باشد. سیاست گذاری و تنظیم واردات و صادرات یکی از مواردی است که بر دوش دولت و حاکمیت است. دولت باید طوری عمل کند که تولید کننده تمایل بیشتری برای سرمایهگذاری، تولید انبوه و توسعه در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد.
حسین زاده در خصوص وجه چهارم مربع صنعت و تولید کشور گفت: بعد تکمیل کننده این مربع، رسانهها هستند که این جشنواره نیز بر بنیان این بعد نهاده شده است؛ اما این وجه، شدیداً اثرگذار و تحت تاثیر تصمیمات سه بعد دیگر است؛ یعنی تولید کننده، مصرف کننده و سیاستگذار.
حسین زاده ادامه داد: رسانه است که میتواند مصرف کننده را تشویق به مصرف کالای ایرانی کند؛ تولید کننده را ترغیب به سرمایهگذاری و رشد در تولید کند و با تذکر تشویق و هشدار، حاکمیت را در تنظیم بازار تولید و واردات و صادرات هدایت کند.
وی اذعان داشت: ثمره جشنواره رسانه و صنعت باید افزایش تولید ملی و اقبال برای مصرف کالای داخلی و سرمایهگذاریهای داخلی باشد. ایجاد جذابیت بازار داخلی باید به حدی برسد و سیاست گذاری دولت باید به سمتی حرکت کند که سرمایهگذاران خارجی به سرمایهگذاری در داخل کشور ترغیب و تشویق شوند.
حوزههای پشتیبانی تولید هم در این میانه، اثرگذاری بالایی دارند. حوزههای انرژی، بانک ها، سرمایههای در گردش، باید زیر ذره بین رسانه باشد.
وی درباره تاثیر رسانه امروز بر حوزههای فعالیت در کشور گفت: البته رسانه تنها درج گزارش، خبر و یادداشت نیست؛ امروزه رسانهها آمیخته با هنرند. یک کاریکاتور تاثیرگذار، یک داستانک جذاب در بزنگاه درست، یک گزارش طنز دلنشین میتواند، قدرت اثرگذاری عمیق خود را بر روند تولید نشان دهد.
وی افزود: امروز، رسانههای رسمی در کنار انبوه رسانههای غیر رسمی باید کار را پیش ببرند. نوک پیکان هدف آنان باید به سمت ایجاد گفتمان برای تقویت و حمایت از تولید ملی و ایجاد تعصب و غیرت در مصرف کننده کالای ایرانی، نشانه برود. در این نشست، آنچه از مدیران رسانه میخواهم؛ شناخت و محوربندی درست از مسائل تولید در استان و انتقال آن به بدنه رسانه است. این جشنواره یک همت ملی برای تولید ملی است. وی در خصوص ایجاد اشتغال به عنوان پیامد تولید و رونق بازار سرمایه و کار گفت: هر شغلی که در استان ما ایجاد میشود؛ تنها یک فرد به ظاهر سر کار نرفته بلکه یک خانواده به آرامش و امنیت روانی رسیده است. یک کارفرما سفرهای را نه برای یک کارگر بلکه برای یک خانواده پهن میکند و چه بسا امنیت مالی میتواند زمینه کاهش و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی را فراهم کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دقت نظر رسانهها در بخش تولید و اقتصاد تاکید کرد و گفت: ابعاد پنهان تولید و برکات ایجاد شده به واسطه تولید نیاز به چشم تیزبین رسانه دارد تا شناسایی شود؛ کارگران موفق، کارفرمایان خلاق که به رشد تولید کمک کنند، در حوزه بهرهوری که با همت مهندسی خلاق مصرف انرژی کاهش مییابد؛ همه این موارد میتوانند موضوعاتی باشد که در میدان رصد رسانه قرار گیرد.
وی در پایان گفت: لازم میدانم به واسطه نوع مسئولیت و باور عمیق شخصی خویش بر استفاده از عبارات و واژههای فارسی بر برند کالاها و تولیدات ایرانی و نامهای تجاری تاکید و اصرار کنم. چرا که معتقدم صادر کننده ایرانی که جهادگر و سرباز عرصه صنعت کشور است زیبنده است که کالا و تولیداتش را به نام زیبای پارسی و فرهنگ ایرانی صادر کند، شایسته است که در بستهبندیها از ظرافتهای طرحهای اصیل ایرانی و نقوش زیبای پارسی استفاده شود. از شعر و ادبیات ایران برای معرفی کالا بهره برده شود. این گونه همراه با کالای ایرانی فرهنگ ایرانی نیز صادر خواهد شد.
انتهای پیام/