اوحدی: آزادگان و ایثارگران نماد تلاش در راه کسب علم و دانش هستند

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آزادگان ایرانی در دوره اسارتشان با وجود سختی‌ها، فشارها و ممانعت‌های ارتش بعثی عراق، به تحصیل علم و مهارت مبادرت ورزیدند و پس از آزادی نیز با ادامه تحصیل جزء نخبگان برتر کشوری شدند.
کد خبر: ۷۰۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶ - 05November 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سعید اوحدی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (سه‌شنبه) در اولین همایش تجلیل از برگزیدگان پویش ملی ایثار «من می‌نویسم» که با حضور «سید مصطفی آذرکیش» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین «سید رمضانعلی موسوی مقدم» نماینده ولی فقیه در این بنیاد شهید و امور ایثارگران در هتل بین‌المللی فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: روز ۱۳ آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است. تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی‌تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

سعید اوحدی

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین یاد شهیدان نصرالله و نیلفروشان را به مناسبت اربعین آنها گرامی داشت و افزود: مهم‌ترین فرمایش‌های اهل بیت (ع) و بزرگان دینی در حوزه رشد و تکامل انسان و تبیین فلسفه و خلقت بشر، درباره ضرورت پرداختن به علم است. در قرآن کریم نیز به اهمیت علم‌آموزی تاکید فراوان شده که در همین راستا شاید بتوان یکی از امتیازات بزرگ رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص) را مربوط به آغاز بعثتشان دانست که حضرت حق اولین آیات را با موضوع علم و دانش بر ایشان نازل کرد.

اوحدی گفت: حضرت رسول اعظم (ص) درباره فلسفه بعثت فرموده‌اند که من برای کامل کردن مکارم‌های اخلاقی مبعوث شده‌ام و در جای دیگری فرموده‌اند که من معلم مبعوث شدم و این حاکی از اهمیت علم و تعلیم و تربیت در نگرش اسلامی است. از طرفی علم‌آموزی در نوع خود اقدامی منحصر بفرد است که اسلام هیچ‌گونه محدودیتی برای آن وضع نکرده است، نه محدودیت زمانی، نه مکانی و نه حتی جنسیتی. امروز برخی کشور‌های مسلمان ادعا می‌کنند رهروی مبانی اسلامی هستند، اما زنان را از تحصیل منع می‌کنند که این درست در تقابل آشکار با آموزه‌های اسلامی است چرا که پیامبر اعظم (ص) در بیانی صریح، علم‌آموزی را بر زن و مرد مسلمان واجب کردند.

وی در تبیین عدم اعمال محدودیت زمانی و مکانی در علم‌آموزی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی تعبیر علم‌آموزی از مهد تا لحد (گور) را به کار برده‌اند. همانطور که نوزاد در آغوش والدین خود به آموزش مشغول است تا از همان بدو تولد راه و رسم زندگی را بیاموزد، این آموزش تا آخر عمر باید تداوم داشته باشد و به روش‌های مختلف صورت گیرد. در احادیث دیگری نیز از رسول اعظم (ص) آمده که علم را بیاموزید حتی اگر مجبور به سفر تا چین باشید و این نافی محدودیت مکانی برای علم‌آموزی است.

اوحدی ادامه داد: حضرت ختمی مرتبت (ص) در جای دیگری فرموده‌اند که برای به‌دست آوردن هر هدفی، مسیری وجود دارد و مسیر رسیدن به بهشت نیز علم‌آموزی است؛ البته در بیانات دیگری به آفت‌های این مسیر هم اشاره کرده و بر کسب علوم بی‌فایده نیز اشاره کرده‌اند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان خاطره‌ای مرتبط با ضرورت علم‌آموزی گفت: بنده از سال ۱۳۵۹ وارد دانشگاه شدم و با شروع جنگ به جبهه رفتم و سال ۱۳۶۱ اسیر شدم. در اسارت از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ داشتن قلم و کاغذ در اردوگاه‌های اسرای ایرانی ممنوع بود و اگر کسی را با قلم و کاغذ می‌گرفتند مجازات می‌کردند. در آن دوره ۸۰ درصد آزادگان ایرانی در سنی قرار داشتند که یا تازه دبیرستان را تمام کرده و یا در شرف ورود به دانشگاه بودند یا نهایتا ترم اول دانشگاه بودند. در اردوگاه موصل ۲ و ۴ که هر کدام ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ آزاده ایرانی را در خود جای داده بود، بیش از ۱۷۰۰ نفر آنان در این وضعیت بودند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در آن شرایط آزادگان ایرانی با گچ دیوار روی سیمان آموزش می‌دیدند یا گاهی اسرایی که در اردوگاه مجروح شده یا آسیب می‌دیدند وقتی برای عکس‌برداری به بهداری می‌رفتند و عکس رادیولوژی می‌آوردند، ما روی آن ورقه عکس خاک ریخته و آن را صاف می‌کردیم تا شبیه به تخته شود بعد با تکه چوبی روی آن می‌نوشتیم تا آموزش ببینیم. بعد‌ها با فشار آزادگان و حمایت صلیب سرخ جهانی ارتش بعث مجبور شد قلم و کاغذ در اختیار اسرای ایرانی بگذارد و کار آزادگان راحت‌تر شد. همین آزادگان وقتی به کشور بازگشتند بعد از گذراندن یک آزمون تعیین سطح باز به دانشگاه رفته و بع تحصیل پرداختند که از میان همان عزیزان، امروز ۱۰ هزار نخبه ایثارگر داریم که در کنار سایر نخبگان ایثارگر مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/ 112

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار