به گزارش دفاعپرس از رشت، آیتالله «رسول فلاحتی» نماینده ولیفقیه در گیلان امروز در آئین افتتاحیه هفدهمین جشنواره بینالمللی حرکت در دانشگاه گیلان، اظهار داشت: برای بهرهگیری از توانایی، ظرفیت و استعداد نخبگان در جامعه باید بسترهای لازم فراهم شود و برنامهریزی مناسب با همکاری دستگاههای متولی امر صورت گیرد.
وی با بیان اینکه دولت باید با نخبه پروری، کشف نخبگان در دانشگاهها و مراکز علمی از نخبگان حمایت کند، افزود: بسیاری از مشکلاتی جامعه امروز، به راهحلهای علمی نیاز دارد و این راهکارها از دل دانشگاهها بیرون میآید.
آیتالله فلاحتی، علم و دانش را موجب تداوم حیات انسان دانست و گفت: علم و دانش در فرهنگ و تمدن اسلامی جایگاه رفیعی دارد.
وی برگزاری چنین جشنوارههایی را بهترین فرصت برای رشد علمی جوانان خواند و ادامه داد: تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز میشود، انسانها از روزگار کهن و آن زمان که پا به عرصه تاریخ و حیات خود گذاشتند، شروع به آموختن و کشف راز و رمز اطراف خود و انتقام مفاهیم و اطلاعات به منظور بیان دیدگاه و نظرات خود کردند.
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر علمآموزی جوانان در دنیای علم و فناوری امروز، تصریح کرد: در فضیلت عالم و دانشمندِ متعهد و اهل عمل نیز روایات بسیاری وجود دارد.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه آنهایی که از علم علیه بشریت استفاده میکنند، خاطر نشان کرد: این نوع بهرهگیری از علم و دانش که موجب کشتار بشر میشود، آفت و انحراف است.
وی افزود: علم و معرفت از بالاترین هدایا و الطاف الهی بر بشر است که انسان با استفاده صحیح از آن میتواند به اوج نقطه کمال انسانی صعود نماید و از آن به عنوان پلکان ترقّی مدد بگیرد، ولی با این حال در صورت عدم استفاده صحیح از دانش، ممکن است دچار آفاتی شود که موجبات انحطاط و گمراهی هر چه بیشتر را فراهم نماید.
آیتالله فلاحتی، با بیان اینکه در جهان امروز هر کس که علم دارد؛ قدرت نیز دارد؛ ادامه داد: استفاده غیر اصولی از علم آینده بشر را به مخاطره میاندازد.
وی تصریح کرد: با افتادن علم به دست زورمندان و استفاده افسار گسیخته و غیر اصولی از آن، آینده تفکر بشر در معرض خطر قرار میگیرد.
نماینده ولی فقیه در گیلان کشف علم در جوامع را موجب به قدرت رسیدن ان جوامع دانست و بیان داشت: مسلمانان همیشه در طول تاریخ در پیشرفتهای علمی جلو بودهاند به طوری که در بسیاری از مباحث علمی جزو اولینها بودند.
انتهای پیام/