کارشناس مذهبی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (س) ساری:

فرهنگ مهدوی عامل هویت‌بخش و انسجام‌آفرین، برای شیعیان است

«مهدوی سیرت» گفت: فرهنگ مهدوی به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در تشیّع دارد به عنوان عامل هویت‌بخش و انسجام‌آفرین، برای شیعیان عمل می‌کند.
کد خبر: ۷۰۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰ - 20November 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، «حدیثه مهدوی سیرت» کارشناس مذهبی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (س) ساری امروز در نشست علمی با موضوع «تاثیر تربیت نسل مهدوی بر بعد شخصیتی انسان» در جمع طلاب این مدرسه، اظهار داشت: مهدویت از شاخصه‌های اصلی انسانی است؛ بنابراین انسان باید در جامعه امروز به گونه‌ای زندگی کند تا زمینه را برای حکومت مهدوی آماده کند، روشن است که این امر جزء از مقوله تربیت مهدوی محقق نمی‌شود، این نوع تربیت در اصطلاح به معنی پرورش و پروراندن انسان در چارچوب و اصولی است که شخص از نظر اعتقادی و جهان‌بینی اسلامی به مرتبه‌ای برسد که اعمال و اخلاق او جلوه‌ای برای زمینه‌سازی ظهور باشد.

فرهنگ مهدوی عامل هویت‌بخش و انسجام‌آفرین، برای شیعیان است

وی افزود: مهدویت در اندیشه‌ شیعی، یعنی اعتقاد به امام مهدی (عج) به عنوان ولی امر مسلمین که روزی ظهور خواهد کرد و نابسامانی‌ها را از گستره جهانی برخواهد داشت، همین باور ابعاد گوناگونی دارد که بعد تربیتی از جنبه‌های مهم آن است، زیرا مهدی باوری، شخصیت انسان را بر می‌انگیزد تا خود را برای یاری و سربازی امام عصر (عج) مهیا سازد، چرا که یک منتظر واقعی، به لحاظ روحی و روانی هر لحظه آماده حرکت و قرار گرفتن در کنار امام خود است تا تحت فرمان ایشان خدمت کند، بنابراین مهدویت و تربیت از دو جهت ارتباطی نزدیک و پیوندی عمیق باهم دارند.

این کارشناس مذهبی در ادامه این نشست گفت: مهم‌ترین تاثیرات تربیت با رویکرد مهدویت بر شخصیت انسان، تاثیراتی از قبیل: پویایی و تحرک، خوش‌بینی و نشاط، صبر، افزایش بهره‌وری در زندگی، هویت‌بخشی و انسجام‌آفرینی در انسان می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولین تاثیر تربیت بر شخصیت انسان در تلاش و پویایی هدفمند است، افزود: هدف اسلام، بیداری و زنده شدن حقیقی انسان‏ها و حرکت آن‏ها به سمت خداست، این حرکت روحی و فکری همان تخلّق به اخلاق الهی است؛ زیرا قرار است انسان به عنوان عالی‏ترین و کامل‏ترین مخلوق در مسیر خلیفه الهی قدم بردارد، به عبارت دیگر، اولین گام برای رسیدن به الله حرکت است، وقتی انسان حرکت کرد، تازه به اصطلاح قرآنی آن، حی شده و پیش از آن میت بوده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دومین تاثیر تربیت مهدوی بر شخصیت شادی است، زندگی در عصر غیبت، پر از ابتلاء و امتحان است، کسی که زندگی خود را با سبکی متناسب با انتظار موعود دربیاورد، روحیه با نشاط‌تری نسبت به دیگران دارد، البته مادامی که تمام زندگی او به رنگ انتظار باشد.

مهدوی سیرت با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت درونی سومین اثر از تربیت مهدوی بر بعد شخصیتی انسان است، گفت: انسان موجودی مختار است، در برخورد با مشکلات سه رفتار از خود می‌تواند بروز دهد با این توضیح که یا باید آن مشکل را شکل دهد یا تغییر دهد و یا اگر توانایی شکل‌دهی و تغییر را نداشته باشد، باید شجاعانه آن را تحمل کند، هر سه نوع رفتار نیاز به وسعت وجودی و ارتقای ظرفیت درونی دارد، هر چند که در همه انسان‌ها این ظرفیت گسترش وجودی و وسعت‌یابی به شکل قوه و پتانسیل وجود دارد، ولی تنها راه فعلیت‌یابی، دست‌یابی به وسعت وجودی تنها از طریق عبودیت وتربیت یافتن براساس مبانی وآموزه‌های دینی شکل می‌گیرد.

مهدوی سیرت در ادامه اذعان داشت: چهارمین تاثیر تربیت مهدوی بر شخصیت انسان هویت‌بخشی و انسجام‌آفرینی است، فرهنگ مهدوی به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در تشیّع دارد به عنوان عامل هویت‌بخش و انسجام‌آفرین، برای شیعیان عمل می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه پنجمین اثر تربیت مهدوی برشخصیت انسان، ایجاد تعهدآفرینی و قانون‌مداری در انسان است، خاطرنشان کرد: زندگی به سبک تربیت مهدوی و انتظار موعود، زندگی توأم با مسئولیت‌شناسی و انجام تکالیفی است که بر عهده یک منتظر گذاشته می‌شود، علت این امر هم آن است که چنین شخصی به خاطر معرفت بالا به امام او را عین‌الله‌الناظره و چشمان ناظر خداوند می‌بیند و کسب رضایتش را یگانه راه رستگاری می‌شمرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار