پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

آمریکا و طرح اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه

ایالات متحده آمریکا پیرو استراتژی خود که مبتنی بر عدم مداخله نظامی در بیرون از مرزهای آمریکا و به تبع آن سوریه استوار است از روز30 اکتبر کمتر از50 نیروی عملیات ویژه را به منظور آموزش نیروهای کُرد و ائتلاف عربی سوریه وارد استان حسکه کرده بود.
کد خبر: ۷۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ - 17February 2016

آمریکا و طرح اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روز 4 فوریه 2016، احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه گفته بود که عربستان آماده است تا ائتلاف به رهبری آمریکا را در اعزام نیروی زمینی علیه داعش در سوریه  کمک نماید. 

روز پنجم فوریه، اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده در فرودگاه نیلنز نوادا به اعلام آمادگی عربستان برای به دست گرفتن رهبری کشورهای مسلمان برای مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت که  فکر میکند عربستان و دیگر کشورها بهترین موقعیت را برای ایجاد این ترتیبات دارند که بسیار مثبت ارزیابی میشود.  پس از این، احمد عسیری روز ششم فوریه نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره ضمن تکرار دعاوی خود با استناد به تجربه عملکرد عربستان در یمن گفت: «ما می دانیم که حملات هوایی کافی نیست و نیاز به عملیات زمینی وجود دارد.»

ائتلاف - ائتلاف

روز هشتم فوریه عادل الجبیر وزیر دفاع عربستان سعودی بعد از کنفرانس خبری مشترک خود با جان کری، به خبرنگاران از گفتگو با وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، درباره احتمالات ورود نیروی زمینی و یا نیروهای ویژه به خاک سوریه برای مقابله با داعش در چارچوب ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا خبر داد و گفت که ایالات متحده آمریکا درباره اعزام نیروهای ویژه پادشاهی سعودی به سوریه دیدگاه مثبتی دارد و البته معتقد است که ائتلاف باید در این رابطه تصمیم گیری کند. الجبیر اذعان کرد که این ایده از سوی ایالات متحده آمریکا ارائه شده که عربستان سعودی تنها بخشی از آن خواهد بود. 

دعاوی عادل جبیر در حالی بیان شد که هیچ یک از دو طرف اشارهای به این مسئله مهم در مدت برگزاری کنفرانس خبری خود نکرده بودند.  با این وصف وزارت دفاع آمریکا روز نهم فوریه اعلام کرد که اشتون کارتر وزیر دفاع، با وزاری دفاع اعضاء ناتو در بروکسل دیدار و درباره راهکارهای بهبود و سرعت بخشیدن به شکست داعش مشورت کرده است. البته کارتر روز 10 فوریه طی سخنان معنا داری گفت که حکایت از عدم حمایت ائتلاف از ورود نیروهای زمینی به سوریه و در عین حال انفعال فعال در قبال کنش سعودیها داشت. به نحوی که جلوگیری از ورود نیروهای سعودی به سوریه را رد کرد و در عین حال اذعان کرد که این اقدام یکی از راههایی است که عربستان میتواند از طریق آن به مبارزه با داعش کمک کند.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز 11 فوریه با وزیر دفاع عربستان سعودی در بروکسل دیدار کرد و مجددا طی سخنانی که برایند آن عدم مشارکت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در اعزام نیروی زمینی به سوریه بود به محمد بن سلمان گفت که ائتلاف کشورهای اسلامی به رهبری عربستان سعودی، مکمّل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا خواهد بود.

با این وصف ژنرال احمد عسیری همان روز در مصاحبه با خبرگزاری العربیه گفت که تصمیم عربستان سعودی برای اعزام نیرو به سوریه به منظور تقویت تلاشها علیه «شبه نظامیان» نهایی و برگشت ناپذیر است. او در جملهای که تائید کننده برداشت عدم همراهی ایالات متحده آمریکا با عربستان بود گفت: «ما تنها به نمایندگی از عربستان سعودی تصمیم به اعزام نیرو گرفته ایم».

استدلال آمریکا در چرایی عدم اعزام نیروی زمینی به سوریه

استنکاف ایالات متحده آمریکا از مشارکت در طرح اعزام نیروی زمینی به سوریه در چارچوب طرح عربستان سعودی در حالی است که واحدهایی از نیروهای عملیات ویژه ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از روز 4 نوامبر 2015 در جبهه شمالی سوریه فعال هستند و در استان حسکه با نیروهای کُرد و ائتلاف عربی سوریه که با عنوان نیروهای دموکراتیک شناخته میشوند همکاری عملیاتی دارند. استدلال ایالات متحده آمریکا برای عدم مشارکت در طرح اعزام نیروی زمینی به سوریه پیش از این از سوی دریاسالار جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا در پاسخ به مطالبه مشابه کنگره ایالات متحده آمریکا بیان شده بود.

وی روز اول دسامبر 2015 درجلسه مشترکی بین کمیته خدمات نظامی کنگره، شخص وی و اشتون کارتر وزیر دفاع برگزار شده بود درباره دلیل عدم حضور زمینی در سوریه گفته بود: «داعش هیچ چیزی را بیشتر از حضور گسترده نیروهای زمینی ایالات متحده آمریکا در سوریه دوست ندارد تا بواسطه آن با اعلام عمومی جهاد نیروهای بیشتری را به این منطقه بکشاند».

ایالات متحده آمریکا پیرو استراتژی خود که مبتنی بر عدم مداخله نظامی در بیرون از مرزهای آمریکا و به تبع آن سوریه استوار است از روز30 اکتبر کمتر از50 نیروی عملیات ویژه را به منظور آموزش نیروهای کُرد و ائتلاف عربی سوریه وارد استان حسکه کرده بود.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، فرودگاه زراعی ابوحجر در جنوب شرق شهرک رمیلان در استان حسکه را بدون اطلاع دولت مرکزی به پایگاه عملیاتی و ستاد فرماندهی خود در خاک سوریه تبدیل کرده  و روز اول فوریه 2016، از سوی بِرِت مک کورگ نماینده ویژه اوباما با همراهی نیروهای بریتانیایی و فرانسوی که از سوی نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردستان همراه میشدند، مورد بازدید قرار گرفت. البته جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه روز 27 اکتبر2015 با کمیته خدمات نظامی کنگره آمریکا موضع دولت در قبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را نیز اعلام کرده و گفته بود: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع چیزی نیست که آن را توصیه کنیم زیرا با چالش بزرگ امنیتی وحقوقی همراه خواهد بود که مبارزه با داعش را از مسیر اصلی منحرف خواهد ساخت».

بنابر روند پیشین به نظر می توان به نتایج منطقی زیر دست یافت:

1. آمریکا، علیرغم حمایت از ورود نیروهای زمینی عربستان برای مبارزه با داعش در این روند مشارکتی نخواهد داشت.

2. توجیه عربستان سعودی تا پیش از اعلام عدم رهبری نیروهای زمینی توسط آمریکا، مقابله با داعش بود و بعد از آن ادبیات کاربردی صریحا به مقابله با شبه نظامیان تغییر کرد که اصطلاحا برای معرفی نیروهای برون مرزی مقاومت در سوریه به کار برده میشود.

3. تصمیم قطعی عربستان سعودی برای ورود زمینی به سوریه در واکنش به پیشرفت نیروهای مقاومت به سمت مرزهای ترکیه در شمال و احتمال انسداد کامل مسیر تامین لجستیک معارضین در جبهه شمال غرب و به طور خاص حلب است.

4. براساس روند یاد شده ازیک زاویه تحلیلی، ایالات متحده آمریکا متهم به عدم برخورداری از استراتژی مشخص در پرونده سوریه است و از یک زاویه متعارض، ایالات متحده آمریکا با پرهیز از اقدامات هزینه آفرین پرونده سوریه را در کشمکش بین کنشگران منطقهای رها ساخته است.

5. نتیجه منطقی حاصل از گزینه چهارم، شکست و برقراریِ مدوامِ موازنه قوا بین طرفهای منطقه ای درگیر در پرونده سوریه است که اتفاقا منازعه را به جای مرزهای جنوبیِ همجوار اسرائیل در مرزهای شمالی و در فاصله 1500 کیلومتری سرزمین های اشغالی پیگیری می کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار