محقق روسی:

امام خمینی (ره) نقش ویژه‌ای در رفع اختلافات شیعه و سنی داشت

همایش «ایران و تحولات منطقه: چالش‌ها و چشم‌اندازها» با حضور ایران‌شناسان برجسته روسیه به موضوع نقش و جایگاه ایران در تحولات جنوب غربی آسیا پرداخت.
کد خبر: ۷۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱ - 21February 2016

امام خمینی (ره) نقش ویژه‌ای در رفع اختلافات شیعه و سنی داشت

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، این همایش علمی با مشارکت انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه و بنیاد بینالمللی ایرانشناسی روسیه و حمایت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو برگزار شد.

والری آندروسوف، رییس انستیتو شرقشناسی روسیه در آغاز همایش با اشاره به تحولات میان ایران و روسیه و تسریع در روند گسترش همکاریهای دوجانبه گفت: این تحولات تغییرات اساسی در منطقه را به دنبال داشته است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان این که روابط ایران و روسیه تا سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است، اظهار کرد: به تازگی در دیداری که با سفیر ایران در مسکو و ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی داشتم، هر دو تأکید داشتند که در مشارکتهای ایران و روسیه باید عرصههای فرهنگی، علوم و فنون و فناوریها نقش مهم ایفا کنند.

رییس انستیتو شرقشناسی روسیه همچنین بر لزوم مطالعه و تحقیقات بیشتر در مورد فرهنگ و تمدن ایران زمین تأکید کرد.

وی گفت: روابط ایران و روسیه گسترش یافته و دو کشور به یکدیگر نزدیک شده است و نیاز به بنیادی وجود دارد که اطلاعات و موضوعات مربوط به این کشور را بررسی و در چارچوب آن در حوزههای فرهنگی و تمدنی ایران تحقیق صورت گیرد.

رضا ملکی، رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه سخنران بعدی این همایش بود که مقالهای با موضوع «گفتمان انقلاب اسلامی و تحولات منطقه» ارائه داد.

وی گفت: در طی سه دهه اخیر سه جریان ایرانهراسی، اسلامهراسی و شیعههراسی در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی و رشد بیداری ملتها رو به گسترش بوده است.

ملکی ادامه داد: این سه جریان با در اختیار داشتن ماشین رسانهای و تبلیغاتی گسترده، تلاش میکنند با تصویرسازی غلط و مغرضانه از اسلام، شیعه و ایران و معرفی دین اسلام، مذهب شیعه و کشور ایران، غیرمسلمانان را نسبت به اسلام و ایران و اهل سنت را نسبت به شیعه و ایران نگران سازنند. در حالیکه وحدت امت اسلام و استکبارستیزی، دو محور اساسی از گفتمان انقلاب اسلامی به شمار میرود.

وی تأکید کرد: ریشه اصلی این توطئهها به ترس استکبار و در رأس آن آمریکا و ایادی آن، از رشد گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری ملتها در منطقه و جهان مربوط است.

پس از آن آلکساندر کوزنتسف، معاون انستیتو پیشبینی و تعدیل ستیزههای سیاسی روسیه نیز در سخنان خود به نقش وحدتبخش رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) نقش مهمی در رفع اختلافات میان شیعه و سنی داشت و همواره بر وحدت و اتحاد مسلمانان تأکید داشت.

وی ادامه داد: در زمان حاضر جمهوری اسلامی وحدت و یکپارچگی مسلمانان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

این کارشناس روس گفت: بسیاری از طرفداران اسلام انحرافی از سیاستهای آمریکا در منطقه پیروی میکنند. نقش و اقدامات ایران برای وحدت مسلمانان جهان در خور تحسین است.

ویاچسلاو بلوکرنیتسکی، معاون انستیتو شرقشناسی روسیه نیز در سخنانی با تأکید بر اهمیت روابط ایران و روسیه گفت: ایران همواره در مرکز تحقیقات ما در حوزه منطقه خاورمیانه قرار دارد و در مرکز مطالعات خاورمیانه در انستیتو شرقشناسی ایران از اهمیت کلیدی برخوردار است.

وی تأکید کرد: روابط ایران و روسیه به سرعت توسعه مییابد و دو کشور در حوزههای مختلف با یکدیگر همکاری میکنند و این امر موجب رضایت خاطر بسیاری از کارشناسان روس و دوستان ایران را در روسیه فراهم آورده است.

آلکساندر مالیاسوف، سفیر سابق روسیه در ایران نیز در سخنانی در این همایش گفت: برجام که در ماه ژوئن امضا شد، به لغو تحریمهای جمهوری اسلامی ایران منجر شده است و در واقع پیروزی و موفقیت دیپلماتهای ایرانی بود که دیپلماتهای روس هم در کسب آن مشارکت و نقشآفرینی کردند.

وی افزود: این توافق مهم و تاریخی مسیر برای مشارکت ایران در مبارزه با تروریسم بینالمللی را هموار کرده است که برای تأمین امنیت منطقه اهمیت حیاتی دارد.

علی مهری، کارشناس سیاسی سفارت ایران در مسکو، نینا مامدووا، رییس مرکز مطالعات ایران در انستیتو شرقشناسی روسیه و ایرینا فئودوروا، کارشناس امور ایران انستیتو شرقشناسی روسیه، دیگر سخنرانان این همایش علمی بودند.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار