رویوران در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

عملیات زمینی در سوریه توسط ریاض و آنکارا امکان ندارد/ هدف آمریکا از برقراری آتش‌بس تغییر تحولات میدانی است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هدف آمریکا از برقراری آتش‌بس تغییر تحولات میدانی به نفع متحدانش است، گفت: هدف ترکیه و عربستان از حمله زمینی به سوریه برگرداندن شرایط میدانی به نفع خود و نجات تروریست‌ها از شکست و نابودی قطعی است.
کد خبر: ۷۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷ - 21February 2016

عملیات زمینی در سوریه توسط ریاض و آنکارا امکان ندارد/ هدف آمریکا از برقراری آتش‌بس تغییر تحولات میدانی است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پیروزیهای ارتش سوریه و همپیمانان آن بر تروریستها، تحولات این کشور را به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسانده و دست برتر ارتش سوریه در میدانهای نبرد نیز سبب شده است که پشتیبانان تروریسم در وضعیت ناگواری قرار گیرند. تا جاییکه این روزها مقامهای ریاض و آنکارا از حمله زمینی قریب الوقوع به سوریه سخن به میان میآورند.

در همین خصوص حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس اظهار داشت: هدف ترکیه و عربستان از حمله زمینی به سوریه برگرداندن شرایط به نفع خود و نجات تروریستها از شکست و نابودی قطعی است و امکان عملیات زمینی در سوریه توسط ریاض و آنکارا وجود ندارد. چون دولت سوریه در سازمان ملل عضویت دارد و هرگونه عملیات هوایی و زمینی در سوریه بدون درخواست قانونی دولت مشروع این کشور به عنوان تجاوز به حریم آن به شمار میرود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: با ورد مستقیم عربستان و ترکیه به بحران سوریه قانون بینالملل به شدت دچار نقض میشود و این به نفع غربیها نیست، الان غربیها به دنبال چنین چیزی نیستند به همین دلیل این اظهار نظرها بیشتر برای فشار، بلوف رسانهای و انجام اهداف دیگر صورت میپذیرد و حمله زمینی به سوریه در حال حاضر امکان ندارد.

وی با اشاره به اینکه ناتو به ترکیه اعلام کرده است که اگر وارد جنگ سوریه شود از این کشور حمایت نخواهد کرد، خاطرنشان ساخت: عدم حمایت ناتو از ترکیه در صورت حمله زمینی به سوریه نشان دهنده این است که غربیها در صدد حمایت از حمله زمینی به سوریه نیستند و لذا با تهدید روسیه از ورود ترکیه به جنگ سوریه جلو گیری میکنند.

رویوران تصریح کرد: ترکیه نمیتواند به سوریه حمله کند چراکه روسیه اعلام کردهاست که امنیت سوریه بخشی از امنیت این کشور محسوب میشود؛ این یعنی اینکه ترکیه نمیتواند علیه روسیه اعلام جنگ کند؛ اعلام جنگ علیه روسیه بدون چراغ سبز غرب و حمایت آنها ناتو امکان پذیر نیست.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه در خصوص تحرکاتی که این روزها از سوی غربیها و آمریکاییها برای انجام مذاکرات آتشبس در سوریه آغاز شده است، گفت: غرب و عوامل منطقهای آن از جمله عربستان و ترکیه با حمایت از تروریستها در سوریه سرمایه گذاری زیادی کردهاند اما آنچه که هم اکنون در سوریه اتفاق میافتد این است که ارتش سوریه و همپیمانان آن در مناطق مختلف پیشروی میکنند و تحولات میدانی به نفع سوریه و متحدان آن است. لذا غربیها و آمریکاییها برای اینکه شرایط موجود را به نفع خود تغییر دهند به دنبال پیگیری بحث آتشبس هستند.

وی در خصوص موضع دولت سوریه و روسیه در قبال برقراری آتشبس افزود: دولت سوریه و روسیه به شرط عدم تغییرات میدانی پذیرفتهاند که در مناطقی آتشبس برقرار شود و در مناطقی که گروههای تکفیری حضور دارند، نبرد را ادامه دهند.

رویوران با تاکید بر اینکه آمریکا و متحدانش در براندازی دولت سوریه شکست خوردهاند، خاطرنشان کرد: افقی که در حال حاضر در سوریه شکل گرفتهاست، این است که غرب و آمریکا در سوریه شکست خوردهاند اما سعی میکنند از طریق مذاکره بین دولت و مخالفان سهمی را برای خود در سوریه تعیین کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان افزود: دولت سوریه، روسیه و ایران اعتقاد دارند که گفتوگو بهترین راه حل بحران سوریه است چراکه فقط با حضور در میدان، بحران پنج ساله این کشور حل نمیشود بلکه سوریه باید برای خروج از این بحران یک نوع آشتی ملی با همه گروههای سیاسی برای تعیین حاکمیت آینده سوریه داشته باشد. به همین دلیل است که بحث مذاکره همچنان به عنوان یک راه حل اساسی از سوی همه طرفها مطرح میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار