به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاعپرس، «غلامرضا ظریفیان» استاد تاریخ، راوی دفاع مقدس و از رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در آن در نشست هماندیشی با راویان دفاع مقدس ویژه لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) که به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگکننده سپاه و سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف، رئیس این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: مباحث انسانی زمانی پایدار شده و امکان انتقال مییابد که از سطح توصیف، تحلیل و تبیین به سطح نظریه برسد. اگر بشر توانسته میراث خودش را نسل به نسل منتقل کند مثلا اگر افلاطون و ارسطویی امروز هنوز زنده است به این دلیل بود که توانستند مباحث و افکار خود را به نظریه تبدیل کنند. نظریهها هستند که به مباحث فکری و انسانی انسجام میبخشند و آیندهنگری را به بشر میآموزند.
وی افزود: اگر غرب امروز توانسته است به عنوان یک هژمون (سلطه) ظاهر شود، چون توانسته بسیاری از مبانی فکری و تجربیات زیستی خود را به نظریه تبدیل کند در حالیکه فرهنگ و میراث فرهنگی و فکری ما با وجود غنای دهها برابری از فرهنگ غرب نتوانسته به این مرحله برسد. «مارکس» یک نظریه الحادی ارائه داد ولی توانست یکصد سال با نظریهاش دنیا را تکان بدهد، لذا ما هم باید وارد مرحله نظریهپردازی شویم و این ظرفیت را هم داریم.
ظریفیان تصریح کرد: اگر دفاع مقدس تبدیل به نظریه نشود و به سطح بالاتری ارتقا نیابد، ماندگار نخواهد شد. در صورت غفلت، این جنگ هم تبدیل به یک سند تاریخی میشود و در ردیف هزاران سند تاریخی دیگر قرار میگیرد و افتخارات تاریخمان در کتابهای تاریخی خواهد ماند و صرفا جهت مطالعه افراد مورد استفاده قرار میگیرد از اینرو اگر تاریخ دفاع مقدس را تبیین نکرده و نظریهپردازی نکنیم نمیتوانیم آن را هژمونیک کنیم؛ بنابراین ما باید از سطح توصیف وقایع جنگ به سمت یک نظریه حرکت کنیم و این ظرفیت در دفاع مقدس وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تاریخ ایران بخاطر جغرافیا و ژئوپلتیک آن دارای یک تاریخ بیقرار است، گفت: اگر از سه هزار سال پیش هم بررسی کنید تا امروز در مییابید که بخش اعظم کشور ما بیابان است و شهرهای اصلی ما از آن موقع تاکنون ثابت مانده و در هر شهری هم که زندگی کردیم عمدتا با بلایای طبیعی ازجمله سیل و زلزله روبهرو بودهایم، مثلا در سال ۱۳۹۹ خورشیدی طبق آمار، کشور ما ۵۸۰۰ بحران طبیعی را از سر گذرانده است؛ از طرف دیگر به دلیل برخورداری از ظرفیتهای بالای فرهنگی و طبیعی از جمله چهارفصل بودن اقلیم کشور همواره مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است.
این راوی دفاع مقدس افزود: در یک محاسبه تاریخی دریافتیم که در طول تاریخ نزدیک به هزار و ۲۰۰ حمله کوچک و بزرگ به ایران شده، اما آنچه که سبب پایداری و ماندگاری این سرزمین شده است، منابع انسانی آن است که توانسته این بحرانهای طبیعی و جغرافیایی را مدیریت کند، مثلا در اواخر دوران زندیه، تبریز با خاک یکسان شد، اما شش سال بعد توسط همین مردم ساخته شد و مکرر از این دست اتفاقات رخ داده است. ظرف ایران آنقدر بزرگ است که از دل آن کسانی، چون کوروش و حافظ برآمده و از سوی دیگر در این سرزمین ولایت امیرالمومنین (ع) به رسمیت شناخته میشود و این قرار در چنین تاریخ بیقراری، ماحصل اراده مردم این سرزمین است.
پیشکسوت لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) ادامه داد: ظرفیتهای انسانی ایران همه این بیقراریها را تبدیل به قرار کرده و توانسته مهاجمین به خود را از حمله اسکندر و اعراب گرفته تا مغول را در خود هضم کند و آنها را شبیه به خود کند و از دل این صبوری و رنج، مانند یک آسیاب آنها را در خود حل کرده و افرادی، چون حافظ، سعدی، مولوی، ابن سینا و ملاصدرا را به تاریخ معرفی کرده است. این ایرانی بوده که آن بیقراری را تبدیل به این قرار کرده و از دلش کارها و انسانهای بزرگ بیرون آورده است؛ دیگران مفاخر ما را در غرب آسیا ندارند، حافظ و سعدی و ابن سینا ندارند، لذا اگر میخواهیم دفاع مقدس را عمومی کنیم، باید در کنار اسلام، ایران را هم به عنوان ظرف پذیرش این محتوا (اسلام) بپذیریم.
ظریفیان تأکید کرد:جامعه ما به ایران تعلق دارد، در فرهنگ تاریخنگاری جنگ هشت ساله، ایران مورد غفلت واقع شده است. این ایران است که بستری فراهم کرد تا تشیع در آن خوب شکل بگیرد، سرزمین ما خطه مقدسی است و این سخنان ربطی به ناسیونالیزم افراطی و ایرانشهری و امثالهم ندارد؛ لذا فکر میکنم در بحث تاریخنگاری باید به مساله ایران به صورت ویژه بپردازیم.
وی در پایان با اشاره به ماندگار شدن بسیاری از داستانهای فارسی که با تکیه بر عناصر ایرانی برای کودکان و جوانان نوشته شده است، گفت: ۸۰ درصد داستانهایی که با نمادهای ایرانی ساخته و پرداخته شده است در میان کودکان رواج پیدا کرده است. نسل یادگاران جنگ همین است، تعلقاتش هم مشخص است، اما از نسل کوودک و نوجوان و جوان نباید غفلت کرد ومطمئن هستم این سرمایههای معنوی را میتوانیم تبدیل و بازتولید کنیم به شکل داستانهای قابل فهم و جذاب که اگر این کار را نکنیم آن انقطاع بیننسلی میان نسل جوان و نسل دوران دفاع مقدس به طور جدی رخ خواهد داد.
انتهای پیام/ 112