در گفت‌وگو با مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد مطرح شد؛

رشد چشمگیر چاپ کتابهای دفاع مقدس نسبت به سال گذشته

در سال 94 آمار چاپ چند برابر شد14 کتاب توسط خود اداره حفظ آثار چاپ شده و 11 کتاب هم با مشارکت سازمان ها و در مجموع 24 عنوان کتاب چاپ شد که دو یا سه عنوان کتاب هم تا پایان سال در دست چاپ و نشر می باشد.
کد خبر: ۷۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ - 03March 2016

رشد چشمگیر چاپ کتابهای دفاع مقدس نسبت به سال گذشته

به گزارش دفاع پرس از یزد، درهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب یزد که با حضور ناشران داخلی و  خارجی برگزار شد، در غرفه انتشارات خط شکنان لحظاتی در خدمت سرهنگ رجبی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد بودیم و با وی در خصوص کتاب و کتابخوانی و فرهنگ ایثار و شهادت گفتوگو کردیم.

در ادامه مصاحبه اختصاصی دفاع پرس را با سرهنگ رجبی مرور می کنیم.

دفاع پرس: نقش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در توسعه فرهنگ شهری کتاب و کتابخوانی چیست؟

در سیره و روش ائمه اطهار تأکید بسیاری به کتاب و کتابخوانی و تفکر در حوزه های دینی شده است. مقام معظم رهبری نیز می فرمایند هرگاه در جامعه به وضع کتاب و کتابخوانی می نگرم متاسف می شوم و این نشان دهنده این است که باید تغییراتی در این زمینه حاصل شود؛ ما در مقایسه با کشورهای دیگر سرانه کتابخوانی بسیار کمتری داریم.

سه وزارت خانه فرهنگی داریم، وزارت آموزش و پرورش که از کودکی نقش بسیار مهمی را برای فرزندانمان ایفا می کند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ترویج این فرهنگ می کوشد و وزارت آموزش عالی که نقش به سزایی در حوزه فرهنگ دارد و علاوه بر این نهادها بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مکتوب کردن خاطرات و زندگی نامه ها تلاش می کند.

دفاع پرس: تاکنون چقدر از زندگی نامه شهداء و ایثارگران در استان یزد مکتوب شده است؟

در حدود 27 سالی که از دفاع مقدس می گذرد  در حدود 250 عنوان کتاب توسط همه نهادهای فرهنگی استان به چاپ رسیده است و این نشان می دهد که همه نهادهای فرهنگی باید فعال تر عمل کنند. بر همین اساس در این سازمان طرحی به نام " السابقون" را که طرح جمع آوری و مکتوب کردن زندگی نامه همه شهداء و ایثارگران استان است را در دست اجرا داریم.

دفاع پرس: از طرحی به نام " السابقون" یاد کرده اید کمی در این خصوص توضیح دهید.

اداره حفظ آثار با هماهنگی هایی که با نهادهای همسو اعم از سپاه الغدیر استان، حوزه هنری، جهاد کشاورزی، بنیاد شهید و نیروی انتظامی به عمل آورده است، قرار شده همه نهادها در این حوزه از کارهای موازی و تکراری جلوگیری کنند و چاپ کتاب ها با هماهنگی و مشارکت این نهادها انجام شود، تا کنون کمتر از 250عنوان کتاب در خصوص شهداء و ایثارگران، آزادگان و جانبازان به صورت مشارکتی چاپ شده که البته این مقدار کتاب با توجه به تاکید مقام معظم رهبری که نگذارید دوران دفاع مقدس از یادها برود قطعا کم است.

ما طرح "السابقون" را از ابتدای امسال در استان کلید زدیم و افرادی را در سطح استان مشخص کردیم که در حال جمع آوری اطلاعات می باشند. در این استان حدود 40000 نفر ایثارگر در جبهه ها حضور پیدا کرده اند که تا کنون اطلاعات 2000 نفر جمع آوری شده است، ولی ما امیداوارم با طرح "السابقون" بتوانیم  حرکتی رو به جلو داشته باشیم تا در آینده ای نزدیک بتوان با اکثر این دوستان مصاحبه کنیم تا در قالب کتاب و فیلم به جامعه عرضه شود.

دفاع پرس: چاپ کتاب دفاع مقدس امسال در مقایسه با سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

در سال 93  در مجموع دو یا سه عنوان کتاب چاپ شد و در سال 94 این آمار چند برابر رشد داشت و 14 عنوان کتاب توسط اداره حفظ آثار استان به چاپ رسید و 11 عنوان کتاب نیز با مشارکت سازمان ها به چاپ رسیده است و همچنین دو یا سه عنوان کتاب هم تا پایان سال در دست چاپ و نشر می باشد.

دفاع پرس: برگزاری نمایشگاه کتاب و حضور اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در شناساندن فرهنگ ایثار و شهادت چقدر مفید است؟

قطعا تاثیر مثبت دارد و نمایشگاه های کتاب یکی از اقداماتی است که اداره فرهنگ و ارشاد انجام داده و بستر و زمینه ای است که ناشرین محصولات خود را به نمایش گذارند که در یکسال گذشته هم که این نمایشگاه ها دایر بوده اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با حضور خود نقش خوبی را ایفا می کند.

دفاع پرس: اگر حرف ناگفته ای ماند بفرمایید؟

نکته ای که لازم است اشاره کنم ما مدعی هستیم که جامعه ما ریشه در دین و اسلام دارد بنابراین باید سطح آگاهی مردم  و رشد علمی را بالا ببریم چرا که معتقدیم کشور ماباید سرلوحه باشد و با برداشتن گامهای اساسی در زمینه کتاب و کتابخوانی؛ باید توجه ویژه ای به جوانان شود که آینده این ممکلت را جوانان می سازند. خانواده ها هم باید نگاه مثبتی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد تا در آینده جامعه ای سربلند و سرافرازی داشته باشیم.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار